Side 1 av 1

Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 03:01
av mr2storbrua
Ser at twosrus har begynt å selge big brake kit.
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=559 Front
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=584 Rear

Nå investerte jeg i 93+ bremser i fjor, med forbedra skiver og klosser, så har ikke noe planer om å forbedre bremsene på en stund. Men skjønner ikke helt hva dette settet går ut på.
twosrus skrev:Requires Stock 93+Turbo Rear Calipers - Stage I simply relocates stock 93T Rear Calipers for use with RX8 Sport Fronts
Står det ikke her at standard 93+ calipere er nødvendig?
twosrus skrev:This complete kit includes brackets, rotors, pads and remanufactured calipers
Og står det ikke her at det følger med calipere?

Bare lurte litt på hva man egentlig betaler for her... Noen som har bestilt? Mulig jeg vil fylle opp tomrommet innvendig i felgen med litt større skiver om noen år uten å ødelegge bremsebalansen og uten å trenge å overhale 6-8 * 4 stempler hvert år :wink:

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 03:32
av magnesmurf
Står da ganske bra forklart på siden:
Stage I - Relocation of front 93T+ MR2 Turbo calipers w/ Supra TT OEM style front rotors
- Stage II - Adds Wilwood front Calipers options (Forged Billet Superlites are the default or the smaller Narrow Mount Dynapros available on request)
- Stage II.5 - Full Racing Lightweight Rotors Available. Any kit can be upgraded to Stage II.5 rotors at any time.
Med andre ord, stage 1 er braketter som flytter orginal kaliper lenger ut, og du får med større skiver og klosser.
Stage 2 er nye caliptere, i tilegg til alt i stage 1.
Stage 2,5 er stage 2 pluss nye lettvekts bremseskiver.

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 04:42
av mr2storbrua
Da følger det altså med OEM MR2 calipere? Og hvor er stage 2 og 2,5?

Muligheter for å få dette godkjent? Er vel tvilsomt pga brakettene?

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 06:00
av inzane2012
mr2storbrua skrev:Da følger det altså med OEM MR2 calipere? Og hvor er stage 2 og 2,5?

Muligheter for å få dette godkjent? Er vel tvilsomt pga brakettene?
etter som jeg forstod det så får du med nye oem kalippere på stage 1 samt supra skiver og og klosser, mens på steg 2 så kan du bytte til wilwood kalipper...

vil nok sikkert ikke få dette godkjent nei, men må si jeg syns det såg en smule teit ut med ei gedigen bremseskive og den lille kalipperen i forhold ;)

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 09:49
av magnesmurf
Stage 1 på dette kittet er vel bare utseende. Du får jo ikke noe større bremseflate, i og emd at du beholder caliper og klosser fra det orginale. Og ingen økning i bremse effekt. Så det er en dyr oppgradering som kun hjelper på utseendet.

Stage 2 og 2,5 ligger på siden der, godt forklart og man kan velge hva man vil kjøpe i bunn. Men ingen bilder av stage 2\2.5

Her må du minst ha stage 2 for å få noe effekt ut av det. Men så lenge du ikke har mistet bremsene når du kjører på bane, er det ikke noe ekstra poeng i disse bremsene. (basic bremseteori er jo at du omgjør bevegelsesenergi til varme gjennom friksjon.) Og større bremseflate = mer varme som blir omgjort. Men hvis du ikke overhoppheter bremsene er det jo ikke mye poeng i å kjøpe noe større, annet enn utseendet på bilen.
Så det er dyre deler som har liten funksjon.

Dessuten får du det aldri i verden godkjent.

Og når Mr2 turbo utgaven har samme bremser som N\A motoren, da bør disse holde i massevis.

Skal jeg anbefale deg noe for utseendet sin skyld må det helelr bli nye bremseskiver. Ser bedre ut med drillede\slissede skiver foran. Både EBC og black diamond lager skiver til mr2, og dette fåes kjøpt i norge.

Skal jeg anbefale noe for å få bedre effekt ut av bremsene, samt gjør de mer holdbare er det liten tvil om hva som er første skritt:
Overhal kalipere slik at alle deler glir lett, og bytt bremsevæske til racingvæske. Det er som regel det svakeste leddet. Ny bremsevæske har et mye høyere kokepunkt enn bremsevæske som er et år eller to gammel. Og får du bremsesvikt på bane er det troligvis pga gammel bremsevæske som koker.
Neste steg vil være å bytte til stålomspunne bremseslanger. Dette koster ikke allverdens, og er lett å gjøre når du har ut kalipere for overhaling. Disse tåler høyere varme og mer slitasje enn standard bremsslanger.

Vil du fortsatt oppgradere skal kalipere fra supra passe på mr2. Du får da en kaliper som gir mer bremseflate pga større skiver og klosser. Det er også større sjanse for at bilen går gjennom en godkjenning, da det er orginale deler fra toyota, og det ikke er noen braketter eller annet som BT kan si noe på.

Kittet fra twosrus ville jeg ikke satset på.

Men bremseslangene deres er ingen dum idè å kjøpe :wink:

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 10:16
av mr2storbrua
Har allerede slissa og borrede skiver fra EBC, samt yellowstuff klosser og ny dot4 bremsevæske. 93+ caliperne ble og overhalt før jeg satt de på. Har også byttet til stålomspunnede bremseslanger. Har ikke kjørt på bane enda, så vet ikke om det holder, men så lite som jeg kommer til å kjøre på bane så har jeg ikke noe bekymringer angående for dårlige bremser. Det er forsåvidt ikke poenget her heller, var mest utseende jeg tenkte på.

Men det vil jo være litt mer effekt også i stage 1 vel? Bremseflaten er jo lenger ut på skiva og dermed vil du jo få mer moment?

Jeg ser hvor de skriver hva stage 2 og 2,5 er, men jeg ser ikke hvor man kan kjøpe det. Står ikke pris heller...

Er forøvrig enig med inzane2012 at det ikke så bra ut når caliperen var så liten. Tviler på at det blir noe bedre dersom den blir lakkert, da vil man bare se den enda bedre...

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 12:27
av magnesmurf
Du får ikke mer bremseeffekt selv om du har klossene lenger ut på skiva. Mengden bevegelsesenergi som blir omdannet blir den samme.

Men pga at du bremser lenger ut på skiva vil du kunne gi et lavere trykk på bremsepedalen og få samme bremseeffekt som ved et hardere trykk på pedalen med orginale skiver. Selv om dette er marginalt, vil det kanksje gi deg følelsen av å ha noe bedre bremser helt til du låser hjulene. Hjulene vil da låses ved lettere pedaltrykk enn med orginale skiver.
Hadde du byttet et stempel inne i hovedsylinderen til en annen dimensjon, ville du fått akkurat samme effekt. Lettere pedaltrykk ville gitt samme bremseeffekt som uten skifte av deler.

Ser at siden til twosrus er endret, så du ikke får valgene mellom stage 1, 2 eller 2,5 lenger. Da får du troligvis pris på forespørsel.

Men hvis dette skal ha noe for seg bør du oppgradere med nye kalipere.
Utseendemessig får du jo mye tøffere kit enn det fra twosrus. Blandt annet komplett kit fra wilwood, bear og tarox. Fensport i england fører det tarox kittet.

Re: Twosrus bigbrakekit

Legg innLagt inn:01 mar 2010 21:19
av inzane2012
jeg ser uansett fint lite grunn i bytte ut bremsene på mr2'n med mindre den skal brukes i racing, for vanlige folk som tar gatebilen og fresa rundt på ei bane så holder nok OEM bremsene lenge vist en gjør som magne sier...

har hatt mange bremsetester med min og den stopper på en 5øring hver gang ;)