TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • maks dekkstørrelse før man kjører traktor?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #351102  av loft
 
Nå er det hundrevis her på forumet som sikkert har mer erfaring enn meg på dette.
Hva syns dere er maks dekkstørrelse og felg før det begynner bare å bli ulempe (bortsett fra at det ser bra ut). Eneste jeg har kjørt var en golf gti 2002 med 225/45 R18 bbs. fungerte fjell)
 #351110  av lexusmann
 
Du må i det minste få med hvilken bil det er snakk om... :roll:
 #351114  av loft
 
foreløbig en toyota celica 97 mod
 #351165  av mailman1
 
ska du kjøre grus så er det jo ulempe med brede dekk.

Skal du på bane så er det vel egentlig ingenting som sier at brede dekk er dumt. Du kan fremdeles ikke ha dekk som stikker utenfor bilen.
Er ikke sikker, men formel 1 biler har jo helt sinnsykt brede dekk. Di er jo bredere enn di er diameter. :P
 #351167  av celicat23
 
Det her er jo ett helt håpløst spørsmål siden det varierer fra bil til bil. Har hatt 215/35/19" på celica t23 og golf mkiv og det var knirkefritt. Har kjørt bredda audi a4 med 305/30/18 (eller 315 eller hva det var - breit som ett uvær i vert fall) og det var helt greit. På yaris'en ville det ikke vært fint.
 #351197  av loft
 
er en helt orginal 97 celica med orginal demping og alt.

Bare hørt så mange si at hvis...feks jeg kjøper 235/40/18 (bare eksemple) så mister man veldig mye kjøreegenskaper?
vil unødig valse hjulbuene eller at den tar borti når jeg svinger
 #351198  av Supramk3turbo
 
Du mister nok ikke så mye av kjøre egenskapene, heller tvert i mot, de blir litt bedre. Men du mister nok noe av kjøre komforten, blir litt hardere i dumpene da det er mindre gummi profil som demper. 235/40/18 hørtes jo ikke så galt ut, men uten senking kan den nok bli seende noe høy ut. Du går nok ikke nedi om orginal understellet er i god stand, men kan vel kanskje ta borti foran når du svinger. Det får celica guruene svare på :D
 #351204  av celicat23
 
Som sagt her: du mister komfort, men du får mye bedre kjøreegenskaper. Det blir stivere, og du kjenner veien mye bedre. 40 profil er helt greit på en bil som brukes daglig for de fleste. 35 profil er mer for entusiastene, og med 30 profil er det greit å ha klippekort på avbalansering av hjul.

Det er god plass i hjulbuene dine. 8x18 med 215/40 dekk f.eks er uproblematisk, så lenge du kjøper hjul med riktig innpress. Men større hjul krever litt senking så det ikke ser ut som en 4x4 offroad celica. 40mm senkefjærer gjør seg. Da er fortsatt bilen fult brukbar og kommer seg over fartsdumper osv osv. Jeg hadde i vertfall ikke noe problem med det når jeg hadde t20 med 18" hjul.
 #351212  av loft
 
Moro! :D bra tips her ;)

Vurderer KW Inline V2, justerbart senkesett
og så får vi se hvor bra dekk og felger man har råd til i sommer..krysser fingrene for penger tilbake på skatten!! (nei ikke fått vite enda)..