Dette blir lang lesing is_tohundre… huff huff,
.
Skal forsøke å forklare dette på en litt enkel måte, beklager dersom mer kyndige innenfor dette feltet ikke liker de begrepene jeg bruker i innlegget.
Det skal ikke være nødvendig å fjerne høytalerne i hattehyllen i det hele tatt (tvert imot), heller ikke gjøre noen ekstra støydemping i bagasje, hjulbrønn, seterygg, fillt her og der etc. for "normalt" bruk - hvis du ikke har spesielt lyst til å gjøre bilen litt lavere på hjulene bak
Høytalerne i hattehyllen/bak har helt klart en viktig rolle i lydbildet.
Det som er viktig er å stille lydbildet inn slik at lyden kommer tydelig fremme fra (fading mellom frem og bak er stikkordet her).
ELLER, still inn slik du selv liker det til ditt bruk
De lave frekvensene fra en woofer rekker
mye lengre enn selve billengden, så tror nok at problemet her er noe annet enn bare asfaltplater og fjerning av høytalere. Dersom dette var riktig oppkoblet, skulle du ha hørt tydelig bass inn i kupe, selv om du har kjøpt en rimelig stereopakke.
Leser at du allerede har gjort noen forsøk på klaff/skipose i baksetet. Dersom du fører lydtrykket direkte gjennom skiposen/klaffen i baksetet, vil du få en "hard" og kanskje litt melodiløs bass inn i kupeen. Personlig ville jeg heller ha satset på å ha klaffen og skipose godt igjen, du vil da kunne få en mykere og renere bass. Kanskje du er typen som liker "hard" bass ? Mange forskjellige meninger her. MEN, det har også mye med hvordan wooferen er/hva elementet krever og hvordan basskassen er bygd opp. Lukket kasse, bandpasskasse (fra 1 til flere orden), bassrefleks, tube osv.
Det med å føre "hardt" basstrykk rett gjennom klaff i baksetet, tenker jeg først og fremst på bassreflekskasse med utblåsingen fra rør vendt
inn imot kupeen. Alt dette er selvfølgelig relativt, mye går på prøvelser av forskjellige typer kasser. Husk at bagasjerommet i seg selv kan være en del av volumet i subkassen, derfor så stor forskjell på samme type kasse og woofer i ulike biler.
Ha godt med strøm til forsterkeren, husk at det hjelper lite med "stor motor uten drivstoff"
Legg ”riktig størrelse” av strømkabel fra batteri til forsterker, husk å koble mellom en god sikring fremme med batteriet (nærmest mulig batteriet er tryggest). Jordkabel fra forsterker til skikkelig gods er minst like viktig.
NB: Sjekk om spilleren din leverer gode signaler til forsterkeren gjennom phonokablene dine, gode signalkabler er alfa omega.. Sjekk om phonokabel er koblet riktig til spilleren (kankje du har en RCA Preout tilkobling), og sjekk om ”output” innstillingene på spilleren er riktig innstilt.
Forsterkeren må du stille riktig inn. Kan være enorm stor forskjeller på å stille inn forsterkeren riktig eller ikke. Den skal være stilt riktig inn på LPF (low pass filter) og riktig innstilt på dB /Gain.
Tror egentlig du bør spørre noen om hjelp til innstillingen av forsterkeren fra noen som har gjort dette før, dersom du ikke får dette til selv, det trenger ikke være lett, selv om det er et enkelt oppsett.
Har du brokoblet utgangen til subben ? Eller hvordan har du koblet forsterkeren ?
Stor forskjell på spillerne er det også. Vil anbefale Pioneer sine 2-din spillere, litt større en de absolutt minste typene selvfølgelig. High Voltage Output (4Volt) signaler fra spiller gjennom phonokabler gir mer styrke til forsterkeren. Pioneer har bestandig vært gode på head-units. Har opplevd utrolig store forskjeller på lyd og kraft på ulike merke spillere, selv de største og dyreste type spillerne.
Når du har gjort alt dette, så eksperimenter litt med plasseringen på kassen din. Gjerne plasser kassen din inntil bakseterygg, rygg mot rygg, elementet vendt ut i ”rommet”. Dersom du har, hiv ut all dritt og unødvendige poser og skrammel ut fra bagasjen, la elementet få spillerom.
Husk at det går laaaaaang tid før et basselementet ”løsner” og er ferdig innspilt, gjerne mange måneder før det ”løsner”. Spiller du det hardt inn på mye volum, er i verste fall løpet kanskje kjørt for elementet. Og når det er skikkelig kaldt ute, funker bassen mye dårligere..det samme gjør høytalerne i bilen. Dem må liksom gå seg litt varm før de leverer.
Ble mye forsøk ditt og datt, husk det ene og det andre, så jeg håper du får det til. Løsningen er nok der et sted.
Men du.. Skal du til Bodø ? Jeg bor i Bodø, så ta gjerne kontakt med meg dersom du skal den veien. Kan se på innstillingene dine vet du. Har sendt deg en PM med mob.nr mitt.
Hei hå.