Side 1 av 2

Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:25 jul 2010 20:59
av MRPETTER
Hallo

Ville bare legge ut en tråd for alle dere som vil bytte til turbomotor.

Jeg skjønner ikke hva dere prater om når dere sier at det er et problem å få dette godkjent?

Har vært i kontakt med biltilsynet anngående ombygging av min bil, og jeg kunne få min godkjent med både 2. og 3. generasjonsmotor uten noe som helst om og men.
Det eneste kravet var at det fremlegges papirer på Kw/Hk og at bremser og drivverk oppgraderes deretter: )
Vil bare legge til at det er mye lettere og få bilen godkjent om dere søker før dere bygger om bilen og ikke etter den er ferdigbygd ;)

så vet dere det! :mrgreen:

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:25 jul 2010 21:03
av inzane2012
MRPETTER skrev:så vet dere det! :mrgreen:
det vet vi :) problemet er å få papira fra toyota norge... samt at det virker som hver enkelt BT stasjon har sine helt egne meninger og regler når det kommer til dette :(

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:25 jul 2010 22:00
av mr2storbrua
Si ifra om du syns det er like enkelt å få papirer fra Toyota :mrgreen:

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:26 jul 2010 01:59
av MRPETTER
mr2storbrua skrev:Si ifra om du syns det er like enkelt å få papirer fra Toyota :mrgreen:
Det skulle vel heller ikke være noe problem :mrgreen:

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:26 jul 2010 06:40
av lasse
Problemet blir nok å få tak i avgasspapirer, (kan ikke bare ta en co måling nei...) Må ha avgasspapirer fra produsent som tilfredstiller europeiske krav, da kan man slite litt da mr2'en aldri kom med turbo i europa, celica gt4 kom jo i europa med kliss lik motor, men det er jo ingen mr2 (er jo trossalt annerledes eksos, sikkert myyyyyye forskjell :roll: )
Men å få tak i papirer på forskjeller i understell og bremser hadde ikke jeg noen problemer med ihvertfall, dro bare på det lokale toyotaverkstedet og fikk dem til å printe ut lister på mitt chassienr (gti) og på ett turbo chassienr, fikk stempel og underskrift på dem også.
Men du får holde oss oppdatert, du er ett steg i riktig retning ihvertfall :D kjedelig å bli avskilta pga effektøkning veit jeg...

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:07 okt 2010 20:33
av MRPETTER
Må bare trekke opp igjen denne tråden.

Mannen på biltilsynet sa til meg at man ikke trenger avgasspapierer på så gamle biler som det er snakk om her: )

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 01:18
av klukke
tror det er mangen her på forumet som har lyst og ta seg en tur til han mannen å få bilen sin godkjent hvis det er tilfelle ! :D

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 14:11
av MRPETTER
klukke skrev:tror det er mangen her på forumet som har lyst og ta seg en tur til han mannen å få bilen sin godkjent hvis det er tilfelle ! :D
De målingene det her er snakk om har jo med effektavgiften å gjøre, og så lenge det ikke finnes effektavgiften på bilen(Dvs. Over 10 år i Norge) så skal heller ikke papirer på utslipp legges fram:)

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 15:29
av mr2storbrua
MRPETTER skrev:
klukke skrev:tror det er mangen her på forumet som har lyst og ta seg en tur til han mannen å få bilen sin godkjent hvis det er tilfelle ! :D
De målingene det her er snakk om har jo med effektavgiften å gjøre, og så lenge det ikke finnes effektavgiften på bilen(Dvs. Over 10 år i Norge) så skal heller ikke papirer på utslipp legges fram:)
Det høres jo litt rart ut, siden dette har med alternativ avgiftsregning å gjøre... Da skal det jo ikke være nødvendig på noen bilen, siden man kan benytte slagvolum og effekt istedet..

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 15:50
av MRPETTER
mr2storbrua skrev:
MRPETTER skrev:
klukke skrev:tror det er mangen her på forumet som har lyst og ta seg en tur til han mannen å få bilen sin godkjent hvis det er tilfelle ! :D
De målingene det her er snakk om har jo med effektavgiften å gjøre, og så lenge det ikke finnes effektavgiften på bilen(Dvs. Over 10 år i Norge) så skal heller ikke papirer på utslipp legges fram:)
Det høres jo litt rart ut, siden dette har med alternativ avgiftsregning å gjøre... Da skal det jo ikke være nødvendig på noen bilen, siden man kan benytte slagvolum og effekt istedet..
ja, akkurat : )

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 16:29
av marlboro1310
Ja, var dette så lekende lett som du gav uttrykk for her inne :?: er det så lett som du sier så er det vel bare å kjøre igang, og smekke ut ett print av vognkort etterpå :?: :P

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 17:06
av MRPETTER
marlboro1310 skrev:Ja, var dette så lekende lett som du gav uttrykk for her inne :?: er det så lett som du sier så er det vel bare å kjøre igang, og smekke ut ett print av vognkort etterpå :?: :P
Jobber med saken, men erstudent så har ikke mulighet til å drive 24/7.
Men du får da for all del stå på ditt om du mener dette ikke stemmer, men jeg velger og stole på en som har jobbet på biltilsynet hele sitt liv :wink:

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 19:00
av marlboro1310
du skal stole på han, jeg stoler dette når vognkortprintet foreligger her :!:

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 20:27
av MRPETTER
marlboro1310 skrev:du skal stole på han, jeg stoler dette når vognkortprintet foreligger her :!:
Skjønner den, skal holde dere oppdater "along the way";)

Re: Bytte motor (3sge til 3sgte)

Legg innLagt inn:08 okt 2010 22:10
av klukke
gleder meg :) håper så syykt du får det til ! :D