MR2 MK1 AGTE
Legg innLagt inn:06 jun 2010 14:42
Jeg har tenkt lenge på å satse på en 4AGZE-konvertering, men først må man få tak i motor som i og seg selv ikke er så store problemene. Men man vet aldri hva man får og en motor som har gått 150.000 er ikke direkte ”som ny”. Og før man har motoren i hus, så har man fort brukt 15.000,-.
Jeg har derfor søkt litt rundt angående turbo-konvertering på 4AGE. Dessverre har jeg den tidlige versjonen av 4AGE. Men jeg har ingen større intensjon om å gå så veldig høyt opp i HK-verdenen.
Jeg fant en liste på web om fordeler og bakdeler med de ulike blokkene. Fordelen med den tidlige 4AGE var at den var mer lettdrevet enn 87+ versjonen. ”Good race track engine base” var dommen.
• Pros
o Inexpensive as used engines
o TVIS
o Parts availability in aftermarket and cost of upgrading is nominal
o Equipped in most number of cars
o Best fun per dollar
o Spins better than later 16V models
o Takes regular gas (low octane)
o Good race track engine base
o Durable
• Cons
o least powerful (unmodified) 9.4:1 compression
o Not entirely suited for high output applications
Men teksten “not entirely suited for high output applications” er ganske svevende. 200 hk? 300 hk?
Jeg fikk forrige uke rådebank som satte fart i planene. Så motor ble tatt ut fredag (04.06.10).
Det er bestilt tid for sliping av veiv dersom veiva ikke har tatt for mye skade.
Men veien derfra er ganske uviss.
Jeg har fått tak på 4AGZE stempler. Disse har 20mm stempelpinner. Har derfor sett ut meg råder som tåler 600 hk.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0589150957
Disse er for 20mm stempelpinner og er for 84+ 4AGE. Diameter mot veiv er 45mm som jeg mener er standard på alle 4AGE.
Det blir ARP-bolter rundt om.
Spørsmålet nå er: hvor mye tåler hk denne blokka med denne spec’en?
Videre har jeg sett ut dette turbokitet:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0522107600
Eneste som mangler der er downpipe av en eller annen grunn..
Som ECU tenkte jeg å bruke denne:
http://www.tuningspesialisten.no/Custom ... _Norsk.pdf
Her kan jeg bruke 3 ulike maps. Ser for meg 3 innstillinger: 145 hk til hverdagsbruk, 190 hk til sportslig kjøring og 250 hk som max. På denne måten kan man spare motorslitasjen ganske mye.
Steg 2 clutch og lettet svinghjul er denne sett ut:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0387347567
Videre blir det bremser fra Celica GT4 foran, og 87+ frontbremser bak.
Dette er en kombinasjon som flere har brukt har jeg sett.
Til slutt stivere stabstag fra Weitec foran og bak, og gule Koni SSK fjærer/dempere.
Det som fortsatt er uklart er den originale girkassa; hvor mye juling den tåler. 145 hk er ikke store problemene vil jeg tro. Men videre fra det.
To-do er:
Evt annen girkasse med LSD
Glassfiber skjermer, panser og motor-/bagasjeromslokk. (Dersom jeg får med meg 4 andre som gjerne vil ha dette. Støpeformer må lages. Kevlar i steden for glassfiber er valgfritt som materiale. Priseks glassfiberskjerm Volvo 400,-)
Racingstoler med 4-punktsbelter.
Tar gjerne i mot råd og kommentarer. Særlig om blokka. Dette blir det svake punktet uansett. Turbo, stempler, råder og ECU takler 400 hk.
Specs på innkjøpte deler (Oppdatert 4.9.10):
4AGZE motor
C52 girkasse
Nye originale stempler 0,5mm overdim
Turbo T3/T4
Grenrør (stålrør)
T3 downpipe
38mm wastegate
BOV
10 raders oljekjøler
Flyttingskit oljefilter
Catchtank
Intercooler spesialbestilt for tilpasning av 4AGZE motorlokk
Siliconslanger og intercooler-rør
Bensintrykksregulator
Exedy Stage 2 Cerametallic Clutch Part# 16950
Exedy TF01 svinghjul på 4,4 kg (Mellomting av originalt svinghjul på 4,9 kg og race svinghjul på 4 kg)
RC Engineering dyser RC PL9-660cc
Walbro 255lbs bensinpumpe
Ny OEM oljepumpe
Ny OEM vannpumpe
OEM Tannrem
OEM strammer
Nytt komplett pakningssett
HKS 1,6mm toppakning 82mm bore
HKS pressure up oil-kit
ARP rådebolter
ARP main studs
ARP toppbolter
ARP svinghjulsbolter
ACL Race rådelagre
ACL Race hovedlagre
Emerald M3K datasprut
AGZE motorlokk