TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #350814  av TTM
 
Venter egentlig på svar fra Aneriks ang dette, men jeg er så fryktelig utålmodig med å gjøre et oppstartsforsøk, så jeg har googlet litt og fant muligens løsningen.

Det jeg lurer på, er om det stemmer at jeg må koble +12v på pin 2 på den lille kontaktet kontakten til ignitoren?
Kom fram til dette ut ifra det jeg leste her, http://forums.hybridz.org/index.php?/to ... -this-pic/

Så kom jeg fram til at jeg må koble +12v på ecu terminal E10 pin 1 (strømforsyningen til ecu'n)
Og at jeg må koble +12v på ecu terminal E9 pin 76 (park/nøytral signal) for at hjernen skal tro at bilen står i park eller nøytral.
Kom fram til dette utifra det jeg leste her, http://www.floridasupras.com/wiring-ele ... inout.html

Noen som vet om dette stemmer? Er det evt flere plasser jeg må koble +12v på ecu'n for å få start?
 #351240  av TTM
 
avaasdf skrev:detta ble for hardcore for meg :P
Hehe, det er egentlig ikke så hardcore :P

Jeg fant ut av det selv med litt hjelp fra bra folk innpå forumet her. Trikset er å laske over park/nøytral kontakten som gikk til automat kassen som var der originalt. Så er det bare å koble + på 4 pinner på ecu'en, konstantstrøm, tenningsstrøm og strømmen til dysene (to pinner), og så måtte jeg sjekke at jordingene var gode.
Dro dit jeg har bilen for å starte den, men batteriet var så flatt at det ble nesten ikke lys i kupèlyset en gang. :oops:
Drar tilbake i morgen med fulloppladet batteri. :D
 #351269  av Mr_Storbrua
 
TTM skrev:
avaasdf skrev:detta ble for hardcore for meg :P
Hehe, det er egentlig ikke så hardcore :P

Jeg fant ut av det selv med litt hjelp fra bra folk innpå forumet her. Trikset er å laske over park/nøytral kontakten som gikk til automat kassen som var der originalt. Så er det bare å koble + på 4 pinner på ecu'en, konstantstrøm, tenningsstrøm og strømmen til dysene (to pinner), og så måtte jeg sjekke at jordingene var gode.
Dro dit jeg har bilen for å starte den, men batteriet var så flatt at det ble nesten ikke lys i kupèlyset en gang. :oops:
Drar tilbake i morgen med fulloppladet batteri. :D
Om man har en 2jz gte(jdm) med manuell gir.. Er det samme greia da, bare at man ikke har den park/nøytral kontakten? En kopis som sjauer med å fyre sin 2jz. Står i en e30
 #351276  av TTM
 
Mr_Storbrua skrev:
TTM skrev:
avaasdf skrev:detta ble for hardcore for meg :P
Hehe, det er egentlig ikke så hardcore :P

Jeg fant ut av det selv med litt hjelp fra bra folk innpå forumet her. Trikset er å laske over park/nøytral kontakten som gikk til automat kassen som var der originalt. Så er det bare å koble + på 4 pinner på ecu'en, konstantstrøm, tenningsstrøm og strømmen til dysene (to pinner), og så måtte jeg sjekke at jordingene var gode.
Dro dit jeg har bilen for å starte den, men batteriet var så flatt at det ble nesten ikke lys i kupèlyset en gang. :oops:
Drar tilbake i morgen med fulloppladet batteri. :D
Om man har en 2jz gte(jdm) med manuell gir.. Er det samme greia da, bare at man ikke har den park/nøytral kontakten? En kopis som sjauer med å fyre sin 2jz. Står i en e30
Jepp, det er same greia, bare utn den kontakten. Postet en link lengre opp til 2jz gte ecu pinout.
 #351277  av Mr_Storbrua
 
takk takk :) Skal se om jeg kan få skrevet det ut til han.
 #351480  av TTM
 
Nei. :( Fikk ingen gnist eller bensin.
Fikk ikke strøm fram til ignitoren en gangng, og det er litt rart, for når ecu'en får strøm via pin 1 som er tenningsstrømmen, så skal det være strøm fram til ignitoren.

Jeg skal ta med et multimeter å feilsøke litt i dag, så får vi se om det blir liv etterhvert. :)
 #351492  av tojo
 
Montert alt av jording?
 #351526  av TTM
 
Da har jeg vært å feilsøkt litt. Jeg hadde ett jordingspunkt på ecu'en som ikke lå til jord (pinn 65, som er "sensor ground"), men det er fikset nå.

Så sjekket jeg delenummeret på ecu'en, og den viser seg å være en GE ecu. Så lånte jeg rett ecu av en kompis og prøvde med den, men det var akkurat samme greia. Fortsatt ikke strøm fram til coilene.

Men hvis ikke ignitoren får strøm fra ecu'en sånn som Drift-It sier, så er det vell der problemet ligger. :D Skal prøve i morgen!
Takk,takk! :D

Btw, så prøvde jeg å se om der var noen feilkoder, men det var ikke liv i motorlampa i det hele tatt. Den skal enten blinke ut feilkoder, eller blinke konstant dersom alt er i orden. :?:
 #351538  av Drift-It
 
er som vi sier, du må ha + på den ene av de 2 ledningene inn på ignitoren. ellers får den ikke strøm og da ingen gnist, har du ikke strøm på coilene noe du ikke har om ignitor ikke har +.
så får heller ikke dysene strøm og åpner da naturlig nok ikke.
disse er koblet sammen med coilene og får samme +.
dette gjelder kun vist motoren du har er fra en aristo noe vi antar siden den sitter i en s13.
 #351567  av TTM
 
Motoren er fra en aristo og står i en s13 ja. Funker nok bedre når jeg får koblet strøm på ignitoren da. :D
Jeg googlet litt og fant ut at ignitoren egentlig får strøm gjennom den store firkanta kontakten som er klippet vekk fra ledningsnettet mitt.

Må bare takke så mye for hjelpen. :D Blir spennende å prøve senere i dag.
 #351726  av TTM
 
NÃ¥ har jeg akkurat kommet hjem fra garagen der jeg har bilen.
Når jeg koblet + på ignitoren ble det straks bedre. Tok ut en plugg og den gnistet som bare det. :D
Men jeg får fortsatt ikke bensin. Jeg målte på dysekontaktene, og det er ikke strøm fram til dysene. Klarte å fyre den litt på startgass da. :wink:

Men at det ikke er strøm fram til dysene er vell egentlig ingen problem, for ettersom jeg har forstått, så jorder ecu'en dysene for å åpne dem. Så da går det vell greit å koble + fra tenninga rett på plussledningene til dysene?

Edit: La til en tegning slik jeg tenker å gjøre det.
Vedlegg
Dyse tegning.jpg
Dyse tegning.jpg (10.31 kiB) Vist 5517 ganger