TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lakkering av motordeler

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #355251  av TrustNo1
 
Jeg skal muligens av med toppdekselet mitt igjen snart. (skal sjekke hva slags kammer som sitter på bilen)

Tenkte i den forbindelse å shine opp motorrommet mitt litt samtidig. Tenkte å lakke toppdekselet, huset til luftinntaket etc.
Har aldri gjort dette før, har noen tips om hva slags utstyr jeg bør ha, hvilken lakk osv? Eventuelle andre ting jeg bør tenke på?

Er sandblåsing tingen? Aldri gjort dette før heller. Har kompressor (8 bar), men hva mer bør man ha?
 #355259  av Audun F
 
Jeg har akkurat gått igjennom hele motoren og lakka opp en stor bunke deler, inklusive blokk, topp og lokk. Jeg har derimot ikke fått sammen motoren enda, så jeg vet ikke om det flakker av enda :D

For å begynne med det siste, sandblåsing... Husk at denne sanden kommer inn over alt, og hvis du ikke er 100% sikker på at du får all sand ut igjen ville jeg kanskje heller vurdert en grov vask. Hvis deter enkle deler derimot trenger du kun kompressor (det har du visst), blåseutstyr, en boks til å sandblåse i (anbefales med lukket kammer) og sand ;) Torshov og Biltema har egne bokser i forskjellige størrelser som ikke er så gale i pris heller. Jeg har hatt litt problemer med kondens på tanken og da blir det fort litt vått i kammeret, noe som gjør at sanda klumper seg. For å unngå dette må du ha en ventil som samler opp vannet i det lufta går forbi.

Jeg brukte sprøyteutstyr for lakking av deler. I tillegg så brukte jeg da bengalakk. Denne lakken ble jeg fortalt at skulle holde til motordeler, men er svært usikker. Derfor ville jeg anbefale at du bruker motorlakk - om ikke noen andre har et bedre forslag...

Lykke til, og bare å spørre :wink:
 #355265  av TrustNo1
 
Ok
Takk for tipsene.

Om jeg skal sandblåse toppdekselet og lufttilførsel huset så bør vel ikke det være noe problem å rengjøre sikkelig. Sandblåsing av ting som står i bilen er uaktuellt. Jeg skal uansett bare shine opp deler som jeg avlikevel skal ha ut av bilen siden det da er forholdsvis enkelt :)

Skal se litt etter en slik boks. Har vurdert å lage meg noe tidligere også siden jeg driver å støper litt med glassfiber. Hadde vært greit å hatt ett lite avlukke i garasjen med avtrekk for å unngå dampen. Kunne sikkert fungert som sandblåsingskammer også :)
 #355289  av Mr_Storbrua
 
Om du sandblåser så bruk fin sand.. ellers blir det veldig porete.. Kan bare kjøpe vanlig lakk til dette.. det holder det.. Ville lagt på ett strøk med syregrunning etter sandblåsing, for vedheften sin skyld, så skal det være rusthindrende.. så en anna fyller eller vått i vått fyller deretter lakk..

Pm pressa di leverer 8 bar har ikke så mye å si.. Er mengden luft som teller.. Lakksprøyta skal helst ikke ha over 2 bar.. er vel ofta satt 3 bar som max...
 #355296  av TrustNo1
 
Mr_Storbrua skrev:Om du sandblåser så bruk fin sand.. ellers blir det veldig porete.. Kan bare kjøpe vanlig lakk til dette.. det holder det.. Ville lagt på ett strøk med syregrunning etter sandblåsing, for vedheften sin skyld, så skal det være rusthindrende.. så en anna fyller eller vått i vått fyller deretter lakk..

Pm pressa di leverer 8 bar har ikke så mye å si.. Er mengden luft som teller.. Lakksprøyta skal helst ikke ha over 2 bar.. er vel ofta satt 3 bar som max...
Ok, takk for flere tips :)

Noen som vet om en bra how-to guide for nybegynner-lakkering? Har abselutt null peil når det gjelder lakkering, så når du sier fyller, eller vått i vått så sier det meg nada :)
 #355301  av Mr_Storbrua
 
Kjenner du noen lakkerer? Er ikke alltid like lett å forklare det skrivende.. Men en fyller er rett å slett noe som fyller små riper, og porer.. små ugjevnheter.. En slipe fyller skal tørkes og slipes.. en vått i vått (non sanding) kan man lakke oppå uten å slipe..

Mener på at man ikke kan lakke rett oppå syregrunning..

Skal du lakke med sprayboks, eller med sprøyte?

Hva slags farge har du tenkt å ha? Metallic, eller en tett ren farge? Sistnevnte er det enkleste..

Selve sprøyteprosessen må du bare prøve deg frem litt på noe som du kan bare hive etterpå..
Så kan du spør om litt råd der du skal kjøpe lakken..
 #355320  av jacquelin
 
Altså.. Nå skal ikke jeg si noe sikkert her, men etter det jeg har hørt så ville jeg ikke brukt vanlig lakk på motordeler... Regner med det er en grunn for at man vanligvis bruker en spesiell type lakk bare til motorrommet. Ville nok enten funnet lakk som tåler høyere varme, eller aller helst levert delene til pulverlakkering. I tillegg tviler jeg på at slipegrunning tåler høy varme, iom at jeg har opplevd kokende grunning bare på grunn av en varmelampe. Hvis du kjøper lakk selv, regner jeg med at de i butikken kan anbefale grunning som passer til lakken du skal bruke. :)

Når det gjelder lakkering, så er det nok lurt, som nevnt, å finne noen prøvedeler først. Sprøyte er å anbefale også, er litt lettere å legge på jevnt med det. :) Og legg på to eller tre litt tynne strøk, for å unngå sånne derre ekle sig. Kan være litt lett å legge på for mye når det er på deler med masse kriker og kroker. :P
 #355329  av Audun F
 
Jeg ble som sagt anbefalt bengalakk på motordelene siden det fungerer som grunning, gir et pent resultat hvis du avslutter med "blank 90" og er rustbeskyttende/hemmende. Funka som bare det foreløpig - så får man se om det blir sittende på delene etter at motorn kommer opp i temperatur...
 #355330  av Mr_Storbrua
 
Når blir vel ikke akkurat toppdekselet så varmt da.. lakken tørkes tross alt på hvertfall 60 grader.. vet ikke hvor mye som er max temp på vanlig billakk.. men er sort bil som står i sola blir nok over 100 grader.. så er nok ikke noe problem det..
 #355338  av jacquelin
 
Neida, jeg vet ikke hvor varm motoren blir... Men jeg ville hvertfall som sagt gått for noe som er blitt brukt på motorer før uten å flasse, f.eks. benga da hvis det er blitt anbefalt. :) Pluss, hvis man ikke trenger grunning heller blir jo selve jobben mye lettere. :)
 #355365  av TrustNo1
 
Tenkte litt på metallic blå, men om det er mye værre med metallic, så kunne jeg kjørt en tett farge.

Kommer nok til å teste på noen deler som kan kastes først ja. Om sprøyte er lettest så kommer jeg nok til å kjøpe det.

Er ikke supernøye på resulatet, vil bare at motorrommet skal se litt bedre ut enn det gjør nå (skal ikke mye til)

Hvor kjøper man lakk til sprøyte billigst?
 #355367  av Audun F
 
Du trenger ikke egen lakk til sprøyta. Det holder at du kjøper maling (benga eller hva du nå enn ender opp med) og tynner den ut med - tynner. 50/50 fungerte fint med bengalakken min, blir et pent resultat hvis du tar mange tynne strøk istedenfor å kjøre på med tykke lag...
 #355382  av stianøverland
 
det er ikke noe problem å bruke vanlig billakk rundt i motorrom, en kompis a meg lakka blokka på en 240 med bil lakk og var ikke noe problem.

men det som er viktig er å bruke en god grunning, syre eller epoxygrunning som begge er gode nonsanding grunninger. disse kan kjøpes på f.eks cchristoffersen, eller så kan du sikkert kjøpe noe på et hvilken som helst lakkverksted :)

hvis du skal ha metallic så er det viktig at basen(fargen) får tørke skikkelig før klarlakken kommer på :) det er også viktig at grunninga blir gjennomtørr, ellers vil det flasse uansett hva du gjør.

etter at du har lakkert uansett type lakk, når det er støvtørt, legg det ut i sola så det steker skikkelig på den. gjerne flere dager hele dagen. når lakken herder i en lakkboks, så ligger tempen på 60-70 grader i 1 time og da er den fortsatt ikke ferdig herdet, da den gasser i 2 uker etterpå...
 #355470  av surfer
 
Vil på det sterkeste anbefale deg til IKKE å bruke sand som blåsemiddel.Er bedre å bruke aluminiumssilikat..får kjøpt i kanner på Biltema.Blir penere overflater,og slipper korrusjon i porene.