TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "color back" ? fikse steinsprut etc

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #43481  av chris
 
Noen som har noen tips?

Polerte bilen min her om dagen, og da vistes steinsprutene på panseret mye bedre etterpå. Ble sånne hvite prikker (pga voksen). Noen som har noe tips til hvordan man kan få skjult dette på best mulig måte? Hva med sånn "color back" ellerno? Funker dette, eller er det bare bull ?
Hva gjør dere andre for å skjule steinsprut? Tenkte på å dryppe litt lakk oppi skadene, men lakken jeg har på bilen finnes neppe å få kjøpt sånn uten videre. Og så er det langt fra sikkert at det blir pent.

Og nei, lakkering av panser etc blir ikke gjort nå, tar sikte på hellakkering neste år i stedet.

 #43494  av memo
 
hm.. den eneste color back jeg har sett, gjør egentlig ingenting med steinsprut.. den bare sliper av et fiiiint lag med klarlakk, slik at du får fargelakken mer synlig... (skal derfor ikke brukes for ofte..)

men det finnes slike stiftgreier som du kan "tette" hullene med..

 #43524  av chris
 
memo skrev:hm.. den eneste color back jeg har sett, gjør egentlig ingenting med steinsprut.. den bare sliper av et fiiiint lag med klarlakk, slik at du får fargelakken mer synlig... (skal derfor ikke brukes for ofte..)

men det finnes slike stiftgreier som du kan "tette" hullene med..
Hmm, nei, vil ikke slipe noe nei. Er jo bare steinsprutskadene jeg vil fikse, lakken er jo ultrafin ellers. Stift ? til hver enkelt farge, eller hvordan funker det?

 #43526  av memo
 
tror bare du får dem i enkle farger.. rød, svart, hvit, osv.. blir vanskelig med din tror jeg..

 #43561  av chris
 
memo skrev:tror bare du får dem i enkle farger.. rød, svart, hvit, osv.. blir vanskelig med din tror jeg..
Ser ikke ut som jeg har noe valg da.. annet enn å svelge tungt, og la det være sånn frem til jeg får tatt en hellakkering

 #43609  av Foe
 
Om de ikke er så dype så skal det vel gå med lakkfornyer ja.. men du må få tak i så grovt som mulig..!

dra å hør på noen bilverksteder/karroseri shapper om de har cartec produkter, å om de har, så vil du ha en flaske med compound! skikkelig bra saker..

Så er det bare å smøre på å gnikke ekstra masse der det er hakk/riper i lakken..!

 #43624  av chris
 
Foe skrev:Om de ikke er så dype så skal det vel gå med lakkfornyer ja.. men du må få tak i så grovt som mulig..!

dra å hør på noen bilverksteder/karroseri shapper om de har cartec produkter, å om de har, så vil du ha en flaske med compound! skikkelig bra saker..

Så er det bare å smøre på å gnikke ekstra masse der det er hakk/riper i lakken..!
Skal høre med verkstedet her nede (hvor jeg faktisk har søkt jobb også), om de har noe sånt :)

 #48998  av FireWalk
 
har akkurat samme problemet på mitt.. allvorlig med steinsprut på panseret.. får slike hvite prikker.. jeg var inne på toyota og fikk et sånt sett med 2 lakker, rød og klarlakk. Bare tok en pitteliten dæsj på der det var hvitt.. og klarlakk etterpå.. så litt rart ut med en gang, men når det hadde tørket så ble det helt fint.. umulig å se noen forskjell.. polerte over etterpå, og om jeg så går over med lupe så greier jeg ikke å se hvor steinsprut skadene har vært... :) ble meget bra med meg iallefall.. men det krever en stødig hand ;)

 #49001  av Dalan
 
FireWalk skrev:har akkurat samme problemet på mitt.. allvorlig med steinsprut på panseret.. får slike hvite prikker.. jeg var inne på toyota og fikk et sånt sett med 2 lakker, rød og klarlakk. Bare tok en pitteliten dæsj på der det var hvitt.. og klarlakk etterpå.. så litt rart ut med en gang, men når det hadde tørket så ble det helt fint.. umulig å se noen forskjell.. polerte over etterpå, og om jeg så går over med lupe så greier jeg ikke å se hvor steinsprut skadene har vært... :) ble meget bra med meg iallefall.. men det krever en stødig hand ;)
Er det noe navn på de to lakkene? :)
Skulle hatt fiksa litt steinsprut på min også.. :?

 #49009  av Phantom3D
 
Var på ski storsenter i dag, "Gratis fiksing av steinsprut" sto detpå et skilt.. kjørte pappas 00 mod, så da var det ikke noe særlig å fikse. Men tror det skal være ok..? Sikkert reklame for et nytt produkt eller noe.

 #49016  av 2fast4u
 
Dalan skrev: Er det noe navn på de to lakkene? :)
Skulle hatt fiksa litt steinsprut på min også.. :?
Toyota kaller det for Touch-Up Paint. eller flekklakk som noen velger å kalle det.
Leveres både som lakkstift og spraylakk.

Delenr. er: PZ448-Cxxx0.15 for sprayflasker (Aerosol)
og PZ448-Sxxx0.09 for lakkstift (Pencil)
Hvis du bytter ut de 3 x`ene over med de 3 tegnene du har i fargekoden på din bil, (står på ch.nr plata i motorrommet el.) så får du riktig delenummer på dette.

Eks - hvis du har fargekode 3D6 (Burn Red met.) så skal riktig delenr på lakkstift til denne bli: PZ448-S3D60.09

Har du metallic-farge på bilen, så følger det med klarlakk på ditt delenr. Til tette farger er det bare en boks.

:wink:

 #49030  av gfc
 
Eller for å gjøre saken lettere. Så tar du med vognkort inn på din nærmeste Toyota forhandler. Sier at du skal ha stift eller spray lakk til din bil.

Så går de inn på sitt system, finner frem din farge kode å bestiller lakk, hvis ikke de allerede har den på lager.

Enkelt å greit.

 #49245  av FireWalk
 
jeg betalte 99,- for to små flasker. Rød lakk, og en med klarlakk som skal være oppå. Følger med bruksannvisning :-)

 #49247  av gfc
 
Rundt 99kr tror jeg prisen er for lakk stift sånn som FireWalk nevnte, så rundt'en 250kr for spray lakk.