TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skuffet etter montering av basskasse is200

  • Diskusjon og spørsmål om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #351591  av is_tohundre
 
Amund skrev:

Eg har 2x8" baki der, så kanskje meg du tenker på? :roll: Uansett, det er då snakk om høykvalitets element, i kasser bygd 100% etter fabrikantens anvisninger. (lukka kasse). Dei er og kobla til det eg vil kalle ein høgkvalitet forsterker på 60w. Har ikkje dempa bagasjerommet noko ekstra, og subbene spiller bakover. Har laga meg ein heilt ny vegg i bagasjerommet på ein måte, og har midtarmlenet bak stort sett oppe. Eg er veldig fornøyd med lyden, men eg er ute etter kvalitet ikkje kvantitet.. (tida med 15" i bagasjerommet er eg forbi). Kan ta nokon bilder når eg kjem i land igjen over påske om du ønsker det.
Okay, hadde vært fint med bilde :wink:
 #351625  av galx
 
Dette blir lang lesing is_tohundre… huff huff, :D :D .

Skal forsøke å forklare dette på en litt enkel måte, beklager dersom mer kyndige innenfor dette feltet ikke liker de begrepene jeg bruker i innlegget.

Det skal ikke være nødvendig å fjerne høytalerne i hattehyllen i det hele tatt (tvert imot), heller ikke gjøre noen ekstra støydemping i bagasje, hjulbrønn, seterygg, fillt her og der etc. for "normalt" bruk - hvis du ikke har spesielt lyst til å gjøre bilen litt lavere på hjulene bak :twisted:

Høytalerne i hattehyllen/bak har helt klart en viktig rolle i lydbildet.
Det som er viktig er å stille lydbildet inn slik at lyden kommer tydelig fremme fra (fading mellom frem og bak er stikkordet her).
ELLER, still inn slik du selv liker det til ditt bruk :D

De lave frekvensene fra en woofer rekker mye lengre enn selve billengden, så tror nok at problemet her er noe annet enn bare asfaltplater og fjerning av høytalere. Dersom dette var riktig oppkoblet, skulle du ha hørt tydelig bass inn i kupe, selv om du har kjøpt en rimelig stereopakke.

Leser at du allerede har gjort noen forsøk på klaff/skipose i baksetet. Dersom du fører lydtrykket direkte gjennom skiposen/klaffen i baksetet, vil du få en "hard" og kanskje litt melodiløs bass inn i kupeen. Personlig ville jeg heller ha satset på å ha klaffen og skipose godt igjen, du vil da kunne få en mykere og renere bass. Kanskje du er typen som liker "hard" bass ? Mange forskjellige meninger her. MEN, det har også mye med hvordan wooferen er/hva elementet krever og hvordan basskassen er bygd opp. Lukket kasse, bandpasskasse (fra 1 til flere orden), bassrefleks, tube osv.
Det med å føre "hardt" basstrykk rett gjennom klaff i baksetet, tenker jeg først og fremst på bassreflekskasse med utblåsingen fra rør vendt inn imot kupeen. Alt dette er selvfølgelig relativt, mye går på prøvelser av forskjellige typer kasser. Husk at bagasjerommet i seg selv kan være en del av volumet i subkassen, derfor så stor forskjell på samme type kasse og woofer i ulike biler.

Ha godt med strøm til forsterkeren, husk at det hjelper lite med "stor motor uten drivstoff" :mrgreen: Legg ”riktig størrelse” av strømkabel fra batteri til forsterker, husk å koble mellom en god sikring fremme med batteriet (nærmest mulig batteriet er tryggest). Jordkabel fra forsterker til skikkelig gods er minst like viktig.
NB: Sjekk om spilleren din leverer gode signaler til forsterkeren gjennom phonokablene dine, gode signalkabler er alfa omega.. Sjekk om phonokabel er koblet riktig til spilleren (kankje du har en RCA Preout tilkobling), og sjekk om ”output” innstillingene på spilleren er riktig innstilt.

Forsterkeren må du stille riktig inn. Kan være enorm stor forskjeller på å stille inn forsterkeren riktig eller ikke. Den skal være stilt riktig inn på LPF (low pass filter) og riktig innstilt på dB /Gain.
Tror egentlig du bør spørre noen om hjelp til innstillingen av forsterkeren fra noen som har gjort dette før, dersom du ikke får dette til selv, det trenger ikke være lett, selv om det er et enkelt oppsett.
Har du brokoblet utgangen til subben ? Eller hvordan har du koblet forsterkeren ?

Stor forskjell på spillerne er det også. Vil anbefale Pioneer sine 2-din spillere, litt større en de absolutt minste typene selvfølgelig. High Voltage Output (4Volt) signaler fra spiller gjennom phonokabler gir mer styrke til forsterkeren. Pioneer har bestandig vært gode på head-units. Har opplevd utrolig store forskjeller på lyd og kraft på ulike merke spillere, selv de største og dyreste type spillerne.

Når du har gjort alt dette, så eksperimenter litt med plasseringen på kassen din. Gjerne plasser kassen din inntil bakseterygg, rygg mot rygg, elementet vendt ut i ”rommet”. Dersom du har, hiv ut all dritt og unødvendige poser og skrammel ut fra bagasjen, la elementet få spillerom.
Husk at det går laaaaaang tid før et basselementet ”løsner” og er ferdig innspilt, gjerne mange måneder før det ”løsner”. Spiller du det hardt inn på mye volum, er i verste fall løpet kanskje kjørt for elementet. Og når det er skikkelig kaldt ute, funker bassen mye dårligere..det samme gjør høytalerne i bilen. Dem må liksom gå seg litt varm før de leverer.

Ble mye forsøk ditt og datt, husk det ene og det andre, så jeg håper du får det til. Løsningen er nok der et sted.

Men du.. Skal du til Bodø ? Jeg bor i Bodø, så ta gjerne kontakt med meg dersom du skal den veien. Kan se på innstillingene dine vet du. Har sendt deg en PM med mob.nr mitt.

Hei hå.
 #352580  av is_tohundre
 
galx skrev:is_tohundre, var det deg jeg så vidt passerte i 12.30 tiden i dag ?
Jeg kom ut av krysset fra Støver, du i retning mot Tverlandet..? En sølvfarget Lex..? :twisted:
Takk for langt svar galx :wink: Var garantert meg du så for jeg kjørte hjem igjen rundt den tiden! Morsomt :D
Dumt jeg ikke var her inne før jeg kjørte da! Kunne du jo sett på ting og tang :wink: Har lagret nr ditt så tar kontakt neste gang jeg skal til bodø :wink: Nå har jeg vært ute og prøvd noe av det du har foreslått og uansett hva jeg gjør så blir det ikke noe bedre.. Men har jo hatt kassen i baksetet et par ukers tid nå og flyttet kassen tilbake til bagasjerommet nå og hører ganske bra forskjell fra når jeg hadde den der sist... (med skiluke lukket :wink: )

Jeg lurer på om det kanskje kan være det at elementet rett og slett må spilles inn som du sier? Når jeg skrur opp volumet og høytalerne inni bilen er så høye som de kan være på lengre bilturer så er det så vidt elementet vibrerer.. det går liksom ikke inn og ut hvis du skjønner.. Er det det du mener med at det ikke har "løsnet" enda? Skal jeg tippe grovt har jeg vel spilt rundt 20 timer siden jeg fikk det på plass... men tar jeg hånda og dytter elementet forsiktig inn i kassen når anlegget er avslått så går det inn men tør ikke prøve mer enn ett par cm for vil jo ikke ødelegge noe og det er stivt som faen.. må liksom bruke bra med kraft... Gir dette noe mening for deg?

Kjøpte ny hovedspiller samtidig som denne "kraftpakken" en jvc.. sikkert ikke all verden kanskje men halv pris og lite penger så slo jeg til :) er ihvertfall denne jeg har:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Kjøpte også dette kabelsettet: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Bare lurte på jordingskabelen om det har noe å si på lyden om hvor den er festet? tenker da på bassen.. er bare basskassen som er koblet til forsterkeren.. fant et jordingspunkt i en av de "hempene" til mattene, men sikkert ikke noe optimalt punkt kanskje.. :roll:


Ta
 #352659  av Kimbo
 
nå skal jeg sette inn anlegg nærmeste fremtid å så da får vi se om jeg får noe samme problemet :p
skal ha inn 2x10" pioneer subbere i lukket kasse med en passende forsterker så jeg får se om jeg får samme problemet :) men er vi nødt til å nappe ut baksete for at det skal bli pent trukket ledninger? for kommer vel ikke gjennom baksetet uansett sikkert?
 #352683  av is_tohundre
 
Kimbo skrev:nå skal jeg sette inn anlegg nærmeste fremtid å så da får vi se om jeg får noe samme problemet :p
skal ha inn 2x10" pioneer subbere i lukket kasse med en passende forsterker så jeg får se om jeg får samme problemet :) men er vi nødt til å nappe ut baksete for at det skal bli pent trukket ledninger? for kommer vel ikke gjennom baksetet uansett sikkert?

Håper du får en bedre opplevelse ja :wink:

du må nok ta ut baksetet ja.. gjorde ihvertfall jeg :)
 #352805  av angrykid
 
Jordingspunkt til lastehempene i bagasjerommet? Vel, det er rimelig langt fra optimalt, på grunn av at det ligger lakk utenpå metallet her, så er du heldig, så har du jordet via skruen inn i gods, noe som vil tilsi svæææært lite jordingspunkt.. Sier ikke at det er grunnen til at det spilte dårlig hos deg, men strøm til forsterker er viktigere enn mange tror. Og jordingspunkt er det så utrolig mange som feiler på.. :D Meg inkludert i mitt første bygg.. Låt ræva, og hverken jeg eller forrige eier av anlegget skjønte hvorfor, til vi møtte på en kompis som har bygget ett par flere anlegg enn meg. Når han så jordingspunktet mitt, flirte han godt.. Seriøst mobbing.. :D Så fikset han ett bedre jordingspunkt, og plutselig ble det liv i suben igjen. :D Så ja, det kan ha noe å si..

Kimbo; jeg anbefaler deg å ta ut hattehøytalerne dine om du ikke skal bruke de i ditt oppsett. Du vil få igjen for det. :) Tar deg ca 10-15 minutter.
 #352808  av Kimbo
 
ikke noe vits å ha hatt-høytalere mener du ? sånn at jeg får "hull" så bassen trenger gjennom ?
 #352850  av is_tohundre
 
angrykid skrev:Jordingspunkt til lastehempene i bagasjerommet? Vel, det er rimelig langt fra optimalt, på grunn av at det ligger lakk utenpå metallet her, så er du heldig, så har du jordet via skruen inn i gods, noe som vil tilsi svæææært lite jordingspunkt.. Sier ikke at det er grunnen til at det spilte dårlig hos deg, men strøm til forsterker er viktigere enn mange tror. Og jordingspunkt er det så utrolig mange som feiler på.. :D Meg inkludert i mitt første bygg.. Låt ræva, og hverken jeg eller forrige eier av anlegget skjønte hvorfor, til vi møtte på en kompis som har bygget ett par flere anlegg enn meg. Når han så jordingspunktet mitt, flirte han godt.. Seriøst mobbing.. :D Så fikset han ett bedre jordingspunkt, og plutselig ble det liv i suben igjen. :D Så ja, det kan ha noe å si..

Kimbo; jeg anbefaler deg å ta ut hattehøytalerne dine om du ikke skal bruke de i ditt oppsett. Du vil få igjen for det. :) Tar deg ca 10-15 minutter.

Hmmm.... Kanskje det er det som er problemet da! Hvor har du jordet da? :wink: