Side 1 av 2
turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:28 apr 2010 17:59
av stianøverland
forrige tank jeg fylte var shell vpower som er 99 oktan. justerte tenninga på bilen i går, og turtall lå fint og stabilt på rett under 1000rpm. fylte tanken med statoil 98 oktan nå, og da steig turtallet opp til 2000rpm og holdt seg der ? kan det ha vert så lavt oktaninnhold i shell bensinen at den har tent så seint at tenninga blei riv ruskende gal ?
Re: bensin og tenning... ?
Legg innLagt inn:28 apr 2010 19:58
av Morten
Nei.
litt forenkla forklaring av hva oktan tallet faktisk står for bl.a her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Re: bensin og tenning... ?
Legg innLagt inn:28 apr 2010 21:13
av stianøverland
men da er det jo litt rart, bilen stod å gikk på tomgang mens jeg fylte. og når jeg hadde fylt i rundt 15 sek, så steig turtallet opp mot 2000rpm. og holdt seg der..
det må jo ha noe med bensinen å gjøre da dette aldri har skjedd før, bilen begynte å kødde et par dager etter a tjeg fylte shell bensinen... så nå skjønner jeg ikke en drit
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 08:05
av TrustNo1
Rekker bensinen i det heletatt å komme i fra tanken til motoren i løpet av 15 sekunder på tomgang? Det er jeg litt tvilende til.
Misstenker kanskje at det var tilfeldig. Eventuellt kanskje det har noe å gjøre med at du slipper vakumet som er i tanken når du åpner tanklokket?
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 09:29
av sindrejl
husket du å bryte noen kontakter på diagnosepluggen når du justerte tenninga? hvis man ikke bryter to kontakter med en binders der mens man justerer kan motoren justere seg automatisk sånn at det blir klabb .. såvidt jeg har skjønt
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 11:52
av mr2storbrua
Stemmer, TE1 og E1 skal være kortsluttet mens man stiller tenninga. Dette er de samme kontaktene som når man tar diagnose...
Re: bensin og tenning... ?
Legg innLagt inn:29 apr 2010 15:12
av magnesmurf
stianøverland skrev: bilen stod å gikk på tomgang mens jeg fylte.
Fy!
Du skal alltid skru av motoren når du fyller bensin

Re: bensin og tenning... ?
Legg innLagt inn:29 apr 2010 15:23
av mr2storbrua
magnesmurf skrev:stianøverland skrev: bilen stod å gikk på tomgang mens jeg fylte.
Fy!
Du skal alltid skru av motoren når du fyller bensin 
Jeg stopper heller ikke bilen når jeg fyller, gidder ikke risikere at olja brenner seg fast og tetter oljekanalene i turboen. Bare passer på å ta på bilen, slik at statisk elektrisitet forsvinner (får alltid strøm når jeg tar på døra etter å ha kjørt bilen).
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 16:13
av magnesmurf
Blir vel litt som å røyke når man fyller bensin. Heller ikke noe man burde gjøre. Men sjansen for at det skjer noe er minimal.
Er jo litt varmen fra motor og eksos som er farlig ved eventuell bensinlekkasje.
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 16:45
av mr2storbrua
Tror ikke varmen på motor og eksos synker nevneverdig i løpet av det minuttet det tar å fylle. Jeg mener det hadde med statisk elektrisitet å gjøre. Men tror de testa det på mythbusters og sjansen var vel ganske liten for at det skulle skje noe. Men dersom det begynte å brenne skulle man hvertfall ikke ta opp pistolen...
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 17:20
av hmsilset
Jeg måtte slukke en gammel ferrari 308 en gang, og den hadde ikke motoren på heller.Men sjeldent sånt skjer ja

Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 17:29
av stianøverland
tok en runde over bilen i dag. skjekket alt som kunne være skyld til at bilen gjør som den gjør.
LMM=virker
fordelerlokk+rotor (fikk ordnet ny rotor, men fordelerlokket var SLITENT )
pluggkabler(påtide med utskifting)
plugger(nye)
men er det sånn at hvis bankesensoren tar kvelden så er den ødelagt, eller kan det hende den er i orden? er det noe måte å måle denne på ?
kan det være fordelerlokket som gjør at motoren kødder som den gjør ? begynner å bli litt frustert for MÅ ha den klar til i morra!
ringte bilxtra å hørte om de hadde fordelerlokk. det hadde de ikke, men når vi fortalte at bilen skulle opp på nm i drag så sa de "qoute vi skal gjøre alt mellom himmel og hælvete for å få den bilen opp på stripa"
så håper de får tak i nytt fordeler lokk til i morra.
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 18:13
av lasse
Ettersom jeg har skjønt kan dårlige tenningsdeler ta kverken på andre tenningsdeler...
Og rotor/fordelerlokk er jo en ganske vanlig forbruksvare på 3sgte, ihvertfall om man har skrudd opp trykket litt, bør sjekkes i ny og ne...
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:29 apr 2010 18:49
av FireWalk
når bilen går er det jo både høy spenning og gnist involvert. Det kombinert med bensingass er ofte en dårlig kombinasjon

.
Re: turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.
Legg innLagt inn:10 mai 2010 09:42
av mailman1
Jeg får aldri støt i meg fra karroseriet på mr2'n. Men fra mazdarati 626'n så får jeg det konsekvent. Er det noe galt en eller anna plass da eller?