TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Godkjenning av dekk+felg 18x8 ET38 5x100 og 225x40x18 til

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #356995  av Prius2010
 
Hei,

Jeg har kjøpt nye sommerfelger + dekk til min nye Prius 2010. De har da av dimensjon: Vertini Henessey 18x8 ET38 5x100 og 225x40x18 mot orginal 15x6,5xET45 og 195x65x15.
Rulleomkrets og impress skal da ligge inne for rammen. Problem er at dekkene foran stikker ca 15mm ut av skjermen men kun da buen på dekket og ikke den delen dekket har kontakt med veien. Ved kjøring og svinging er hjulene grei klaring til bilens karosseri.

Jeg ringte til trafikksstasjon for å høre om den går grei og fikk da sammen melding som dekk foretningen sa: "at det går greit så lenger dekkets kontaktflate ligger innenfor skjermen"

I går så møtte jeg opp i Risløkka Trafikk stasjon (Oslo) og fikk prate med som satt ved kundeservice og plutselig fikk en kontra beskjed at det går aldri i verden og at beskjed jeg fikk fra en annen trafikk stasjon tekniker er for dårlig og at jeg kan bare glemme disse felgene her. Det er så j.lva synd for disse er så pene på en Perle hvit Prius ;)

Vet noen av dere om hva som er fakta her?

Takk for hjelpen!
henessey_1_blk_big.jpg
henessey_1_blk_big.jpg (22.79 kiB) Vist 5491 ganger
henessey_5_blk_big.jpg
henessey_5_blk_big.jpg (54.79 kiB) Vist 5491 ganger
henessey_2_blk_big.jpg
henessey_2_blk_big.jpg (57.6 kiB) Vist 5491 ganger
 #357135  av ke25-toyoglide
 
HMMM, fra innpress 45 til 38, trodde innpresset skulle være det samme eg. (men ikkje alltid de er så nøye på det)
Og max 10% økning i bredde på dekk, normalt sett 2cm.
Du har 15% / 3cm.
Alt utenfor den "standard godkjenningen" skal vel godkjennes i vert tilfelle.
Men det stemmer at det er dekkets sliteflate som skal være innforbi bilen, men dette blir vel et ekstremt tilfelle. Og de kan nok nekte deg på grunnlag av dekkbredde og feil innpress.
 #357158  av Prius2010
 
inzane2012 skrev:valse hjulbuene litt og droppe godkjenninga ;)
Dette kan koste litt penger og tid så jeg ville helst å bytte felg som er litt mindre bred i tilfelle. Men takk for svaret Inzane :)
 #357160  av Prius2010
 
ke25-toyoglide skrev:HMMM, fra innpress 45 til 38, trodde innpresset skulle være det samme eg. (men ikkje alltid de er så nøye på det)
Og max 10% økning i bredde på dekk, normalt sett 2cm.
Du har 15% / 3cm.
Alt utenfor den "standard godkjenningen" skal vel godkjennes i vert tilfelle.
Men det stemmer at det er dekkets sliteflate som skal være innforbi bilen, men dette blir vel et ekstremt tilfelle. Og de kan nok nekte deg på grunnlag av dekkbredde og feil innpress.
Vet ikke helt at jeg skjønner hva du mente Ke-25. Er ikke sånn at impress kan være +/- 7,5mm og i min tilfelle +7mm.

Står det noe sted om maks 10% økning i bredde på dekket?

Takk for svaret!!! :)
 #357175  av ke25-toyoglide
 
Ok, kan være at det er +-7.5 mm. Eg har alltid hørt at det skal være likt.
Men det med +-10% (i ditt tilfelle og de fleste andre 2cm.) skal være slik.
Skal se om eg finner det skriftlig.
Kan velge bredere dekk og få det godkjent, men det må då godkjennes manuelt.
10% er en sånn standard godkjenning. F.eks. kan det jo være bilen ble levert med dekk som ikkje produseres lenger, og då velger en noe som er i nærheten.
 #357177  av ErikG
 
Ser ingen problemer med dette. Innpress er innenfor, rulleomkrets er innenfor. Er event bare å slå opp i Stroo boka, alle godkjente pkk verksteder har den, for å sjekke om det er godkjent. Det at det er 195 dekk er fordi du sannsynligvis har en premium utgave og da har de gått ned på bredde på dekk, og felgstørrelse for å greie vektkravene.

Det å valse hjulbuene på prius er bare å glemme, men får noe widebody kit da;) Men sleng ut noe bilder da!!
 #357181  av Prius2010
 
ErikG skrev:Ser ingen problemer med dette. Innpress er innenfor, rulleomkrets er innenfor. Er event bare å slå opp i Stroo boka, alle godkjente pkk verksteder har den, for å sjekke om det er godkjent. Det at det er 195 dekk er fordi du sannsynligvis har en premium utgave og da har de gått ned på bredde på dekk, og felgstørrelse for å greie vektkravene.

Det å valse hjulbuene på prius er bare å glemme, men får noe widebody kit da;) Men sleng ut noe bilder da!!
Ja d r en Premiun utgave :)

Har ikke tenkt å valse hjulbuene eller endre på cambervinkelen heller .. for ganranti kan falles bort? Vet ikke helt. Bodykit kan kanskje være ett alternativt :idea:

Tok noe bilder igår.. så skal laste opp ikveld. Ser litt "tøffere" med disse enn de triste 15"-er da.
 #357183  av Prius2010
 
ke25-toyoglide skrev:Ok, kan være at det er +-7.5 mm. Eg har alltid hørt at det skal være likt.
Men det med +-10% (i ditt tilfelle og de fleste andre 2cm.) skal være slik.
Skal se om eg finner det skriftlig.
Kan velge bredere dekk og få det godkjent, men det må då godkjennes manuelt.
10% er en sånn standard godkjenning. F.eks. kan det jo være bilen ble levert med dekk som ikkje produseres lenger, og då velger en noe som er i nærheten.
Det blir nok ikke min bil da i tilfelle ... for d finnes plenty av dekk og felg :D
 #357216  av Prius2010
 
ErikG skrev:Ser ingen problemer med dette. Innpress er innenfor, rulleomkrets er innenfor. Er event bare å slå opp i Stroo boka, alle godkjente pkk verksteder har den, for å sjekke om det er godkjent. Det at det er 195 dekk er fordi du sannsynligvis har en premium utgave og da har de gått ned på bredde på dekk, og felgstørrelse for å greie vektkravene.

Det å valse hjulbuene på prius er bare å glemme, men får noe widebody kit da;) Men sleng ut noe bilder da!!
DSC00152a.JPG
DSC00152a.JPG (280.03 kiB) Vist 5437 ganger
DSC00150a.JPG
DSC00150a.JPG (354.89 kiB) Vist 5437 ganger
DSC00151a.JPG
DSC00151a.JPG (253.72 kiB) Vist 5437 ganger
DSC00147a.JPG
DSC00147a.JPG (288.4 kiB) Vist 5437 ganger
DSC00154a.JPG
DSC00154a.JPG (262.07 kiB) Vist 5437 ganger
Fant en nettside borte i statene som har wide bodykit til Prius ... Men kan man sette på sånne uten videre eller måtte man oxo søke om det?
http://www.bodykits.com/Charge-Speed/Fe ... 02/624194/
 #357248  av ke25-toyoglide
 
Lekkert og kjekk bil, sterkt undervurdert.
Syntes det såg normalt ut det eg, men ikkje så lett å se på bilde.
Det med 10% +- er standard, det vil si at når du blir stoppet i vanlig teknisk kontroll så bryr de seg ikkje om du har forandret fra 205-225. eller fra 205-185 (typisk vinterdekk)
Det med 7.5 mm ser eg andre skriver og, så det stemmer nok.
Du kan forandre alt mer enn det og, men då må det typegodkjennes (f.eks av TUV)
Er sikkert ikkje dumt å ta kontakt med de som solgte felgene til deg.
På Toyota sa de til meg at de anbefalte 15" på den bilen pga vekt og stabilitet.
Var redd for at 17" skulle gå utover kjøreegenskapene på bilen.
Men de har feilinformert meg så mange ganger så bryr meg egentlig ikkje så mye om hva de sier viss ingen andre kan bekrefte det. :roll:
Hvordan er din å kjøre med de hjula :?:
 #357295  av Prius2010
 
Hei,

Hvis du ser på bilde nr.2 fra topp, kan du se at forhjul stikker litt ut i forhold til hjulbue, ikke mye men ca. 15mm.

Tror denne Premium utgave blir utstyrt med 15" for å komme under vektkravet som ErikG sa tidligere fordi denne utgaver er stappfulle med duppe ditt, og den vil i tillegg bruke mindre drivstoff i forhold til 17" og ikke minst pris. Det er i de sa om 17" har dårligere kjøre egenskap har jeg lite tro på.

Merker egentlig lite forskjell med disse 18" med 225x40 og synes bilen er mer stabil i svingene noen som er forstålig :) med lav profil dekk. Eneste som jeg merker nå er forbruk. Har hatt bilen i 6mnd (1500mil i motorvei og mye over fartsgrense 125-130km/t) nå med en gjennomsnitt forbruk på 0,52/mila. Og nå ligger den på 0,62/mila.

Selgeren har gitt meg skriftlig bekreftelse om disse hjulene passer til Priusen (rulleomkr. og impress) men fordi disse felgene er 8" brede mot org. 6,5" og derfor. Han mente også det samme at det er sliteflate det gjelder men .. som dere ser .... litt forskjellige tolkninger finnes det. :? Confused
 #357299  av ke25-toyoglide
 
Då skal det ikkje være noe problem.
be selgeren skaffe dokumentasjon på det, og vis det til trangsynet så må de godkjenne det, eller gi en skriftlig tilbakemelding på hvorfor ikkje.
Då går du tilbake til selger.
Det med dårligere kjøreegenskaper hadde nok samenheng med økt vekt.
Den bilen er jo heller ikkje lovlig med takbøyler av samme årsak.
Og ingen priuser har lov til å ha hengerfeste.
Har hørt mange ganger at det er mønsteret som skal være innforbi, men vett ikkje om du kan gå utforbi med felgene for det.
Hmm hadde vert kjekkt å hatt en diskusjon som gikk på reglene på dette, uten at det gikk spesifikt på en bil.
 #357304  av 2fast4u
 
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk

6.1
Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.



prius2010 - sjekk punkt 6.1 b) og 6.2 det er disse punktene som må være ok for godkjenning,
er sporviddeendring under 15mm og endring på rulleomkrets innenfor +/-5% så skal dette kunne godkjennes forutsatt at ikke dekk eller felger tar i karosseri,bremser,bærebro etc ved fullt rattutslag og ved max sammentrykking av fjær/demper.

BT godkjenner ikke endring av spovidde uten at du selv har fremskaffet dokumentasjon fra bilimportør,bilprodusent eller TÜV evnt tilsvarende.
Tidligere var det enkelt å få slik dokumentasjon fra bilimportør, har selv fått mange slike fra Toyota, Ford, Volvo, VW osv.
Men er usikker på om dette er like enkelt i dag.

I ditt tillfelle, som jeg ser det, er det bare denne klaringen ved fjæring og styring du kan få problem med,
er felg og dekk dataene slik som beskrevet tidligere i tråden riktige så skal denne kunne godkjennes.

:wink: