TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Godkjenning av dekk+felg 18x8 ET38 5x100 og 225x40x18 til

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #357331  av ke25-toyoglide
 
Kan nok sannsynligvis glemme de hjula viss en skal gå etter de reglene.
Oddsen for at dekka tar i hjulbuen ved max sammenpressing er ganske stor.
Kanskje ikkje kontaktflaten, men utsiden.
 #357347  av 2fast4u
 
Tenkte det samme, men man skal også huske på at øverdel av hjul vil legge seg litt innover ved sammentrykking av demper/fjær.
Mulig det går bra, men spørs hva BT vil godta.

:wink:
 #357363  av Prius2010
 
2fast4u skrev:Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk

6.1
Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.



prius2010 - sjekk punkt 6.1 b) og 6.2 det er disse punktene som må være ok for godkjenning,
er sporviddeendring under 15mm og endring på rulleomkrets innenfor +/-5% så skal dette kunne godkjennes forutsatt at ikke dekk eller felger tar i karosseri,bremser,bærebro etc ved fullt rattutslag og ved max sammentrykking av fjær/demper.

BT godkjenner ikke endring av spovidde uten at du selv har fremskaffet dokumentasjon fra bilimportør,bilprodusent eller TÜV evnt tilsvarende.
Tidligere var det enkelt å få slik dokumentasjon fra bilimportør, har selv fått mange slike fra Toyota, Ford, Volvo, VW osv.
Men er usikker på om dette er like enkelt i dag.

I ditt tillfelle, som jeg ser det, er det bare denne klaringen ved fjæring og styring du kan få problem med,
er felg og dekk dataene slik som beskrevet tidligere i tråden riktige så skal denne kunne godkjennes.

:wink:
Det er ganske grei klaring mellom hjul og hjulbue (ca 50-60mm) nå og styring går helt greit ved maks rattutslag. Da må jeg event. droppe senkinga :(

Har kikket på 6.1 og 6.2 tidligere men det er han tullingen bort ved BT Risløkka som fortvilte meg litt (se 1. innslag) da han sa at hvis hjulene stikker på utsiden ... så blir ikke disse godkjennes uansett. Men jeg må nok stikke bort til en annen BT og bestille en timer. Skal oppdatere dere etter på om hva som skjer da :)

Wish me luck!!!
 #357365  av Prius2010
 
ke25-toyoglide skrev:Då skal det ikkje være noe problem.
be selgeren skaffe dokumentasjon på det, og vis det til trangsynet så må de godkjenne det, eller gi en skriftlig tilbakemelding på hvorfor ikkje.
Då går du tilbake til selger.
Det med dårligere kjøreegenskaper hadde nok samenheng med økt vekt.
Den bilen er jo heller ikkje lovlig med takbøyler av samme årsak.
Og ingen priuser har lov til å ha hengerfeste.
Har hørt mange ganger at det er mønsteret som skal være innforbi, men vett ikkje om du kan gå utforbi med felgene for det.
Hmm hadde vert kjekkt å hatt en diskusjon som gikk på reglene på dette, uten at det gikk spesifikt på en bil.
Har sett en Prius 2010 utstilt inne i Toyota Økern med takbøyler jeg :)
Hengerfeste saken er fordi at Toyota er redd for å brenne den el.motor som drar igang bilen ved starten tenker jeg og har ingen ting med vekt og slit å gjøre. D finnes flere andre Toyota biler som er mindre (både størrelse og motor) med henger og hvorfor ikke Hydrid. Det sier seg selv

Kunne de være så smart å montere en slik "henger knapp" som kobler ut el.motor (ved oppstart) når man har henger'n på plass vil gjør sussen, vil jeg tro.
 #357412  av ke25-toyoglide
 
Prius2010 skrev:
ke25-toyoglide skrev:Då skal det ikkje være noe problem.
be selgeren skaffe dokumentasjon på det, og vis det til trangsynet så må de godkjenne det, eller gi en skriftlig tilbakemelding på hvorfor ikkje.
Då går du tilbake til selger.
Det med dårligere kjøreegenskaper hadde nok samenheng med økt vekt.
Den bilen er jo heller ikkje lovlig med takbøyler av samme årsak.
Og ingen priuser har lov til å ha hengerfeste.
Har hørt mange ganger at det er mønsteret som skal være innforbi, men vett ikkje om du kan gå utforbi med felgene for det.
Hmm hadde vert kjekkt å hatt en diskusjon som gikk på reglene på dette, uten at det gikk spesifikt på en bil.
Har sett en Prius 2010 utstilt inne i Toyota Økern med takbøyler jeg :)
Hengerfeste saken er fordi at Toyota er redd for å brenne den el.motor som drar igang bilen ved starten tenker jeg og har ingen ting med vekt og slit å gjøre. D finnes flere andre Toyota biler som er mindre (både størrelse og motor) med henger og hvorfor ikke Hydrid. Det sier seg selv

Kunne de være så smart å montere en slik "henger knapp" som kobler ut el.motor (ved oppstart) når man har henger'n på plass vil gjør sussen, vil jeg tro.
Ja, kan få takbøyler til prius 2010, men ikkje når den har glasstaket med solceller.
Om den starter med elmotor eller bensinmotor, eller begge deler, kommer ann på mange ting.
Tror nok heller de har bygd bilen så spinkelt som overhode mulig, men utstrakt bruk av plast og lettmetall, slik at de er redd for hengerfeste pga styrken.
Men eg vett ikkje.
 #357418  av Prius2010
 
ErikG skrev:Er orginalt ET50 på Prius 2010 så felgene vil du ikke få godkjent uansett.
Org. impress er ET45 ErikG