Doble kjøre og bremselys med tåkelbaklys. (sw20)
Legg innLagt inn:17 des 2009 13:18
En liten fasit til alle med 94+ baklykter på sin mr2.
Her er noen linjer og et koblingsskjema for å få doble kjørelys og doble bremselys med tåkelys i lampa.
Her kommer en skikkelig post om hvordan jeg koblet baklysene, for å få doble kjørelys og bremselys, samt tåkelys.
Først og fremst: Du trenger enten to ledningsnett, eller et ledningsnett fra en gammel USA mr2 fra før 1994. (den med gamle baklys) (du må også ha det orginale ledningsnettet, så det er ledning ut fra tåkelyskrets i stikkeren)
Du må jo ha to stk pæreholdere som tar pærer med både kjøre og bremselys.
Har prøvd å tegne opp hvordan du skal koble et vekselrelè i kretsen. Dte er vedlig viktig at det er et vekselrele.
I prinsippet bytter relet mellom å gi pæra strøm fra tåkelyskrets og fra bremselyskrets.
Husk på å montere releet inni bilen (på andre siden av foringen) så relet får plass.
Prisippet er som følger: Når vekselrele er strømløst går spenning fra bremslys tvert gjennom releet, og til pæra. Når man setter spenning på tåkelysene (skrur dem på) aktiveiserer du relet, og dette veksler om til å gi spenning fra +krets fra batteri (eller fra tåkelyskretsen, avhengig av hva du bruker på pinne 87 på tegningen.
En annen løsning på dette problemet er å montere en diode fra tåkelyskrets og en diode fra bremselyskrets, og la begge ledningene møtestil en ledning etter diodene. Men dioder har ulemper: Varmgang og spenningstap.
Skisse over kobling inn på rele er vedlagt. Det er verdt å merke seg ledningenes farger:
-bremselysledningen er Grønn med hvit stripe.
-kjørelysledningen er grønn.
-Tåkelysledningen er grønn med gul stripe.
-Blinklysledningen er grønn med svart stripe.
-Felles joringspunkt for alle lampene, ledningen er hvit med sort stripe.
Husk på å splitte opp all elektroteip osv. Og ha lange ledninger når du kobler. Det er mye bedre med litt for lang ledning enn litt for kort ledning. Sistnevnte gjør at jobben må gjøres på nytt.
Og til sist: Har ikke testet ledningnettet etter det ble ferdig igår, men i teorien skal det virke helt fint. Så da bør det virke i praksis og.
Enda et skjema som skal være enklere å fortså for de som kan koblingsskjemaer...
Her er noen linjer og et koblingsskjema for å få doble kjørelys og doble bremselys med tåkelys i lampa.
Her kommer en skikkelig post om hvordan jeg koblet baklysene, for å få doble kjørelys og bremselys, samt tåkelys.
Først og fremst: Du trenger enten to ledningsnett, eller et ledningsnett fra en gammel USA mr2 fra før 1994. (den med gamle baklys) (du må også ha det orginale ledningsnettet, så det er ledning ut fra tåkelyskrets i stikkeren)
Du må jo ha to stk pæreholdere som tar pærer med både kjøre og bremselys.
Har prøvd å tegne opp hvordan du skal koble et vekselrelè i kretsen. Dte er vedlig viktig at det er et vekselrele.
I prinsippet bytter relet mellom å gi pæra strøm fra tåkelyskrets og fra bremselyskrets.
Husk på å montere releet inni bilen (på andre siden av foringen) så relet får plass.
Prisippet er som følger: Når vekselrele er strømløst går spenning fra bremslys tvert gjennom releet, og til pæra. Når man setter spenning på tåkelysene (skrur dem på) aktiveiserer du relet, og dette veksler om til å gi spenning fra +krets fra batteri (eller fra tåkelyskretsen, avhengig av hva du bruker på pinne 87 på tegningen.
En annen løsning på dette problemet er å montere en diode fra tåkelyskrets og en diode fra bremselyskrets, og la begge ledningene møtestil en ledning etter diodene. Men dioder har ulemper: Varmgang og spenningstap.
Skisse over kobling inn på rele er vedlagt. Det er verdt å merke seg ledningenes farger:
-bremselysledningen er Grønn med hvit stripe.
-kjørelysledningen er grønn.
-Tåkelysledningen er grønn med gul stripe.
-Blinklysledningen er grønn med svart stripe.
-Felles joringspunkt for alle lampene, ledningen er hvit med sort stripe.
Husk på å splitte opp all elektroteip osv. Og ha lange ledninger når du kobler. Det er mye bedre med litt for lang ledning enn litt for kort ledning. Sistnevnte gjør at jobben må gjøres på nytt.
Og til sist: Har ikke testet ledningnettet etter det ble ferdig igår, men i teorien skal det virke helt fint. Så da bør det virke i praksis og.
Enda et skjema som skal være enklere å fortså for de som kan koblingsskjemaer...