Side 1 av 2

Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 17:22
av w-132
Har ein mr2 turbo 225hk, så eg har byttet Fra org eksosanlegg til Grenrør med 3" downpipe og eit stort effektanlegg, og bytten fra org intercooler til ein som er ennå større, ny dumpventil(hks) og turbotimer (hks) men det som er probleme nå, der er når eg er ute å kjøre så kjøre eg mellom 1 - 1,3bar motoren kutter (motorlyse kommer på) mellom 1-1,3bar, å eg kjørte før på 0,9bar å då gjekk bilen heilt fint, så nå lure eg på hvordan eg kan få ned trykke igjen? eg har ein manuel justeringsventil så eg stille trykke på, men om eg stenger eller har den åpen så går bilen på 1-1,3bar, eg får ikke ned turbotrykke? får eg vil ha trykke ned på 0,9 igjen får då går bilen bra :) å vist eg kjøre å ikke jer bilen meir enn 0,9bar så kutter ikke motoren, men det som gjør at motoren kutter er vell at den får møje meir luft enn bensin?? skal og prøve å ta Diagnose test og seinare å se om eg finner ut av noe.. (11-03.10)
hva kan eg ha gjort galt??
noen så har hørt om dette før??
Håper noen kan hjelpe meg =) vill få fiksa go bilen min :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 17:40
av mr2storbrua
Jeg tror dette er pga 3" downpipe, som 2.gen 3S-GTE ikke er så glad i. Det blir for lite motstand, slik at lufta finner det lettere å "følge strømmen" gjennom turboen, istedet for gjennom wastegate. Er vel flere andre som også har hatt dette problemet? Vet ikke helt om det er noen mulighet for å montere en restriktor, eller om en mindre downpipe er eneste utvei?

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 17:53
av Daniel HS
Har du gjort noe med justeringsventilen? F.eks hatt den av og på igjen? Isåfall kan det være du har byttet om to slanger, jeg var litt uheldig og gjorde det, og da fikk jeg det symptomet der...

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 19:26
av w-132
eg har hatt av justeringsventilen, men har satt den på slik at det skal kommer trykk igjenom den, slik at eg skal klare å justere trykke, men føler den kansje ikke fungere :S eg har prøvd å senge justeringsventilen heilt å kjøre då, men kommer på over 1bar får det:( må kansje prøve ein aen justeringsvenil, eller om det kansje kan væra wastegate som er gåen... eg må bare ta feilsøking så finne eg nok ut noe :)

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 21:39
av mralp
3" og ellers originalt ga samme problem hos meg også (både på den jeg har nå og forige bil). Portet wastegateutløpet men hjalp heller ikke så mye, løsningen er mindre dp eller strupe eksosen litt :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 22:20
av celica_st185
Du trenger rett å slett en slik http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories :D
Da kan du kjøre over 0.9 bar uten å få fuelcut. Det er fuelcuten som gjør at motorlyset kommer på, så du trenger ikke ta noe diagnosetest på det. Hvis du derimot ønsker å holde trykket under 1 bar, er det nedstruping av eksosen som gjelder...

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 22:31
av mr2storbrua
celica_st185 skrev:Du trenger rett å slett en slik http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories :D
Da kan du kjøre over 0.9 bar uten å få fuelcut. Det er fuelcuten som gjør at motorlyset kommer på, så du trenger ikke ta noe diagnosetest på det. Hvis du derimot ønsker å holde trykket under 1 bar, er det nedstruping av eksosen som gjelder...
Er jo ikke så smart å montere fcd dersom han får boostcreep da...

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 22:37
av Insanity
dette er pga 3" downpipe.. vet det er noen som porter wastegatene da hjelper det noe.

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:11 mar 2010 22:59
av celica_st185
mr2storbrua skrev:
celica_st185 skrev:Du trenger rett å slett en slik http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories :D
Da kan du kjøre over 0.9 bar uten å få fuelcut. Det er fuelcuten som gjør at motorlyset kommer på, så du trenger ikke ta noe diagnosetest på det. Hvis du derimot ønsker å holde trykket under 1 bar, er det nedstruping av eksosen som gjelder...
Er jo ikke så smart å montere fcd dersom han får boostcreep da...
skal gå fint å kjøre med over 1bar på orginalturbo da, men som nevnt over så gjerne i forbindelse med nedstruping av eksos, så man har kontroll på trykket

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 01:44
av w-132
takk for masse bra svar :D
men høres jo bra ut med Fcd, men vist eg kjøper Fcd vill eg ikke klare å stille på trykke då? eller kjøre eg bare på max trykk dåå? men når derre strup ned eksosen, hva bør eg gjør får å strupe den ned?? Hva vill derre gjort hadde dette vært din mr2 turbo? å du ville gjort det sånt at du kan justeretrykke å allt skal være som det skal? :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 01:46
av w-132
mralp skrev:3" og ellers originalt ga samme problem hos meg også (både på den jeg har nå og forige bil). Portet wastegateutløpet men hjalp heller ikke så mye, løsningen er mindre dp eller strupe eksosen litt :D
Hva strupte du eksosen din med?? :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 08:03
av celica_st185
w-132 skrev:takk for masse bra svar :D
men høres jo bra ut med Fcd, men vist eg kjøper Fcd vill eg ikke klare å stille på trykke då? eller kjøre eg bare på max trykk dåå? men når derre strup ned eksosen, hva bør eg gjør får å strupe den ned?? Hva vill derre gjort hadde dette vært din mr2 turbo? å du ville gjort det sånt at du kan justeretrykke å allt skal være som det skal? :D
FCD= Fuel Cut Defenser. Dette er altså en liten boks med en justeringsskrue på. Denne kobles inn på mapsignalet på hjernen og gjør at du kan stille på hvilket trykk du skal få FuelCut. Denne påvirker ikke turbotrykket annet enn at den tillater høyere trykk uten å kutte bensintilførselen. Trykket justerer du jo med boostcontrolleren du nevnte over her

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 08:45
av mralp
re: Brukte platebit i skjøten mellom bakpottet og røret fram til DP. Ikke den beste løsningen, men orket ikke kjøpe ny dp når jeg hadde betalt for en 3" aussie (som ikke var gratis!) :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 16:38
av w-132
celica_st185 skrev:
w-132 skrev:takk for masse bra svar :D
men høres jo bra ut med Fcd, men vist eg kjøper Fcd vill eg ikke klare å stille på trykke då? eller kjøre eg bare på max trykk dåå? men når derre strup ned eksosen, hva bør eg gjør får å strupe den ned?? Hva vill derre gjort hadde dette vært din mr2 turbo? å du ville gjort det sånt at du kan justeretrykke å allt skal være som det skal? :D
FCD= Fuel Cut Defenser. Dette er altså en liten boks med en justeringsskrue på. Denne kobles inn på mapsignalet på hjernen og gjør at du kan stille på hvilket trykk du skal få FuelCut. Denne påvirker ikke turbotrykket annet enn at den tillater høyere trykk uten å kutte bensintilførselen. Trykket justerer du jo med boostcontrolleren du nevnte over her

Men det hjelper ingenting nå ijallefall om eg stiller på Boostcontrollen, om eg kjøre med den stengt eller åpen så kommer det uansitt max trykk.. :(
men eg vill jo ikke ha det sånt at eg får FuelCut, då vil eg heller prøve å strupe eksosen, å se om boostcontrollen vil fungere da :D

Re: Klarer ikke å stille ned turbotrykk!

Legg innLagt inn:12 mar 2010 16:51
av w-132
mralp skrev:re: Brukte platebit i skjøten mellom bakpottet og røret fram til DP. Ikke den beste løsningen, men orket ikke kjøpe ny dp når jeg hadde betalt for en 3" aussie (som ikke var gratis!) :D
Ey :D Hvor stort hull har du i Platebiten?? :D