Side 1 av 1

Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:19 mai 2010 23:45
av Jonas85
Jeg har nå hatt min mr2 turbo gen usa mod hos verkstedet en stund da problemer med fusk, når man gir på.
De fant endelig ut at det var map sensoren som var gåen, selv om Diagnosen viste LMM.
De koblet ut map sensoren og nå fungerer den helt fint.
Er en map sensor nødvendig? I så fall hvor mye koster en ny og trenger jeg en bedre om motoren er tuklet med/trimmet?

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:19 mai 2010 23:57
av mr2storbrua
På din motor (2.gen), blir map-sensoren brukt til fuel-cut. Sensoren forteller ECU'en hvor mye trykk turboen produserer. Det er jo egentlig en ganske viktig sikkerhetsfunksjon, men har ikke noe å si for funksjonaliteten ellers.. Men vil jo anbefale å få på en ny sensor.

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:20 mai 2010 10:16
av Jonas85
Ok. Men hvor my koster denne, og går det ann å få tak i en som tåler mer/ er bedre? Litt kjedelig om den skal ryke hele tiden.

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:20 mai 2010 13:17
av mr2storbrua
Dersom du får tak i en som går lenger enn 1.5 bar(tror det er grensa til den originale), må du stille om hele ECU'en fordi signalene blir annerledes. MAP-sensoren blir ikke ødelagt dersom den får mer enn 1.5, men den vil fortsatt bare gi 5 volt til ECU'en, slik at den tror at trykket er 1.5 bar. Men du har vel ikke tenkt å overstige det?

På toyodiy ser det ut som den sensoren vil koste ca 4000 NOK dersom du kjøper den av en norsk toyotaforhandler. Finner dessverre bare MAP-sensor til 3.gen på ebay, delenummeret er forskjellig, men vet ikke hva som egentlig er forskjellen...

Delenummeret er forresten: 89420-17030

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:20 mai 2010 17:43
av stianøverland
4000 spenn ? :O fy fan

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:20 mai 2010 23:11
av Jonas85
mr2storbrua skrev:Dersom du får tak i en som går lenger enn 1.5 bar(tror det er grensa til den originale), må du stille om hele ECU'en fordi signalene blir annerledes. MAP-sensoren blir ikke ødelagt dersom den får mer enn 1.5, men den vil fortsatt bare gi 5 volt til ECU'en, slik at den tror at trykket er 1.5 bar. Men du har vel ikke tenkt å overstige det?

På toyodiy ser det ut som den sensoren vil koste ca 4000 NOK dersom du kjøper den av en norsk toyotaforhandler. Finner dessverre bare MAP-sensor til 3.gen på ebay, delenummeret er forskjellig, men vet ikke hva som egentlig er forskjellen...

Delenummeret er forresten: 89420-17030
Nei, har ikke tenkt til det. lader vel rundt 1.0 bar nå. Men 4000,- for en sensor?? Jezess! :shock:
Hakket før jeg kjøper meg ny motor..
Takk for info forresten :)

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:20 mai 2010 23:28
av mr2storbrua
Ja, var ikke billig det hvis prisen er riktig. Burde jo være mulig å få tak i noe brukt da, men ser ut som tilbudet er mest vanlig til 3.gen. Det kan være du også kan bruke den, det vet ikke jeg. Når jeg ser på forskjellene mellom 2. og 3.gen i japan så er MAP-sensorene like (det er to forskjellige å velge mellom der også, men dette er uavhengig av generasjonene). Ville kikket på din egen MAP-sensor og sjekket at delenummeret er det jeg oppga, også kan du jo prøve å sende en mail til f.eks. rpmgarage og høre om de har liggende.

Re: Map sensor, nødvendig?

Legg innLagt inn:21 mai 2010 08:12
av Larsen
Det er ganske vanlig å koble av vakum slangen til map sensoren for å kunne kjøre på høyere trykk. Likevel bør du da vite hva du gjør, for hvis wastegaten er koblet opp feil så ender du opp med trykk på over 1,5 bar og eventuelt konsekvensene av dette. En annen liten ulempe er at man da også mister det ubrukelige turbotrykksmåleren i dashbordet på de orginale mr2 turboene.