Bruksanvisning jeg skrev for endel år siden, her justert for Toyota MR2 turbo:
#
For godkjenning må du gjøre følgende:
1) Skaff en gen2 motor. Godkjenn som 204hp (USA utgaven). Gen 3 får du ikke godkjent såfremt de ikke bevist velger å overse det.
2) Skaff dønn original eksos. Det er spesielt viktig at du bruker original dp etc da det er en kat i denne. Katten lenger bak tenner for sent og du vil aldri komme igjennom avgasskravene med kun den (jeg kjøpte en racingkatt og sveiste inn = funket ikke, kunne brent tusenkronene istedet).
3) Skaff original luftfilterboks og bruk denne! (Åpent filter gir mer O2 inn og dermed feil lamda, selv om CO er ”0”). Samme gjelder for falskluft; sørg for at eksos er 100% tett, om ikke blir måleresultatene feil. (Med ny eksos og katter er CO ofte ~0, du kan da strupe lufta inn og dermed øke CO og dermed senke lambda om den er for høy).
4) Få et verksted til å ta på seg jobben med motorbyttet. Om de faktisk utfører motorbyttet er ikke så viktig, bare de kan stå for det du gjør. Dette er viktig, da BT ofte har krevd at arbeidet er utført av fagfolk, og søknaden vil gå lettere på denne måten.
5) Utarbeid en ryddig og oversiktlig liste over endringene mellom NA og turboutgaven. Du vil ikke få Toyota til å signere disse papirene, og BT krever at forskjellen mellom revisjonene er dokumentert. Derav viktig at et verksted skal gjøre jobben, så disse papirene er signert og stemplet av verkstedet. At du printer ut selv holder ikke.
6) Kontakt ditt lokale BT via brev. Merk, det er ikke SFOOR som tar seg av dette lengre, men ditt lokale BT. BT vil ha det enklest mulig og tryggest mulig. Du gjør da som følger:
Til BT
Fra Arne And
Ang: Søknad om motorbytte - Toyota mr2 199x mod - Regnr nn 12345 - Chassinr nn nnnn nnnnn
Min bil står nå hos Vidar Verksted AS. Motor har gått 250.000km og er moden for utbytting. I den anledning ønsker jeg å bytte fra dagens 2L 3sgt med 156 hp, til 2L 3gte med 204hp. Bilen ble levert med dette motoralternativet originalt, og det er ingen forskjeller mellom revisjonene, ref vedlegg 1 fra Toyota og Vidar Verksted AS. Jeg er klar over at motorbytte kan utløse krav til avgift. Vidar Verksted AS vil foreta motorbyttet, og jeg vil så framvise bilen for teknisk kontroll hos dere, og få endringen skrevet inn i vognkortet.
Vennlig hilsen
Arne And - Mobil 555-11044
7) Vent på svar, og foreta byttet etter BT har sagt ok. Sjekk at bilen oppfyller avgass etc FØR du viser bilen hos BT, og sørg for at bilen ellers er dønn original. Regn med at det tar 6mnder alt i alt, tar ofte en måned eller 2 å få svar fra BT.
!! Hva som må unngås:
Hva det ofte stopper på er at folk ikke tar kontakt på forhånd, ikke får lagt fram forskjellene på en RYDDIG og DOKUMENTERT måte, prøver med gen3 (=krever syklustest etc, jeg har prøvd selv!) og ikke opptrer ryddig. Bruk hodet, følg lista, og sjansene er sterkt forbedret!
#
Nøkkelen er dokumentasjon. Om Majuuush fikk dette, er egentlig resten rutine. Gen3 har blitt godkjent før, det handler kun om flaks
