Side 1 av 2
Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:20 mar 2010 21:38
av TTM
Venter egentlig på svar fra Aneriks ang dette, men jeg er så fryktelig utålmodig med å gjøre et oppstartsforsøk, så jeg har googlet litt og fant muligens løsningen.
Det jeg lurer på, er om det stemmer at jeg må koble +12v på pin 2 på den lille kontaktet kontakten til ignitoren?
Kom fram til dette ut ifra det jeg leste her,
http://forums.hybridz.org/index.php?/to ... -this-pic/
Så kom jeg fram til at jeg må koble +12v på ecu terminal E10 pin 1 (strømforsyningen til ecu'n)
Og at jeg må koble +12v på ecu terminal E9 pin 76 (park/nøytral signal) for at hjernen skal tro at bilen står i park eller nøytral.
Kom fram til dette utifra det jeg leste her,
http://www.floridasupras.com/wiring-ele ... inout.html
Noen som vet om dette stemmer? Er det evt flere plasser jeg må koble +12v på ecu'n for å få start?
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:24 mar 2010 21:17
av avaasdf
detta ble for hardcore for meg

Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:25 mar 2010 01:56
av TTM
avaasdf skrev:detta ble for hardcore for meg 
Hehe, det er egentlig ikke så hardcore
Jeg fant ut av det selv med litt hjelp fra bra folk innpå forumet her. Trikset er å laske over park/nøytral kontakten som gikk til automat kassen som var der originalt. Så er det bare å koble + på 4 pinner på ecu'en, konstantstrøm, tenningsstrøm og strømmen til dysene (to pinner), og så måtte jeg sjekke at jordingene var gode.
Dro dit jeg har bilen for å starte den, men batteriet var så flatt at det ble nesten ikke lys i kupèlyset en gang.
Drar tilbake i morgen med fulloppladet batteri.

Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:25 mar 2010 16:31
av Mr_Storbrua
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:25 mar 2010 17:38
av TTM
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:25 mar 2010 18:10
av Mr_Storbrua
takk takk

Skal se om jeg kan få skrevet det ut til han.
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:27 mar 2010 17:09
av TommR
Nå er jeg spent. Starta'n?

Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:28 mar 2010 17:04
av TTM
Nei.

Fikk ingen gnist eller bensin.
Fikk ikke strøm fram til ignitoren en gangng, og det er litt rart, for når ecu'en får strøm via pin 1 som er tenningsstrømmen, så skal det være strøm fram til ignitoren.
Jeg skal ta med et multimeter å feilsøke litt i dag, så får vi se om det blir liv etterhvert.

Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:28 mar 2010 18:43
av tojo
Montert alt av jording?
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:28 mar 2010 19:15
av Drift-It
du må ha + rett inn på ignitoren, den får ikke strøm fra ecu
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:28 mar 2010 23:11
av TTM
Da har jeg vært å feilsøkt litt. Jeg hadde ett jordingspunkt på ecu'en som ikke lå til jord (pinn 65, som er "sensor ground"), men det er fikset nå.
Så sjekket jeg delenummeret på ecu'en, og den viser seg å være en GE ecu. Så lånte jeg rett ecu av en kompis og prøvde med den, men det var akkurat samme greia. Fortsatt ikke strøm fram til coilene.
Men hvis ikke ignitoren får strøm fra ecu'en sånn som Drift-It sier, så er det vell der problemet ligger.

Skal prøve i morgen!
Takk,takk!
Btw, så prøvde jeg å se om der var noen feilkoder, men det var ikke liv i motorlampa i det hele tatt. Den skal enten blinke ut feilkoder, eller blinke konstant dersom alt er i orden.

Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:29 mar 2010 07:41
av Drift-It
er som vi sier, du må ha + på den ene av de 2 ledningene inn på ignitoren. ellers får den ikke strøm og da ingen gnist, har du ikke strøm på coilene noe du ikke har om ignitor ikke har +.
så får heller ikke dysene strøm og åpner da naturlig nok ikke.
disse er koblet sammen med coilene og får samme +.
dette gjelder kun vist motoren du har er fra en aristo noe vi antar siden den sitter i en s13.
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:29 mar 2010 15:41
av TTM
Motoren er fra en aristo og står i en s13 ja. Funker nok bedre når jeg får koblet strøm på ignitoren da.
Jeg googlet litt og fant ut at ignitoren egentlig får strøm gjennom den store firkanta kontakten som er klippet vekk fra ledningsnettet mitt.
Må bare takke så mye for hjelpen.

Blir spennende å prøve senere i dag.
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:29 mar 2010 17:00
av Drift-It
av de 2 ledningene som går inn på ignitoren er det den svarte med rød/orange stripe som skal ha +
Re: Spm ang 2JZ ecu/ledn krimskrams
Legg innLagt inn:31 mar 2010 01:06
av TTM
Nå har jeg akkurat kommet hjem fra garagen der jeg har bilen.
Når jeg koblet + på ignitoren ble det straks bedre. Tok ut en plugg og den gnistet som bare det.
Men jeg får fortsatt ikke bensin. Jeg målte på dysekontaktene, og det er ikke strøm fram til dysene. Klarte å fyre den litt på startgass da.
Men at det ikke er strøm fram til dysene er vell egentlig ingen problem, for ettersom jeg har forstått, så jorder ecu'en dysene for å åpne dem. Så da går det vell greit å koble + fra tenninga rett på plussledningene til dysene?
Edit: La til en tegning slik jeg tenker å gjøre det.