Side 1 av 1
Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:26 mai 2010 21:24
av samejon
Jeg har da klart å kjøpe en mr2 med defekt toppakning. Feilene ved bilen da jeg kjøpte den som selger opplyste var defekt dynamo. Jeg fikk ikke kjørt bilen ettersom den var tom for strøm. Selger opplyste i annonsen om at den hadde gått strøkent frem til dynamoen røk. Nå sitter jeg da her med sjegget i postkassa og en mr2 med defekt toppakning. Er det noen som har tips til hva jeg skal gjøre med saken? Jeg vil helst klare å få krevd noen kroner fra selger ettersom jeg har handlet inn en del styling osv til bilen. Dette gjorde jeg for å få litt fortgang i prosjektet mens jeg ventet på å få tak i dynamo.....
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:26 mai 2010 22:53
av mr2storbrua
Dette er en betydelig mangel i henhold til kjøpsloven § 19:
§ 19. Ting solgt « som den er ».
(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Da er det viktig å reklamere i tide:
§ 32. Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Så spørs det hva du er interessert i, skal selger reparere feilen, vil du ha prisavslag eller heve kjøpet? Du er pliktig til å godta reperasjon av feilen dersom selger tilbyr dette:
§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).
(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
(2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.
(3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.
Slenger med paragrafene om prisavslag og heving også jeg
§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.
(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.
(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.
§ 38. Prisavslag.
Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.
§ 39. Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 06:54
av Christian
Hev kjøpet og finn deg en annen bil av samme type. Det er fort at det er mer galt med bilen, når selger lyver om noe såpass alvorlig som en toppakning.
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 07:26
av angrykid
Jeg ville garantert ha hevet kjøpet innen 30 dagers fristen. Det er en såpass alvorlig feil, som selger ikke har opplyst om. Og henvis til kjøpsloven.
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 12:21
av mr2storbrua
angrykid skrev:Jeg ville garantert ha hevet kjøpet innen 30 dagers fristen. Det er en såpass alvorlig feil, som selger ikke har opplyst om. Og henvis til kjøpsloven.
30-dagers fristen? Man har ikke angrerett når det er handel mellom to personer utenfor næringsvirksomhet. Da må man over på forbrukerkjøpsloven (som omhandler handel i næringsvirksomhet).
Christian skrev:Hev kjøpet og finn deg en annen bil av samme type. Det er fort at det er mer galt med bilen, når selger lyver om noe såpass alvorlig som en toppakning.
Selger må, som tidligere nevnt, ha mulighet til å fikse problemet før kjøper kan kreve erstatning eller heving av kjøpet. Det kan jo allikevel hende at selger ikke er klar over dette, eller bare er snill, og lar han heve kjøpet. Først må han uansett si ifra til selger, så spørs det hva selger har å si.
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 20:07
av rx300
angrykid skrev:Jeg ville garantert ha hevet kjøpet innen 30 dagers fristen. Det er en såpass alvorlig feil, som selger ikke har opplyst om. Og henvis til kjøpsloven.
30-dagers angrefrist er jo hvis han har kjøpt på postordre, og det får vi regne med han ikke har gjort
Men er jo ikke noen vits i å lage noen sak ut av dette før han har hørt hva selger har å si? Er jo ikke sikkert selger har visst om det i det hele tatt. Noen fyller bare kjølevæske og olje hver dag og tror det skal være slik.

Og teoretisk _kan_ det jo ha skjedd etter salget også.
Erstatning for plastdelene som er kjøpt etterpå er derimot en ikke-sak.
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 21:35
av samejon
Jeg skal ta kontakt med selger og høre hva han har å si til saken selv. Selvfølgelig skal han få mulighet til å gjøre opp for seg før man lager noe krøll. Uansett om han bare har fyllt vann og olje så hadde han merket det. Bilen går jo dårligere enn en boble med 40 hk.
Det som er av interesse for meg er å få en liten erstatning, ettersom dette er noe han garantert må ha vist om! Dette skrev selger selv i annonsen: selges som den står , jeg har brukt den hele tiden inntil Dynamoen gikk i stykker, den har stått 1 måned nå pga dynamo.
Han virket litt oppegående på bil, så han burde skjønt at det var noe galt når det oser hvit røyk og bilen går meget dårlig....
Jeg fikk bilen ganske rimelig, men det var pga en del skader på fangere, bulk i karosseriet og div småting som speil som ikke funket, bugs med sentrallåsen osv. Så jeg så på dette som et prosjekt, men ville helst slippe å åpne motor'n!
Re: Kjøpt bil med defekt toppakning. Rettigheter?
Legg innLagt inn:27 mai 2010 21:42
av celicat23
Alle ting som det er sannsynlig at selger visste om og har unnlatt å informere om ved salgspunkt er ganske greit å klage på/kjøre advokat på.