Side 1 av 1

skev dekkslitasje, samt en finurlig måte å måle camber på.

Legg innLagt inn:13 jun 2010 14:34
av TrustNo1
Nå skal jeg ikke påstå at jeg har funnet opp kruttet. Sikkert noen som har brukt metoden før, men synnes dette var en kurrant måte å måle camber på hjemme i garasjen :)

Satt opp ett laserwater forran bilen, slik at strålen gikk langs med bilsiden. Så målte jeg først avstanden til oversiden av felgen

Bilde

Så avstanden til undersiden av felgen.

Bilde

Da var det bare å trekke det ene tallet fra det andre, og så får man forskjellen. Her var det 12mm. Diameteren på felgen min er 50cm, så da puttet jeg disse tallene inn i denne kalkulatoren og fant ut at cambervinklen min er 1,37 grader. På andre siden var den 1,15

Men så kommer spørsmålet mitt. Er dette så mye at dekkene kommer til å slites på innsiden? Har bestillt nye dekk nå og vil prøve å unngå å slite de ut før tiden. Bør jeg kjøpe slike spesielle bolter så jeg får justert camberen litt?

Re: skev dekkslitasje, samt en finurlig måte å måle camber på.

Legg innLagt inn:13 jun 2010 16:06
av lasse
Er innafor det det skal være det der, må nok litt mer til for at du skal slite skikkelig med dekkslitasje, jeg kjører med ca 2,30 i camber bak, forrige dekka mine var fine og blanke på innsiden...
Men skal man kjøre fort i svinga, trenger man endel camber, bakdelen er dekkforbruk, men en sånn bil blir vel ikke brukt til melk og brød kjøring uansett???

Re: skev dekkslitasje, samt en finurlig måte å måle camber på.

Legg innLagt inn:13 jun 2010 16:24
av Sven
Var ikke dum den måten nei :D
Men husk å ha hjula dine rett da :wink:
Også bør jo gulvet være så rett som mulig, ihvertfall sideveis.

Re: skev dekkslitasje, samt en finurlig måte å måle camber på.

Legg innLagt inn:13 jun 2010 18:01
av TrustNo1
Sven skrev:Var ikke dum den måten nei :D
Men husk å ha hjula dine rett da :wink:
Også bør jo gulvet være så rett som mulig, ihvertfall sideveis.
Bildet er kanskje litt dårlig, men hjula står helt rett.

Gulvet er også rimelig rett der inne :)

Re: skev dekkslitasje, samt en finurlig måte å måle camber på.

Legg innLagt inn:13 jun 2010 18:02
av TrustNo1
lasse skrev:Er innafor det det skal være det der, må nok litt mer til for at du skal slite skikkelig med dekkslitasje, jeg kjører med ca 2,30 i camber bak, forrige dekka mine var fine og blanke på innsiden...
Men skal man kjøre fort i svinga, trenger man endel camber, bakdelen er dekkforbruk, men en sånn bil blir vel ikke brukt til melk og brød kjøring uansett???
Ok, takker. Fordekka mine jeg har målt her, men camberen på bakdekka ligger på rundt det samme.