Side 1 av 1

Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:16 feb 2010 22:46
av john_e
Hei, er det noen som har forslag til ting jeg kan gjøre for å fjerne litt vekt fra mr2'en uten å tulle for mye med utseendet på interiøret? :)
Det som er fjernet er reservehjul og bagasjeromstreppe med isolasjon :)
Er det noe særlig idè å fjerne teppet bak setene? eller vil det være lite lakk der? :)

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:16 feb 2010 22:58
av Mr_Storbrua
Er sikkert lite lakk bak der.. men er ikke værre enn å eventuelt lakke litt der..

Men er vel ikke noe vits å fjerne så mye vekt foran? Har vel fort for å bli litt for lite vekt der da, i forhold til bak. Siden motoren sitter såpass langt bak.. skal jo helst ikke understyre heller..

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:16 feb 2010 23:13
av marlboro1310
asså må bare spørre...hva er vitsen med dette? kutte inn på kvartmila? tror ikke du vil bli veldig imponert om du måler tidsforskjellen med og uten disse tingene du "fjerner" fra bilen, det hele går opp i opp da hvert heat er ulikt med tanke på giring og impuls.
Hold bilen straight, og klask oppi en Beams istedet...

Om jeg kan bidra med noe, så legg targatakene igjen hjemme sammen med trekkene og platene. Ta ut originalsubb-boksen med element. Fjern alt av plast fremme som omgir reservehjul og batteri. Fjern forsterkere og annen dilldall, la verktøymappa ligge hjemme sammens med jekken, drøssevis av plastdekseler under bilen som kan fjernes i en håndvending, ta ut alle de originale luftfilterboksene og monter KNfilter, ta av vingen (om du har den fra gen2 så veier disse 3 delene en hel del) sveis igjen hullene.
Kjør med kvart tank...

Nå tror jeg MR2n din har noen kilo mindre enn den hadde fra fabrikk...

:lol:

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 00:12
av john_e
Mr_Storbrua skrev:Er sikkert lite lakk bak der.. men er ikke værre enn å eventuelt lakke litt der..

Men er vel ikke noe vits å fjerne så mye vekt foran? Har vel fort for å bli litt for lite vekt der da, i forhold til bak. Siden motoren sitter såpass langt bak.. skal jo helst ikke understyre heller..
Jeg så litt på det teppet i sted og tror at jeg lar det være i fred, siden det blir såppas synlig :)
Det blir vel ikke så mye letting foran nei, reservehjulet ble vel egentlig fjernet for å komme til batteriet fort når jeg hadde dårlige batterisko :D
marlboro1310 skrev:asså må bare spørre...hva er vitsen med dette? kutte inn på kvartmila? tror ikke du vil bli veldig imponert om du måler tidsforskjellen med og uten disse tingene du "fjerner" fra bilen, det hele går opp i opp da hvert heat er ulikt med tanke på giring og impuls.
Hold bilen straight, og klask oppi en Beams istedet...

Om jeg kan bidra med noe, så legg targatakene igjen hjemme sammen med trekkene og platene. Ta ut originalsubb-boksen med element. Fjern alt av plast fremme som omgir reservehjul og batteri. Fjern forsterkere og annen dilldall, la verktøymappa ligge hjemme sammens med jekken, drøssevis av plastdekseler under bilen som kan fjernes i en håndvending, ta ut alle de originale luftfilterboksene og monter KNfilter, ta av vingen (om du har den fra gen2 så veier disse 3 delene en hel del) sveis igjen hullene.
Kjør med kvart tank...

Nå tror jeg MR2n din har noen kilo mindre enn den hadde fra fabrikk...

:lol:
Tanken var vel i utgangspunktet å få litt mindre vekt bakpå, og å gjøre det til et lite eksperiment med hvor mye jeg får av :D (skal være reversibelt) Dessuten syns jeg det er litt artig å høre alle lydene rundt om kring i karosseriet da :)
Skal sveise annen eksos til sommeren, så sparer vel litt der.
Har en plan om å skaffe en beams hvis anledningen byr seg senere, så kunne blitt artig det :)

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 00:32
av magnesmurf
Hvis du tar bort teppet mot torpedoveggen bak setene veier det nok rundt 10kg! Er like tungt som et sete :P

Men det ser jo ikke bra ut da...

Nei, hør på noen andre her og sleng i ny motor :wink: Det ser mye bedre ut!

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 02:41
av hmsilset
Bytt ut alt du får kjøpt bake på bilen i carbon.Fra dører og bakover.Kommer til å koste 30-50000kr, men det er billig trimming :wink:
Etterpå har du inn en beamsmotor.Må regne med 30000 inkl montering. Og vips så har du en bil som du faktisk kan få bytte inn i min :D

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 04:24
av FireWalk
jeg hadde ikke villet heve ut Targataket iallefall. Det vil nok føre til mer drag enn det veier opp for i vekt. Er der ac og servo kan en jo hive ut det. Bytte til karbon panser.

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 14:47
av marlboro1310
FireWalk skrev:jeg hadde ikke villet heve ut Targataket iallefall. Det vil nok føre til mer drag enn det veier opp for i vekt. Er der ac og servo kan en jo hive ut det. Bytte til karbon panser.
Hvis han drar over 150kmt på kvartmila så er jeg enig i å la taket stå på pga drag...

men fra 0 og opp til 100-130 så tror jeg muligens det har sin nytte. Personlig mener jeg at letting av en Mk2 GTi er mere tegn "på lite å gjøre" enn "bilen går for dårlig" :lol:

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 19:35
av FireWalk
Jeg mener å huske jeg leste i et blad for mange år siden der NAF hadde foretatt en test som viste at om man kjører i 80 km/t med et vindu helt nedsveivet så mister man ca 10 hestekrefter.

Jeg lurer på hvor mye man da mister ved taket nede. Jeg har 400 hk på min og jeg merker MARKANT forskjell på akselrasjon om sommeren når taket er nede, selv i rundt 80 km/t.

Om det er snakk om å lette bilen for å få mer HK pr KG ratio så tror jeg fort man vil miste mer enn man vinner uansett ved å skape mer drag.

Karbonpanser vil lette bilen en del, men vil samtidig foringe kjøre-egenskapene da bilen jo er litt for lett i fronten i utgangspunktet. Det meste praktiske må vel være å forsøke å unngå å fylle full tank, og kjøre med minst mulig bensin hele tiden om dette er viktig. Full tank er jo 40-50 kg ekstra "bagasje". Spylervæske er jo fort 5-6 kg ekstra..

Men om man letter MR2en med så mye som 100 kg så er det ikke mye en vinner uansett.. vi snakker under et sekund.. Da syntes jeg egentlig ikke det er verd bryderiet :)

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 20:05
av kake
Kollisjonsbjelkene i fangerne veier nok endel (uvisst hvor mye), men bilen blir nok ikke noe særlig tess i en evnt. kollisjon etterpå. Har vurdert dette selv, men ikke gjort det. Mindre død vekt helt ytterst på bilen vil jo merkes på kjøreegenskapene.
FireWalk skrev:Jeg mener å huske jeg leste i et blad for mange år siden der NAF hadde foretatt en test som viste at om man kjører i 80 km/t med et vindu helt nedsveivet så mister man ca 10 hestekrefter.

Jeg lurer på hvor mye man da mister ved taket nede. Jeg har 400 hk på min og jeg merker MARKANT forskjell på akselrasjon om sommeren når taket er nede, selv i rundt 80 km/t.

Om det er snakk om å lette bilen for å få mer HK pr KG ratio så tror jeg fort man vil miste mer enn man vinner uansett ved å skape mer drag.
Eh hæ? Åssen er det mulig? :p Det har jeg aldri merket. Det skal jeg teste på rudskogen til sommern, hva som går fortest med eller uten tak. Pleier alltid å kjøre uten for å fjerne noen kg. Å fjerne vekt fra taket er jo det beste stedet å ta vekt fra.

På best motoring testet de hva som gikk fortest av med og uten tak på bl.a. S2000, 350Z, Boxster, Merce clk og et par til. Alle var faktisk marginalt kjappere rundt Tsukuba med taket nede.
FireWalk skrev: Karbonpanser vil lette bilen en del, men vil samtidig foringe kjøre-egenskapene da bilen jo er litt for lett i fronten i utgangspunktet.
Tvilsomt. All vektreduksjon er positivt. Dette kan man løse med hjørneveiging og skikkelige hjulvinkler.
FireWalk skrev: Men om man letter MR2en med så mye som 100 kg så er det ikke mye en vinner uansett.. vi snakker under et sekund.. Da syntes jeg egentlig ikke det er verd bryderiet :)
På bane stoor forskjell, på vei ser jeg ikke helt vitsen.

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 20:39
av pirkka
Coilovers fra K-Sport sikkert 20kg lettere :D

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 21:11
av FireWalk
Det står jo "til gatebruk" i topic til trådstarter, så jeg må anta at han mener dette er til bruk på vanlig vei. Så da er det ikke så mye som egentlig har noe særlig for seg her :)

Re: Letting for gatebruk

Legg innLagt inn:17 feb 2010 22:10
av john_e
Jeg skjønner jo at det ikke blir veldig merkbart, men tenkte det kunne vært artig å gjøre det selv om det er en Gti det er snakk om.
Får jo litt mindre vekt å flytte gjennom svingene i det minste, og jeg merker jo forskjell når jeg har på passasjer og ikke, så da merkes det kanskje LITT om jeg får fjernet en del kg fra selve bilen også :)