TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forsterkker gÃ¥r i protect pga. over oppheting?=/

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #361689  av Toyota Carina
 
Hei, da var kassa ferdig bygd, ikke fornøyd i det hele tatt, men bestiller heller ny snart:D Men, når jeg var ferdig, så tok en kompis å bro kobla noe , og da gikk forsterkker i protect etter en liten stund hard spelling, så tok vi bort bro koblinga, den går hvertfall ikke i protect lenger. Men når jeg har spelt hardt i 10 min er forsterkeren J*****G varm. Han ene klarte faktisk å brenne seg:p Noen tips til hva som kan gjøres? den sitter bakpå kassa, kanskje fordell å sette den fram for mere luft? eller er alt en teknisk feil?
 #361771  av Toyota Carina
 
åja, stemmer;D det glemte jeg:p det er en JBL Grand Touring forsterker. også er det vel Sony Explod 1300watt x2 jeg har som elementer. Vi hadde også lagd en brokobling, men har tatt bort den igjen. Ett firma her i nærheten sa att det er normalt att det blir så varmt nå om sommeren, og den har ikke gått i protect siden vi fjerna brokoblinga. De sa også att jeg burde skifte basskasse... igjen, fordi den vibrerte for mye og tok in for mye luft, og da måtte forsterkeren jobbe hardere.
 #361816  av Toyota Carina
 
Ehm... jeg fikk alt av broern min, så nå er jeg veldig usikker...xD på forsida på forbruker "katalogen" så står det bare gto75.2 og mange andre gto , så antar egentlig bare det er de forskjellige versjonene:P og hvordan elementene mine er kobbla er jeg blank på, jeg kan absolutt ingen ting om anlegg:D
 #362113  av chris
 
Jeg tipper det er en dobbelspole sub.

Om det er en 2x4 ohm vil denne enten kunne kobles i 2 ohm eller 8 ohm. 8 ohm gjør ikke at forsterkeren blir varm, men veldig mange rimelige forsterkere tåler ikke 2 ohm brokobling (forsterkeren ser her 1 ohms last) - og vil da gå varm og gå i protect.

Om det er en 2x2 ohm vil denne enten kunne kobles i 4 ohm eller 1 ohm. 4 ohm vil være helt riktig for en normal brokobling, og 1 ohm vil få forsterkeren til å gå i protect nesten umiddelbart pga varmgang. Forsterkeren vil her se 0,5 ohms last.
 #362115  av chris
 
Toyota Carina skrev:åja, stemmer;D det glemte jeg:p det er en JBL Grand Touring forsterker. også er det vel Sony Explod 1300watt x2 jeg har som elementer. Vi hadde også lagd en brokobling, men har tatt bort den igjen. Ett firma her i nærheten sa att det er normalt att det blir så varmt nå om sommeren, og den har ikke gått i protect siden vi fjerna brokoblinga. De sa også att jeg burde skifte basskasse... igjen, fordi den vibrerte for mye og tok in for mye luft, og da måtte forsterkeren jobbe hardere.
Eh.. hæ? hva slags firma er dette? Elkjøp? :P

Nei, det er IKKE normalt at en forsterker blir så varm at den går i protect bare fordi det er sommer.. i hvert fall ikke sånn som temperaturene er her oppe i nord.
Nei, det er ikke basskassen som gjør at forsterkeren går i protect og blir varm.
Alt dette er bare svada.

Det som er et poeng er at det går bra uten brokobling. Subelementet vil få mye mindre effekt, men hvis du f.eks. har en 2x4 ohm subwoofer, så vil forsterkeren tåle en 2 ohms kobling per kanal, men trolig ikke en 2 ohms brokobling.
 #362199  av Toyota Carina
 
Hei igjen, idag gikk den i protect igjen, og det er ingen brokobling noen sted.
Men hvis jeg speller på volum 19/22 . på 22 begynner det bare å bli ubehagelig å høre på syntes jeg. på 19 går det greit, men på 22 går den i protect.
Det er ikke Elkjøp nei, det er faktisk Strandberg. D:
 #362239  av Reidar solaas
 
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
noe alla den forsterkeren du har ? :wink:
prøvd å spille hardt med bare 1 av elementene til og se om det skjer da å? :)
åssen strømkabler har du til forsterkeren å? :)
 #362270  av Toyota Carina
 
Noe veldig likt den der ja. jeg legger ut bilder av elementene mine og forsterkeren litt senere idag. har ikke prøvd det nei;D Og strømkabbelen jeg har er knøøøøtt liten:p Men strandberg sa det att hvis jeg skulle trenge større en den, så måtte jeg ha en myyye bedre forsterker en det jeg alerede har.:p så var tydeligvis ikke nødvendig.
 #362313  av chris
 
Toyota Carina skrev:Noe veldig likt den der ja. jeg legger ut bilder av elementene mine og forsterkeren litt senere idag. har ikke prøvd det nei;D Og strømkabbelen jeg har er knøøøøtt liten:p Men strandberg sa det att hvis jeg skulle trenge større en den, så måtte jeg ha en myyye bedre forsterker en det jeg alerede har.:p så var tydeligvis ikke nødvendig.
Hehe, du MÅ ikke ha en bedre forsterker for å ha større strømkabel.. man kan legge så tykke kabler man bare vil, og heller for tykk enn for tynn. Men om det er nødvendig er en annen sak. Det er heller sjelden at en forsterker for varmgang pga for lite strøm.

Litt vanskelig å se, men ut fra bildene tyder det på at du har en 5 kanals forsterker? Ergo er det ikke snakk om noen brokobling om du kobler subbene dine på sub-utgangene. Prøv å koble fra ene subben og se hva som skjer da (som nevnt over her). Det kan fortsatt være et ohm problem, eller du kan ha en defekt subwoofer som gjør at du får denne varmgangen.
 #362454  av Toyota Carina
 
Jeg tror det er en 6kanals?:P men nå skal ikke jeg begynne å tro her...xD Ehm, jeg kan jo selfølgelig prøve å kobble fra en, men siden det skjer så sjeldent vet jeg ikke hvor mye vits det er å prøve å kjøre med bare en i noen dager. Men er det en sjangs i det hele tatt for att det kan være strømkabel eller noen andre årsaker? annet en defekt subwoofer, eller, hvordan vet jeg om den er defekt eller ei?:D og jeg har finni ut att elementene mine er 4 ohm's?;D hvertfall det det stod der jeg søkte de opp:p http://www.buy.com/prod/sony-xplod-xs-l ... 54619.html