Side 1 av 2
Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:16 des 2009 22:04
av Stian AB
Mulig dette er feil sted å plassere denne tråden, men tar sjangsen..
Siden jeg er helt ny i detta å vinterlagre bil trenger jeg ( og kansje andre) nyttige tips og triks for at bilen skal ha det så bra som mulig under "hviletiden"..
Det jeg vet om fra før er å fylle tanken heeelt full med bensin for å unngå kondens.
Har også lært at batteriet burde full lades, enten kobles helt ut eller ta av en pol.
Noe som sier seg selv er vel det å vaske bilen nøye!
Flere tips og triks?
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:16 des 2009 22:20
av hmsilset
ta ut batteriet og ha det inn i huset.Kulde vil svekke batteriet selv om det er frakoblet.Hiv på en skvett kondensfjerner på tanken. Smør inn dørpakninger med ett eller anna for å holde de spenstige og myke.
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:16 des 2009 22:28
av Stian AB
hmsilset skrev:ta ut batteriet og ha det inn i huset.Kulde vil svekke batteriet selv om det er frakoblet.Hiv på en skvett kondensfjerner på tanken. Smør inn dørpakninger med ett eller anna for å holde de spenstige og myke.
Nyttige tips

Har alltid trodd at batterier hadde godt av å stå kjølig, altså rundt 0 grader..
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:16 des 2009 23:02
av marlboro1310
En skikkelig 100% nøye vask utvendig og innvendig, gå grundig tilverks på interiøret og gå over alle plastdelene med ArmourAll eller noe slikt (det er myyye plast i Mk2en som liker det). Når du smekker på lagringshjula\vinterhjula eller hva du nå kaller det, så kjør på med noe skikkelig avfettingsmiddel i hjulbuene når du har dekket av, så venter du noen minutter før du kjører på med en høytrykksvasker...dette er for å få vekk all tettsittende dritt som mann ellers ikke tar seg mye tid til. Personlig så har jeg brukt å ta oljeskiftet\m filter samt plugger og HKSfilter når bilen stalles. Alt dette for at den skal ha det best mulig når jeg tar noen starter iløpet av vinterens herske...og gå definitivt over alt av pakinger, både T-tak og dører med silikonstift (ikke spar på sorten) bruk mye...
En polerings er heller ikke å forakte kan jeg da også legge til, er bilen i høvelig oppvarmet garasje kan det være en ide og legge ett trekk over bilen så unngår du mye støv og slikt som daler ned...

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:17 des 2009 22:43
av Stian AB
marlboro1310 skrev:En skikkelig 100% nøye vask utvendig og innvendig, gå grundig tilverks på interiøret og gå over alle plastdelene med ArmourAll eller noe slikt (det er myyye plast i Mk2en som liker det). Når du smekker på lagringshjula\vinterhjula eller hva du nå kaller det, så kjør på med noe skikkelig avfettingsmiddel i hjulbuene når du har dekket av, så venter du noen minutter før du kjører på med en høytrykksvasker...dette er for å få vekk all tettsittende dritt som mann ellers ikke tar seg mye tid til. Personlig så har jeg brukt å ta oljeskiftet\m filter samt plugger og HKSfilter når bilen stalles. Alt dette for at den skal ha det best mulig når jeg tar noen starter iløpet av vinterens herske...og gå definitivt over alt av pakinger, både T-tak og dører med silikonstift (ikke spar på sorten) bruk mye...
En polerings er heller ikke å forakte kan jeg da også legge til, er bilen i høvelig oppvarmet garasje kan det være en ide og legge ett trekk over bilen så unngår du mye støv og slikt som daler ned...

Lagringshjul? Har ikke sommerdekka godt av å stå stille på betonggulv over vinteren? På bilen altså..
Sånn trekk til å legge over bilen må jeg skaffe meg

Hørte jeg Biltema?
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:17 des 2009 23:06
av Toyota-rav4-2002
Som sagt bruk noe på dørpakningen før vintern, hjelper veldig.
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:17 des 2009 23:45
av marlboro1310
Nei ingen lavprofildekk har godt av å stå på betonggulv gjennom en hel lang vinter, ettersom det sies vinkler dekkene seg...og det forekommer kant.
Dette har jeg ikke akurat giddet å prøve ut selv, så har tatt sommerluggene pent av og plassert dem en høvelig varm\tørr plass etter en skikkelig rengjørings.
For min egen del så var løsningen veldig enkel, kjøpte de billigste vinterdekk som var å oppdrive og lagret bilen på de styggeste 15" som noen gang har stått på en Mk2, slik kunne jeg starte bilen og kjøre ut på den store parkeringsplassen her og holde liv i "systemet" på bilen og bremser etc, har en tendens til å henge seg på kalipterene om bilen ikke røres på mange måneder.
(kjenner jeg savner MR2 Turbo`n bare jeg prater om disse kjærlige tingene...)

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:18 des 2009 19:34
av Stian AB
marlboro1310 skrev:Nei ingen lavprofildekk har godt av å stå på betonggulv gjennom en hel lang vinter, ettersom det sies vinkler dekkene seg...og det forekommer kant.
Dette har jeg ikke akurat giddet å prøve ut selv, så har tatt sommerluggene pent av og plassert dem en høvelig varm\tørr plass etter en skikkelig rengjørings.
For min egen del så var løsningen veldig enkel, kjøpte de billigste vinterdekk som var å oppdrive og lagret bilen på de styggeste 15" som noen gang har stått på en Mk2, slik kunne jeg starte bilen og kjøre ut på den store parkeringsplassen her og holde liv i "systemet" på bilen og bremser etc, har en tendens til å henge seg på kalipterene om bilen ikke røres på mange måneder.
(kjenner jeg savner MR2 Turbo`n bare jeg prater om disse kjærlige tingene...) 
Da burde jeg få tak i et sett lagringshjul..Takk for tipset
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:18 des 2009 20:22
av GhostRider88
Kommet mange bra og nyttige tips her
Kan liste opp de tingene jeg gjorde før svarten gikk i dvale..
*fylte helt full tank
*etterfylte kjølevæske og olje
*ladet batteriet (gele) fult og koblet det fra (tok det ikke ut siden bilen står i oppvarmet garasje)
*vasket bilen nøye og smurte platen og øvrig interiør med "interiør fornyer"
*lagt over trekk som puster (fuktighet slipper ut)
Det jeg kan komme på i farten

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 11:29
av Stian AB
Ja da var det igjen tid for vinterlagring..Mange gode tips og triks i denne tråden

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 11:55
av Sven
Stian AB skrev:marlboro1310 skrev:Nei ingen lavprofildekk har godt av å stå på betonggulv gjennom en hel lang vinter, ettersom det sies vinkler dekkene seg...og det forekommer kant.
Dette har jeg ikke akurat giddet å prøve ut selv, så har tatt sommerluggene pent av og plassert dem en høvelig varm\tørr plass etter en skikkelig rengjørings.
For min egen del så var løsningen veldig enkel, kjøpte de billigste vinterdekk som var å oppdrive og lagret bilen på de styggeste 15" som noen gang har stått på en Mk2, slik kunne jeg starte bilen og kjøre ut på den store parkeringsplassen her og holde liv i "systemet" på bilen og bremser etc, har en tendens til å henge seg på kalipterene om bilen ikke røres på mange måneder.
(kjenner jeg savner MR2 Turbo`n bare jeg prater om disse kjærlige tingene...) 
Da burde jeg få tak i et sett lagringshjul..Takk for tipset
Sett heller bilen på bukker. Foringer har heller ikke godt av å stå lenge i ro.
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 12:26
av hmsilset
mr2n min står på sommerhjul og startes og kjøres om mulig en gang i uka omtrent. Jeg har ikke noen form for presenning over bilen.Om det går fra + til - ofte så vil det være konstant kondens under der..Maskinpolerer til våren, for da er voksen snart borte, og det blir litt mikro riper etter en vinter med måking og kosting.
Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 12:28
av Stian AB
Sett heller bilen på bukker. Foringer har heller ikke godt av å stå lenge i ro.[/quote]
Er det jeg gjør. Har ikke lagringshjul uansett.. Å når bilen står på bukker er det plass til å skru under bilen

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 16:19
av john_e
Jeg bruker mr2'en på vinteren, men langt i fra daglig.
Litt av sjekklisten er som følger..
Før kjøring:
Varme opp motoren fra undersiden med en kupèvarmer i god tid før oppstart.
La den oppnå arbeidstemperatur (olje) før den ruller ut fra gårdsplassen.
Note; Bruker original luftfilterboks med Apexi insert for å filtrere best mulig, og bruker alltid skikkelig kvalitetsolje.
Alle lister, låser og hengsler blir smurt
Etter kjøring:
Fjerne all snø fra undersiden, og koste av oppheng og hjulbuer.
Plassere den under tak.
Det var det jeg kom på i farten. Viktige tiltak for de som må bruke bilen på vinteren

Re: Nyttig å vite om vinterlagring av bil
Legg innLagt inn:23 okt 2010 20:30
av Drafter
hmsilset skrev:ta ut batteriet og ha det inn i huset.Kulde vil svekke batteriet selv om det er frakoblet.Hiv på en skvett kondensfjerner på tanken. Smør inn dørpakninger med ett eller anna for å holde de spenstige og myke.
er vel bedre å bare fylle tanken helt full enn å kline oppe i alle dissa vidunder midlene..