Side 1 av 1
økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:12 feb 2010 22:31
av avaasdf
Oppdatert liste av mods som gir effektøkning uten turbo:
- Øke sylindervolum
- Stempel for høyere kompresjon/plansliping av topp
- Bearbeide kanaler og ventiler i toppen (porting)
- Eksos
- Innsug
- Kamakslinger
- Datasprut til å styre bensin
- Høyoktans bensin
Viktigst av alt: Alle disse faktorene må stemme overens.
(takk til velo for supert svar..

Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:12 feb 2010 22:59
av Drift-It
kammer og tenning
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:13 feb 2010 13:22
av Audun F
Nitro kanskje?

Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:13 feb 2010 16:48
av avaasdf
Noen flere ideer? skriv gjerne hva dere tror de vil gi av økning.. Vi bruker en supra nonturbo motor som utgangspunkt..

Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:13 feb 2010 18:03
av mulle-mek
justerer du tenninga så fyll 98 oktan
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:13 feb 2010 18:30
av avaasdf
hum, jeg fyller allerede 98 jeg? kanskje jeg ikke skulle gjort det? klarer du og stille den eller mulle? <3 hehe
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:13 feb 2010 19:02
av Mr_Storbrua
Går vel an å montere eksostemp føler(husker ikke forkortelsen) å finne ut hva ideel temp er, å stille tenninga så mye man tør, uten å få for høy eksostemp?
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:14 feb 2010 11:43
av mulle-mek
avaasdf skrev:hum, jeg fyller allerede 98 jeg? kanskje jeg ikke skulle gjort det? klarer du og stille den eller mulle? <3 hehe
de klarer jeg og ikke noe problem å kjøre 98 okt uten å justere heller
bare noen små hester på kjøpet

Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:11 mar 2010 23:26
av velo
Dealen er å få mest mulig trykk i sylinderen mellom TDC -> BDC ikkesant? For å få høyest mulig trykk må en ha så mye oksygen som mulig, riktig mengde bensin i forhold til oksygenet, så mye kompresjon som mulig uten at det oppstår fortenning og en rask forbrenning. I tillegg så må en få fjerna avgassene effektivt.
Ergo:
- Øke sylindervolum
- Stempel for høyere kompresjon/plansliping av topp
- Bearbeide kanaler og ventiler i toppen
- Eksos
- Innsug
- Kamakslinger
- Datasprut til å styre bensin
- Høyoktans bensin
Viktigst av alt: Alle disse faktorene må stemme overens.
EDIT: ..og justeres riktig seff.
Som nevnt så gir jo innsprøytning av nitrogenoksid også effektøkning (NOS, NOX eller hva folk liker å kalle det)
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:16 mar 2010 16:51
av Levin GT
Redusere motstand tjener man effekt på:
elektrisk kjølevifte.
elektrisk oljepumpe.
elektrisk vannpumpe.
Å ta for mye av en topp for å øke kompressjon er ikke alltid like lurt for jo mer man tar av desto feilere blir registeret,man kan selvsagt redde det litt inn igjen med justerbare drev,men hvis man da i tillegg bruker cam'er med høyere løft og større overlapp og lobe seperation er faren for å bøye ventiler veldig stor.
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:24 mai 2010 20:21
av Elzin
kompressor

hihi
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 23:54
av velo
Levin GT skrev:Redusere motstand tjener man effekt på:
elektrisk kjølevifte.
elektrisk oljepumpe.
elektrisk vannpumpe.
Du sparer jo ingenting på elektrisk olje- og vannpumpe! Både olja og kjølevæska må uansett transporteres rundt HELE tida, og elektrisk sådan vil jo bare gi dynamoen mere å jobbe med.
Re: økt effekt uten turbo?
Legg innLagt inn:29 mai 2010 18:25
av Leif Gunnar
Trenger ikke nødvendigvis mer HK i maskinen, så lenge en kan spare vekt rundt omkring.
Om dette er en bil som skal bygges for bane, så er det bare å ribbe bilen HELT. Få bort ALT som ikke har funksjon.
Bruke lette materialer der det går ann.
Men om det kun er snakk om å få motoren opp, så er vel det meste sagt. Fjerne det som trekker unødvendig motorkraft og strøm.
Men som sagt, vekt har så utrolig mye å si for en bil
