TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK1 AGTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #359217  av MR2i
 
DSC00007.jpg
DSC00007.jpg (187.55 kiB) Vist 3803 ganger
Da er jeg i gang med mitt eget ”lille” prosjekt.

Jeg har tenkt lenge på å satse på en 4AGZE-konvertering, men først må man få tak i motor som i og seg selv ikke er så store problemene. Men man vet aldri hva man får og en motor som har gått 150.000 er ikke direkte ”som ny”. Og før man har motoren i hus, så har man fort brukt 15.000,-.

Jeg har derfor søkt litt rundt angående turbo-konvertering på 4AGE. Dessverre har jeg den tidlige versjonen av 4AGE. Men jeg har ingen større intensjon om å gå så veldig høyt opp i HK-verdenen.
Jeg fant en liste på web om fordeler og bakdeler med de ulike blokkene. Fordelen med den tidlige 4AGE var at den var mer lettdrevet enn 87+ versjonen. ”Good race track engine base” var dommen.

• Pros
o Inexpensive as used engines
o TVIS
o Parts availability in aftermarket and cost of upgrading is nominal
o Equipped in most number of cars
o Best fun per dollar
o Spins better than later 16V models
o Takes regular gas (low octane)
o Good race track engine base
o Durable
• Cons
o least powerful (unmodified) 9.4:1 compression
o Not entirely suited for high output applications

Men teksten “not entirely suited for high output applications” er ganske svevende. 200 hk? 300 hk?


Jeg fikk forrige uke rådebank som satte fart i planene. Så motor ble tatt ut fredag (04.06.10).

Det er bestilt tid for sliping av veiv dersom veiva ikke har tatt for mye skade.

Men veien derfra er ganske uviss.

Jeg har fått tak på 4AGZE stempler. Disse har 20mm stempelpinner. Har derfor sett ut meg råder som tåler 600 hk.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0589150957
Disse er for 20mm stempelpinner og er for 84+ 4AGE. Diameter mot veiv er 45mm som jeg mener er standard på alle 4AGE.

Det blir ARP-bolter rundt om.

Spørsmålet nå er: hvor mye tåler hk denne blokka med denne spec’en?

Videre har jeg sett ut dette turbokitet:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0522107600

Eneste som mangler der er downpipe av en eller annen grunn..

Som ECU tenkte jeg å bruke denne:
http://www.tuningspesialisten.no/Custom ... _Norsk.pdf

Her kan jeg bruke 3 ulike maps. Ser for meg 3 innstillinger: 145 hk til hverdagsbruk, 190 hk til sportslig kjøring og 250 hk som max. På denne måten kan man spare motorslitasjen ganske mye.

Steg 2 clutch og lettet svinghjul er denne sett ut:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0387347567

Videre blir det bremser fra Celica GT4 foran, og 87+ frontbremser bak.
Dette er en kombinasjon som flere har brukt har jeg sett.

Til slutt stivere stabstag fra Weitec foran og bak, og gule Koni SSK fjærer/dempere.

Det som fortsatt er uklart er den originale girkassa; hvor mye juling den tåler. 145 hk er ikke store problemene vil jeg tro. Men videre fra det.

To-do er:
Evt annen girkasse med LSD
Glassfiber skjermer, panser og motor-/bagasjeromslokk. (Dersom jeg får med meg 4 andre som gjerne vil ha dette. Støpeformer må lages. Kevlar i steden for glassfiber er valgfritt som materiale. Priseks glassfiberskjerm Volvo 400,-)
Racingstoler med 4-punktsbelter.


Tar gjerne i mot råd og kommentarer. Særlig om blokka. Dette blir det svake punktet uansett. Turbo, stempler, råder og ECU takler 400 hk.

Specs på innkjøpte deler (Oppdatert 4.9.10):
4AGZE motor
C52 girkasse
Nye originale stempler 0,5mm overdim
Turbo T3/T4
Grenrør (stålrør)
T3 downpipe
38mm wastegate
BOV
10 raders oljekjøler
Flyttingskit oljefilter
Catchtank
Intercooler spesialbestilt for tilpasning av 4AGZE motorlokk
Siliconslanger og intercooler-rør
Bensintrykksregulator
Exedy Stage 2 Cerametallic Clutch Part# 16950
Exedy TF01 svinghjul på 4,4 kg (Mellomting av originalt svinghjul på 4,9 kg og race svinghjul på 4 kg)
RC Engineering dyser RC PL9-660cc
Walbro 255lbs bensinpumpe
Ny OEM oljepumpe
Ny OEM vannpumpe
OEM Tannrem
OEM strammer
Nytt komplett pakningssett
HKS 1,6mm toppakning 82mm bore
HKS pressure up oil-kit
ARP rådebolter
ARP main studs
ARP toppbolter
ARP svinghjulsbolter
ACL Race rådelagre
ACL Race hovedlagre
Emerald M3K datasprut
AGZE motorlokk
Sist redigert av MR2i den 01 aug 2012 16:46, redigert 28 ganger totalt.
 #359233  av ArildM
 
Steffen Karlstad har turbokonvertert 4AGZE motor (tråd ligger på forumet her), og de aller fleste bruker en 4AGZE som utgangspunkt når de skal turbomate en 4AGE motor.
Denne tåler vistnok 300hk uten interne modifikasjoner om jeg ikke husker feil. Kjedelig å bruke mye penger på 4AGE motoren din bare for å ende opp med en sprengt blokk på "bare" 250hk.

4AGZE koster da ikke så sinnsykt mye i fra Drift-It eller Egon på motorimport.dk?

Ellers høres dette tøft ut. Skal følge med på tråden din!

Glassfiberskjermer hadde kanskje ikke vært så dumt, hmmm.
 #359238  av MR2i
 
Det er derfor jeg tar opp ting rundt blokka først. Men trenger jo ikke 4AGZE motor så lenge jeg har stempler og forsterkede råder liggende. Trenger vel i så fall bare en 87+ motor i "verste" fall. Er vel bare stemplene som er forskjell på 87+ AGE og AGZE.

Det finnes brukte AGZE-motorer å få tak på ja, men de har jo gått en del. Og man får gjort mye med en eksisterende motor for 15.000,-. Og best av alt; motoren blir jo som NY. :D
 #359245  av Drift-It
 
finnes mye greit både hos oss og andre, men er som trådstarter sier, alltid best og fikse/bygge opp det man har fra før, da vet man at alt er i orden.

lykke til med prosjektet :)
 #359259  av MR2i
 
Ser på linken du ga, ArildM, som sier at det finnes 2 ulike veiver. En med 40mm og en med 42mm rådediameter. Den tidlige 4AGE har 40mm. Men alle råder som er til salgs på ebay sier B.E Bore 45 mm. Linken jeg oppga i første post sier "Applications: Toyota 1984-1989 AW11 MR-2"

Skeptisk...
 #359260  av bose
 
Stemmer som Arild sier. 1.rev, også kjent som "blå topp" har den den svakeste blokka og 40mm veiv
2.rev, "rød topp" har sterkere blokk og 42mm veiv. akurat samme motor som 4AGZE,bortsett fra at 4AGZE har lavkomp stempler. Litt usikker på rådene..? Noen har kan bekrefte/avkrefte om de er like?

Hvilken gearkasse tenkte du å bruke? den org c50 kassa hadde blitt pulver temmelig fort med 190hk + tilsvarende mer dreiemoment. E-serie + tilhørende aksler hadde egentli vært veien å gå der. :)
 #359261  av ArildM
 
C52 skal tåle litt juling da :)
 #359265  av bose
 
joda, C52 er temmelig solid :)mye avhenger av den orginaske delen bak rattet også 8)
 #359276  av MR2i
 
Jeg er nok av den litt snille typen... men det ser litt "småskummelt" ut med den blokka jeg har.. og i hvertfall girkassa for den del.. hehe..

Jeg har ingen intensjoner om å skru mye, så det er bedre å være 100 % sikker på det i bunnen tåler, så får man heller bygge på etter hvert.
Fant et komplett overhalingssett med Wiseco stempler(8,2:1), racinglagrer for både råder og veiv, fullt pakningssett med forsterket toppakning og forsterket oljepumpe for $1075.

Dette settet finnes til begge versjonene av 4AGE.
Da er det bare rådene som er tvilstilfellet..

Ser at Egon har en -88 kasse til 2500 DKK..
 #359328  av tojo2
 
MR2i skrev:Ser på linken du ga, ArildM, som sier at det finnes 2 ulike veiver. En med 40mm og en med 42mm rådediameter. Den tidlige 4AGE har 40mm. Men alle råder som er til salgs på ebay sier B.E Bore 45 mm. Linken jeg oppga i første post sier "Applications: Toyota 1984-1989 AW11 MR-2"

Skeptisk...


45mm er nok uten lagerskål. Regner med de vil ha det i mellom :D
 #359329  av MR2i
 
Da vil det jo si at rådene er oppgitt feil på nett hvor de er oppgitt til 42 og 40 mm. Og om det var felles størrelse på rådene, så vil det tilsi at lagerskålene må være 2,5 mm tykkelse på 40 mm veiv og 1,5 mm tykkelse på 42 mm veiv.
Skeptisk...

Når det gjelder at 190 hk skulle ødelegge C50 kassen, sier Egon i DK i mail at C50 tåler ca 450 hk. Han burde vite?
 #359365  av MR2i
 
Da er terningen kastet.

Jeg tok det sikre for det usikre, og bestilte en 4AGZE motor.
Nye stempler, racinglagre og pakningsett + ARP rund baut. Da skulle bunnen være OK og uten bekymringer.
Rådene burde holde..

Jeg bestilte ikke girkasse siden Egon sier den holder 450hk..
 #359379  av tojo2
 
1.5mm på 42mm veiv stemmer bra
 #359383  av bose
 
at C50 tåler 450hk tar jeg med en klype salt, er ikke hester som dreper kassa, men dreiemomentet, og har flere ganger sett c50 kasser som har blitt drept med org.motor..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29