Side 1 av 2

Dempere

Legg innLagt inn:02 apr 2010 20:11
av Foe
Trenger nye dempere da de gamle er Helt skutt.
Har samtidig lyst å få senket den en del. Hva vil være et bra men fortsatt relativt billig alternativ?
Bilen er en usdm 93 mod turbo!

Takk :)

Re: Dempere

Legg innLagt inn:02 apr 2010 22:46
av marlboro1310
justerbare gule koni innsatsdempere kombinert med Eibach pro fjærer, 20-25mm senk. Anbefaler jeg varmt til hvilken som helst MR2.

Re: Dempere

Legg innLagt inn:04 apr 2010 13:11
av Foe
Har du butikk å anbefale i samme slengen?
Hvor vanskelig er det å skifte dette? jeg trenger vel ikke hjulstillingskontroll etterpå i og med at det bare er innmaten som byttes?

Re: Dempere

Legg innLagt inn:04 apr 2010 13:20
av marlboro1310
hmm, ja jeg bestillte alt fra http://www.trstuning.no siden de brukte endel tid på min bil. Hella er vel importør av Recaro og Koni mener jeg, om du googler Koni i norge, så finner du nok noen som fikser dette greit. Fjærene kan du selv importere fra statene fra Ebay til svært pene priser, mener det er rundt 1500kr + frakt for Eibachfjær-settet. Billigere enn det finns ikke her til lands.
Kan også anbefale http://www.twosrus.com kan hende dem har koni til bilen din, de har mye snax. Kunne selvfølgelig anbefalt http://www.rpmgarage.com også, men det som leveres fra dem, er brukt. Personlig mener jeg at dempere kjøper man nye.

Lykke til, sesongen er snart her :wink:

Re: Dempere

Legg innLagt inn:04 apr 2010 17:26
av Foe
Har sett litt på KYB AGX, disse er vel hakket billigere enn koni, samtidig som de er helt brukbare?
Vil eibach fjerene passe på disse?

Sesongen nærmere seg for fort:p

Re: Dempere

Legg innLagt inn:04 apr 2010 21:06
av marlboro1310
styr unna de KYBBENE, og legg litt til i det når du først handler. ANBEFALT. ikke spar på småpenger, kjøp the real deal. KYB er sikkert ok nok det, men Koni er sikker vinner.

Re: Dempere

Legg innLagt inn:05 apr 2010 12:20
av Foe
Slike fjærer? senker 40mm står det.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33586

Sammen med disse demperene.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KONI-SPO ... ccessories

Ok priser?

Re: Dempere

Legg innLagt inn:05 apr 2010 14:22
av marlboro1310
de fjærene ja, eller de som er svarte. Ser at fraktprisene er satt noe opp siden 2006. Du bør sende en henvendelse til http://www.twosrus.com og spørre dem om en totalpris på Eibachfjærer og gule Koni til Mk2, kan muligens bli rimeligere om de kombinerer frakt i en samlet pakke.
Ser de tar 300$ paret for dempere, og 250-260$ for fjærene. Det ville iallefall jeg gjort, de er seriøse og sender sakene fort.
Sjekk samtidig at demperfotene som står på bilen din er delbare, da du skal ha innsatsdempere. Har du "originale ettermarkeds"dempere etter år 2003 er sjangsen 50\50 for at de IKKE er delbare.
Fikk erfare nettopp dette på min Mk2 i min glanstid.

For å svare på dette med hjulstillingskontroll så må dette også utføres etter dette er montert, ellers får du deg en kjip overraskelse hva angår dekkslitasje.

:wink:

Re: Dempere

Legg innLagt inn:05 apr 2010 17:11
av Foe
Hvordan er det når det står at de senker "fra 1 til 1.7 tommer", hvordan styrer/velger man dette?
Hva skal jeg se etter for å finne ut om demperene er delbare? Den store mutterlignende greia ved toppen av sylinderen?
Da blir det 4hjulskotroll:)

Re: Dempere

Legg innLagt inn:05 apr 2010 18:10
av marlboro1310
Foe skrev:Hva skal jeg se etter for å finne ut om demperene er delbare? Den store mutterlignende greia ved toppen av sylinderen?
riktig. MEN sjekk grundig, da de som IKKE kan deles også kan se ut som om at de kan deles. De er sveiset på en måte, men det skal du pent kunne avgjøre med å bruke litt tid. Gjerne legge ut ett bilde, så kan folket her svare.

Du spesifiserer selv fra den du kjøper ifra hvor mye senk på fjærene du ønsker. Koniene er justerbar kun i hardhet\mykhet. Den mykeste innstillingen er som bilen så og si er original, og ønsker du å kjøre med det hardeste, er det bare å hente frem nyrebeltet og stille de maks hard. Er vel ikke anbefalt å kjøre på det hardeste. Er vel meningen at man med årene skal justere ettersom dempera blir slitne og derav mykere, de er jo gassdrevet. Personlig er min erfaring at holdbarheten er helt rå samkjørt med Eibach, så den står jeg inne for 100%. Vet flere som er storfornøyd med samme kombinasjon. Verd hver krone.

Dette finner du ut av. Kan jo anbefale en liten titt på tårnlagrene når du først tar ned dempera fremme. Hvis disse ikke er byttet, og bilen er fra tidlig 90, er det stor sjangse for at disse kan være grei å bytte. De har en livsviktig funksjon for svinging og er en kjent barnesykdom på Mk2 at disse ruster ihjel på Mk2. De er relativt billige fra http://www.twosrus.com . Du bør iallefall gå på med gjenopplivning på de som står der når du først er igang, hvis det er håp...

he-he :D

Re: Dempere

Legg innLagt inn:05 apr 2010 21:58
av Foe
Ser ikke sveiset ut, det må i såfall være sveiset under selve "mutteren" og det tviler jeg på.

Hva er forskjellen på de sorte og røde fjærene? Ser at de røde senker mere, men de sorte senker jo egentlig nok med 1.5".

Tror ikke det er så mye jeg gidder å jobbe med der, bytter det heller ut :) Blir vel også å bytte bærekuler og div. foringer mens jeg er i gang. Så at de hadde polyuretan foringssett på twosrus.com
Har aldri drevet noe med demperbytte tidligere, så hva trenger jeg for å få til dette? Har tilgang på det meste utenom luftverktøy.

Re: Dempere

Legg innLagt inn:06 apr 2010 07:56
av marlboro1310
det du trenger er løftebukk om det er disponibelt, og ei fjærklemme, ellers har du sikkert det som trengs i garasjen. Om det lar seg gjøre å presentere bilde av demperfoten din, så er det da enklest å avgjøre hvilken type den er. Er ikke helt sikre på hva den eksakte tekniske forskjellen på de fjærene er bortsett fra at de ene senker mere enn de andre.
Med mindre du ønsker at ting inne i bilen skal riste og hoppe når du tar løs skal du bare la være å handle polyuretan foringssett, det kan bli veldig stivt og plagsomt. En kompis av meg har slikt på Mk1ern sin, men det er nå da smak og behag det. :)

Re: Dempere

Legg innLagt inn:06 apr 2010 16:06
av inzane2012
for å følge opp litt her, det er jo så mye om og men og di forskjellige demperene er delbare, MEN går det ikke ann å BARE kjøpe fjærbeinet uten demper, og kjøpe gule koni vedsiden av? eller blir dette veldig dyrt?

Re: Dempere

Legg innLagt inn:06 apr 2010 18:08
av mr2storbrua
marlboro1310 skrev:Med mindre du ønsker at ting inne i bilen skal riste og hoppe når du tar løs skal du bare la være å handle polyuretan foringssett, det kan bli veldig stivt og plagsomt. En kompis av meg har slikt på Mk1ern sin, men det er nå da smak og behag det. :)
Jeg er veldig fornøyd med mine foringer, og anbefaler på det varmeste. :D

Re: Dempere

Legg innLagt inn:06 apr 2010 20:48
av lasse
mr2storbrua skrev:
marlboro1310 skrev:Med mindre du ønsker at ting inne i bilen skal riste og hoppe når du tar løs skal du bare la være å handle polyuretan foringssett, det kan bli veldig stivt og plagsomt. En kompis av meg har slikt på Mk1ern sin, men det er nå da smak og behag det. :)
Jeg er veldig fornøyd med mine foringer, og anbefaler på det varmeste. :D
+1 :wink: