Side 1 av 2

Prosjekt mk6 7A-FE, skal bli til 4A-GZE 165 hk.

Legg innLagt inn:18 mai 2004 11:37
av Cyrus
Er nå på vei til å bestille en 4A-GZE motor fra Egon (http://www.motorimport.dk)
Bestiller denne da det nesten ikke koster noe å få den godkjendt med dette motor bytte og forsikringen går ned ;-)

Skal ta bilder etter hvert som ting begynner å skje.
Tenkte bare å få i gang noe diskusjoner rundt dette.

Legg innLagt inn:18 mai 2004 11:39
av Speeder
Artig projekt, er vel ikke alt for mange som har gjort den swapen her i norge?

Men, er det noe lettere\billigere å få dette godkjent enn en 3s-ge da?

Legg innLagt inn:18 mai 2004 13:05
av Kjelliken
:? det er ikke lett å svare på er ikke 4a-gze en 1.6 maskin og 3s-ge 2.0 liter??? :?

Legg innLagt inn:18 mai 2004 13:47
av Cyrus
Koster 4000,- å endre status fra 1,8l 116 hk til 1,6l 165 hk
Koster 12000,- å endre status fra --||-- til 2,0l ca 200 hk
Derfor mener jeg det er greit med 4A-GZE`en. Og så har den like motorfester.

Men er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt luft inntak til panseret mitt?

Legg innLagt inn:18 mai 2004 16:06
av Goose
hvor har du sjekket priser på endring av status?

Legg innLagt inn:18 mai 2004 17:19
av ST205RR
Cyrus skrev:Koster 4000,- å endre status fra 1,8l 116 hk til 1,6l 165 hk
Koster 12000,- å endre status fra --||-- til 2,0l ca 200 hk
Derfor mener jeg det er greit med 4A-GZE`en. Og så har den like motorfester.

Men er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt luft inntak til panseret mitt?


slik som GT4 har ?

Legg innLagt inn:18 mai 2004 17:41
av CelicaTurbo
han mener nok en scoop slik som tar luft inn til intercooleren, monteren som han har tenkt å importere er nok inkludert en toppmontert intercooler om det er motoren som står på Toyota Levin.. Siden han har en 94+ modell Celica så er det egentlig ikke noe ferdig scoop han kan bruke (panseret fra ST205 kan ikke brukes for denne scoopet er egentlig en ut-luftning og den er garantert for langt fremme). Panseret fra tidligere modell Celica passer garantert ikke med tanke på de forskjellige lyktene.. så da er alternativet (slik jeg ser det) å få tak i en scoop som kan klistres på orginalpanser og støpes/lakkes inn slik at det ser bra ut, og skåret hull for luften så klart.. http://www.tuning.no har slike men aner ingenting om kvalitet, hvor enkelt det er å få til eller hvor flinke disse er til å levere.. eventuellt skjære ut en scoop fra Celica og sveise dette inn?

http://www.tuning.no/univ_styling.htm

Jeg ser på tuning.no sine sider at de fleste scooper ser heller rare ut, og de aller fleste er også ment for at luften skal blåse ut, ikke inn.. om dere ser på tegningene er det kun 4AC, 4AD og 4AH som eventuellt kan brukes.. Den første ligner på Sunni GTI-R sin scoop i det minste :)

Legg innLagt inn:18 mai 2004 18:04
av chris
Goose skrev:hvor har du sjekket priser på endring av status?
http://www.toll.no er en kjekk side til sånt ;)

Legg innLagt inn:19 mai 2004 07:03
av Speeder
Cyrus skrev:Koster 4000,- å endre status fra 1,8l 116 hk til 1,6l 165 hk
Koster 12000,- å endre status fra --||-- til 2,0l ca 200 hk
Derfor mener jeg det er greit med 4A-GZE`en. Og så har den like motorfester.

Men er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt luft inntak til panseret mitt?
Ok, daså. Så det er avgifter til staten pga effektøkning som koster altså? siden din bil er 97mod?

Kan bli spennende å følge dette projektet, 4a-gze er vel rimelig trimmingsvennelig også?

Legg innLagt inn:19 mai 2004 12:40
av Cyrus
Fannt de status prisene på http://www.toll.no/bin/bilavgift

Noen som vet noe om http://www.flashoptions.com/
Lurer da på om noen vet noe negativt eller positivt om dem, har muligens fått tak i en billigere motor der.

Må se på det med panseret, blir nok en del kjøring uten panser i sommer tenker jeg :)

Legg innLagt inn:21 mai 2004 08:27
av Cyrus
SLAG i TRYNE!!
Toyota Norge sier de ikke kan godkjenne mitt motor bytte, da de ikke har prøvd det selv.

Legg innLagt inn:21 mai 2004 10:05
av CelicaTurbo
Egentlig var det dessverre ikke noe uventet svar, Toyota er ikke flinke med å støtte opp under slike prosjekter.. skal du få prosjektet godkjent bør du nok starte på annet hvis..

Men: om du kan dokumentere at du har samme bremser som Celica 2.0GT (som har høyere motorvolum og effekt enn hva du ønsker) så burde biltilsynet godta det ganske greit vil jeg tro.. Jeg ser ikke noe grunn til at dem ikke skal godta det hvis du kan bevise at bilen din teknisk tilsvarer en tilsvarende Celica som er godkjent med høyere effekt enn hva du ønsker å godkjenne.

Legg innLagt inn:21 mai 2004 10:14
av Cyrus
Da er spørsmålet mitt. Har jeg de samme bremsene? Og er 1,8`eren lik som 2l`eren i sveising og lignende. Vet at det f.eks. er 30% mindre sveis i 206 standard i forhold til 206 sport.

Holder på å få sjekka dette opp med Toyota Europa.
(Håper at de ikke bare sender spørsmålet mitt til Norge igjen da)

Legg innLagt inn:21 mai 2004 12:51
av CelicaTurbo
En hvilken som helst forhandler burde fortelle deg om du har eksakt de samme bremsene som 2.0 literen.. om du ikke har det så bør du undersøke i hvilken grad skiver og kalippere kan flyttes fra en 2.0 til din bil, og om både kalipper og skive er forskjellig..

Et søk på delebeholdningen til http://www.mekonomen.no tyder på at bremsene på alle hjul er forskjellig.. men få Toyota til å bekrefte at delenummer er forskjellig på bilene, deretter bør du undersøke om noen har montert 2.0 bremseskiver og kalippere på din bil med hell.. har du trommelbrems bak så kan det bli et problem..

Legg innLagt inn:21 mai 2004 13:44
av mk1 black limited
Bytte til skiver bak skal ikke være noe problem - mange i US som har gjort det.