Side 1 av 2

Hjelp,(rådelager/veiv?)

Legg innLagt inn:07 mai 2004 07:15
av Mr2 Mk2
har skifta rådelagrene nettopp pga den klakkelyden som jeg har nevnt,den har kommet snikende tilbake og begynner å bli temmelig plagsom igjen.Men hva kan være gale siden den er tilbake?må vel nesten være noe med veiven da? :?

Legg innLagt inn:07 mai 2004 10:59
av Amund
Skjørtebank? pga for store klaringer?

Legg innLagt inn:07 mai 2004 11:02
av Christian
Kan være at klaringen i rådelagerene var for stor når du/dere satte den sammen igjen, da kommer det fort. Det kan jo selfølgelig være noe galt med veiva også, men det blir bare gjetting...

Legg innLagt inn:07 mai 2004 11:04
av mr.veilsidewankel
hehe. har dere sånne dere ja. hverken veiv eller råder jeg :P

Legg innLagt inn:07 mai 2004 14:51
av angrykid
mr.veilsidewankel skrev:hehe. har dere sånne dere ja. hverken veiv eller råder jeg :P
Ikke noe rart, du har jo ikke ordentlig motor engang :-D:-D

Legg innLagt inn:07 mai 2004 16:22
av Mr2 Mk2
Amund skrev:Skjørtebank?
Skjørtebank? aldri hørt om før,annet navn for det eller en forklaring?

Legg innLagt inn:07 mai 2004 17:44
av TomG
Om stemplene, og eller stempler ringer er veldig slitte, så driver de å slamrer sylinder veggene.
Dette er vanlig om man har smidde stempler, men bare til de blir varme og ekspanderer til den størrelsen de skal være.

T

Legg innLagt inn:07 mai 2004 18:42
av larsst185
Har hørt den skjørtebank lyden på to corolla gt,en celica gt,og to mr2.og på alle har årsaken vert for stor sylinderslittasje.Lurer på om det er en svakhet på disse motorene. :roll:

Legg innLagt inn:07 mai 2004 21:23
av kennethx
Hva er løsningen da? borre/hone sylinderene og sette inn større stempler?

Legg innLagt inn:07 mai 2004 23:04
av larsst185
ja,om det er det som er årsaken så er jo det løsninga.
Tror at det i 87 kom ei forbedra blokk til disse motorene men det er mulig jeg husker feil.Noen andre som vet?

Legg innLagt inn:07 mai 2004 23:09
av jan-erik
Prøvekjørte en MK1 for mange år siden som jeg kanskje skulle kjøpe, og den hadde skjørtebank når motoren var kald. Fikk kjørt 10-15 minutter så var det borte. Fikk den gang forklart at det var ei sjuke på de motorene. Den jeg prøvde hadde vel den gang i 96-97 gått 165000 og var en 86 modell.

En liten digresjon kanskje, men stusser veldig i dag når jeg 7 år etter ser 86-87 MR2 MK1 annonsert som bare har gått 170000km. Litt off topic...

Legg innLagt inn:08 mai 2004 07:17
av MRQuoc
jan-erik skrev:
En liten digresjon kanskje, men stusser veldig i dag når jeg 7 år etter ser 86-87 MR2 MK1 annonsert som bare har gått 170000km. Litt off topic...

grrrrrr er så enig kanskje .. grrrr ..rrrrrrrrr *likvidere seigmenn og glefse lemmene*

Legg innLagt inn:08 mai 2004 19:07
av Amund
larsst185 skrev:ja,om det er det som er årsaken så er jo det løsninga.
Tror at det i 87 kom ei forbedra blokk til disse motorene men det er mulig jeg husker feil.Noen andre som vet?
fra 87 fikk den samme blokka som 4agze. forsterket, og forbedret..

Legg innLagt inn:08 mai 2004 20:39
av spkstrp
Subaru outbacken til svigerfolksa har skjørtebank når den er kald.. går som ei kule og alt sånn og forsvinner når den er varm. Forhandleren påstår det ikke er farlig. En i NAF påstod det ikke var farlig. Har hørt om folk som har hatt skjørtebank på motoren i mange år uten at det har skjedd noe...

EDIT: tror desverre veiva er gåen... Jeg skifta lager 2 ganger, en gang satt jeg på overdimmensjonert lager der den var mest slitt (måtte "slite" lageret litt manuelt osv for at det ikke skulle skjære seg i det jeg vred om tenningsnøkkelen.) veiva mi var så slitt at etter noen timers kjøring var lageret spist opp..(lyden forsvant helt når jeg satt på overdimmensjonert lager) om lyden kommer snikende så kan det jo tyde på at det er det samme? :( Olje slangene mine sprang plutselig lekk, oljen fossa alle veier... var lite jeg kunne gjøre i x antall omdreininger :mrgreen: kunne faktisk registrere det på oljetrykksmåleren...

Legg innLagt inn:08 mai 2004 20:49
av erling
I gamle dager gikk det an å kjøpe en slags "tanntråd" som du legger bak lageret og teiter, så får du målt klaringen. Måtte det på gamlegolfen, fikk en bitteliten rift i veiva som jeg slipte bort, så lakkerte jeg baksiden av lagrene. Da ble klaringen fin. :)