Side 1 av 1

turbo og kompressor, spørsmål og svar

Legg innLagt inn:20 mar 2010 19:10
av stianøverland
her kan det stilles alt av spørsmål som omhandler turboaggregater og kompressorer



en komps a meg kjører en 200sx s13 med s14 turbo og 360 lager. vanligvis får denne bilen et turtallskick på 2500rpm. men denne får kicket på 4000rpm. Og da kommer den virkelig opp i fart. er dette pga lagrene i turboen ? for selve turboen er orginal fra s14, men lagerene er uorginale.

er mye mer spennende når bilen får et plutselig kjempekick enn at den får et svakere kick på lavere turtall.

mulig å få tak i slike lagere på ct26 turbo også (hvis det er lagerene som har skylden i dette )

takk

Re: turbo og kompressor, spørsmål og svar

Legg innLagt inn:20 mar 2010 19:33
av mr2storbrua
En s14 har vel 2.0l, mens en s13 har 1.8l? Og dersom turboen er ment for en to-liter, så er vel kanskje eksoshuset større, slik at den trenger mer eksos for å bygge trykk i forhold til s13-turboen?

Re: turbo og kompressor, spørsmål og svar

Legg innLagt inn:20 mar 2010 19:41
av stianøverland
s13 kom med en 1.8liters rekke4 (ca18det) og en 2 liters rekke4 (sr20det)

tviler på at 2dl har såppas mye å si. på effektregisteret

Re: turbo og kompressor, spørsmål og svar

Legg innLagt inn:20 mar 2010 19:49
av mr2storbrua
2 dl gir jo litt mer eksos. Og kan jo være at turboen lader senere originalt på en s14 også...

Re: turbo og kompressor, spørsmål og svar

Legg innLagt inn:20 mar 2010 19:53
av stianøverland
hmm. tjajo. men så lagrene har ikke noe å si på dette ? syntes det hørtes litt rart, ut men på en annen måte så kunne det jo hatt en sammenheng, når en tenker på variatorer og variatorvekter. aner ikke.