Side 1 av 1

Topp-pakningsskifte

Legg innLagt inn:26 jul 2010 08:31
av Kimbo
heisann.
er i tanken om å hjelpe en kamerat med å kjøpe bil hans nå.
Dette er en 86 modell celica GT med det jeg kan tenke meg er en 3S-GE motor i som det må byttes toppakning på.

Er dette noe stor-jobb? så jeg går på en smell? eller er det kurrant?


og eventuellt hvor mye kan en få att for en sånn type bil, uten altfor mye rust og gått 206000 ?

Re: Topp-pakningsskifte

Legg innLagt inn:26 jul 2010 10:51
av AnaXyd
Du må jo ha en del verktøy for å sette på toppen igjen, da denne skal skrus sammen i en spesiell rekkefølge med riktig moment.

Re: Topp-pakningsskifte

Legg innLagt inn:26 jul 2010 23:59
av Iceman22
Når du først tar toppen så ville jeg anbefalt også å bytte stempelringene da bilen har gått såpass mye. Det er ikke så veldig mye ekstra arbeid heller når du først har tatt av toppen. Hvis jeg husker riktig så er det vanlig at denne motoren fra denne generasjonen bruker mer olje enn den skal, pg.a. slite/dårlige stempelringer, så da er det jo like greit ? :wink:
I tilegg når du kjøper pakningssett så følger det som regel med ventil tetninger som man burde bytte når du overhaler motor, selvom det kanskje ikke er nødvendig.

Det er endel utstyr du trenger til dette, men det fåes kjøpt på biltema til en billig penge. Du vil også trenge noe info som f.eks. hvor mye moment du skal ha på toppboltene, hvilke rekkefølge du skal sette de i som anaxyd nevnte, og hvilke klaringer du skal ha på ventiløfterne (veldig viktgig), men den type informasjon finner du på nettet.
Lykke til.

Re: Topp-pakningsskifte

Legg innLagt inn:29 jul 2010 08:36
av Kimbo
ikke noe problem. låner bare verktøy fra gutta på verksted der jeg jobber. men hvor mye kan en få igjen for en slik en hvis en gjør den litt strøken a? denne er da hvit :p