TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye dekk til MR2 fra dekkonline.com

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #355698  av TrustNo1
 
Tenkte å bestille nye dekk til mr2'n nå i fra dekkonline.

Tenkte SportContact 3 255/35 ZR18 94Y XL med felgkant, M0 BSW asymmetric bak og SportContact 3 225/35 ZR18 87ZR XL med felgkant, BSWforran. (dimensjonene er de samme jeg har fra før, så det bør passe)

Problemet er at jeg er ikke så stødig i hvilke betegnelser og slikt jeg må ha på dekkene. Gidder noen se over linkene, og eventuellt gi meg en heads up før jeg skulle bestille noe feil? :D
 #356073  av TrustNo1
 
Ingen som har litt peiling på dekk som kunne svart meg her? Ikke så lyst til å svi av tusenvis av kroner på noe som ikke passer:p
 #356076  av predator
 
Hadde de dekkene der i en annen str på en tidligere mr2 jeg hadde. Var rimelig fornøyd med dekket.
I det siste har jeg kun bestilt Toyo T1r , da vet jeg hva jeg får..
 #356286  av TrustNo1
 
takk for tipsa. Har sett litt på siden der tidligere. Det jeg er mest bekymret for er egentlig at dekka i de ulike dimensjonene ikke var å få av helt samme type. Men det betyr kanskje ikke så mye.

Noen som også aner om ulike dekk kan ha forskjellig form? Er ganske akkurat at dimensjonene jeg har går på, så derfor er jeg litt spent på om større mønsterdybde kombinert med en litt variasjon på formen på dekket kan lage trøbbel :P
FÃ¥r knapt en finger i mellom skjermene og dekka.
 #356451  av sindrejl
 
yo, jeg ser EN feil iallefall, du skal ikke ha samme profil foran og bak når du har så stor forskjell i bredden, du skal ha 225/40/18 foran, 255/35/18 bak.. ellers får du høydeforskjell foran og bak.. og det er vel ikke ønskelig :)

Er ikke så stor forskjell i mønsterdybde, men kan variere med 2mm. Den fingeren du snakker om som knapt får plass er mellom ytterkant av skjermen din og ytterkant av dekket.,. husk at midten av dekket er langt inni skjermen og har fremdeles god vandring, så tror ikke du skal være nervøs for mønsterdybde.. beste du kan gjøre er å drite i å kjøpe på nettet, men kjøp heller lokalt så er du sikret..
 #356544  av TrustNo1
 
sindrejl skrev:yo, jeg ser EN feil iallefall, du skal ikke ha samme profil foran og bak når du har så stor forskjell i bredden, du skal ha 225/40/18 foran, 255/35/18 bak.. ellers får du høydeforskjell foran og bak.. og det er vel ikke ønskelig :)

Er ikke så stor forskjell i mønsterdybde, men kan variere med 2mm. Den fingeren du snakker om som knapt får plass er mellom ytterkant av skjermen din og ytterkant av dekket.,. husk at midten av dekket er langt inni skjermen og har fremdeles god vandring, så tror ikke du skal være nervøs for mønsterdybde.. beste du kan gjøre er å drite i å kjøpe på nettet, men kjøp heller lokalt så er du sikret..
Takk for tipsene. Skal dobbeltsjekke hva jeg har fra før, men mener å huske at det sitter 35 profil forran også. Det subber allerede litt i innerskjermen på fult rattutslag, så vet ikke helt om det er noe særlig å øke profilen.

Om jeg ikke tar feil så skal MR2 faktisk ha større rullediameter bak enn forran. Rett meg om jeg tar feil.

Kunne kjøpt lokalt ja, men regnet at jeg sparer rundt 1500,- ved å kjøpe det på nett, så tenkte jeg kunne teste dette:)
 #356550  av sindrejl
 
mr2 skal vel slik den kom fra fabrikk ha 205 foran og 225 bak. Ser du i vognkortet på ti forskjellige mr2'er får du ti forskjellige nr :) Mange vognkort sier utrolig nok samme dekkdim foran og bak også.. definitivt feil, men kan lage helvete for de som har satt på bredere bak og havner i teknisk kontroll

Jeg tviler sterkt på at bilen dog skal ha samme profil bak da det i norge ikke er tillatt med forskjellig høyde på dekk foran og bak.. såvidt jeg vet. Men jeg kan jo ta feil jeg også ;)

Dog skrubber det fremme nå, anbefaler jeg såklart å holde deg på samme profilen som du har idag såklart ;)



Kan også nevne at de conti dekkene der er riktignok veldig dyre, men også ekstremt gode dekk.. tror du kommer til å like dem godt! :)
 #356556  av TrustNo1
 
Ok, godt mulig jeg roter, og det kun er bredden som skal være forskjellig, ikke omkretsen. Skal sjekke vognkortet mitt hva det sier.

Funker vel kanskje å måle høyde over bakken på kanalene forran og bak for å sjekke om bilen faktisk er i water eller ikke? Men det er nok tuklete å gjøre noe med dismensjonene mine. Skal jeg ha mindre bak så må jeg vel ned på bredden, finnes vel dårlig utvalg av 30 profil? Større forran er som nevnt ikke aktuellt pga plass.

Når det gjelder continental dekka så har jeg lest mye godt om de ja, derfor valget falt på det. Spørsmålet er vel egentlig bare om jeg faktisk har behov for så "heftige" dekk. Driver ikke med banekjøring. Men jeg prioriterer sikkerhet (bremselengde) og deretter hjulstøy. Og her skulle vel kanskje disse dekka være gode. Eventuellt noen andre billigere anbefalinger?
 #356665  av sindrejl
 
de conti dekkene er heller ikke laget for banekjøring, men normal kjøring med god komfort og lav støy :)
 #356718  av TrustNo1
 
sindrejl skrev:de conti dekkene er heller ikke laget for banekjøring, men normal kjøring med god komfort og lav støy :)
Ok, høres bra ut. Blir nok til at jeg går for de da :)

Må bare få fingern ut og bestille. Tror bakdekka mine ligger godt under lovlig mønsterdybde nå. Har aldri vært i dekkontroll før, men om det skulle skje så er det iallefall kjipe penger :P

Btw, noen som aner sånn ca hvor langt man kan regne med å kjøre på slike dekk? Ved vettug normal kjøring såklart. Blir slittasjen lavere på brede dekk, siden vekten blir mer fordelt uttover flaten?
 #356743  av sindrejl
 
3-4Ã¥r ca.. noe rundt 40-50.000km

pga camber på disse bilene slites som oftest innsiden først, så sitter du med det dekk som ser nesten nytt ut på utsiden ;)
 #356784  av TrustNo1
 
sindrejl skrev:3-4Ã¥r ca.. noe rundt 40-50.000km

pga camber på disse bilene slites som oftest innsiden først, så sitter du med det dekk som ser nesten nytt ut på utsiden ;)
Stemmer. Bakdekka mine er jevnt slitte, men fordekka er kraftig slitt på innersiden.
Jeg hadde en firhjulskontroll i fjor, og da sa de at spissinga mi ikke var riktig, så det var sannsynligvis grunnen til at dekka var slitt på innersiden. Camber var vissnok innenfor verdiene.
 #357979  av TrustNo1
 
Sjekka litt mer nå. På vognkortet står det 195/55/15 forran og 225/50/15 bak. I følge en kalkulator jeg fant på http://www.miata.net/garage/tirecalc.html så vil dette gi en rulleomkrets på 1870.8mm forran og 1903.8 mm bak. Dette gir en prosentvis forskjell på +1.8% rulleomkrets bak orginalt.

Med dekkdimensjonene jeg har nå ( 225/35/18 + 255/35/18) gir henholdsvis omkrets på 1931.1mm forran og 1997.10mm bak. Dette gir en prosentvis forskjell på + 3,4% rulleomkrets bak

Med andre ord så er bilen ørlite grann høyere bak enn orginalt. men forskjellen på 1.6% rulleomkrets utgjør jo mye mindre forskjell i høyde.

Hadde jeg gått opp en dimensjon forran (noe som forøverig det ikke er plass til) så ville jo bilen blitt høyere forran i forhold til bak. Er vel bedre å ha den litt for høy bak vil jeg tro?