TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Klirrelyd / rasling fra girkasse pÃ¥ IS 220d

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #364957  av borkri
 
Hei!
Har en '06 IS 220d som jeg har et spørsmål angående. Når jeg girer kommer det en slags klirrelyd/rasling fra girkassa. Den er der hele tiden fra jeg tar inn koblingen til den er helt inne, da gir lyden seg. Når jeg deretter slipper clutchen, kommer samme lyden. Sammenlignet med f.eks en Avensis (og generelt andre biler m/ diesel, man. girkasse) hører jeg ikke denne lyden.

Snakka med en mekaniker å Toyota som sa at det var litt uvanlig kraftig lyd fra drivverket enn man skulle forvente av en slik bil, og at det skulle være slik. (han hørte riktig nok ikke på lyden, snakka bare med ham på telefon).

Er det noen som har erfaring med dette, og vet om det har vært et problem med disse bilene? Noen som har idé om hva det evt. kan være?

På forhånd, takk for svar :)!
 #365071  av 2fast4u
 
Var en del slike problemer på første utgaver av 220d, fjærtrykket på trykkplata som var for "slappt", og det kunne dermed bli et ujevnt trykk mot clutchplate som gjør at du får en svak vibrasjon i clutch som forplanter seg til drevene i kassen som igjen lager denne raslelyden.
Dette ble modifisert fra fabrikk fra ca Juni 2006, har du en bil produsert før dette kan det være en slik feil du har.
I tillfelle så er løsningen å skifte til modifisert clutch.

:wink:
 #365076  av borkri
 
2fast4u skrev:Var en del slike problemer på første utgaver av 220d, fjærtrykket på trykkplata som var for "slappt", og det kunne dermed bli et ujevnt trykk mot clutchplate som gjør at du får en svak vibrasjon i clutch som forplanter seg til drevene i kassen som igjen lager denne raslelyden.
Dette ble modifisert fra fabrikk fra ca Juni 2006, har du en bil produsert før dette kan det være en slik feil du har.
I tillfelle så er løsningen å skifte til modifisert clutch.

:wink:
Bilen er førstegangsreg. i september 2006. og importert til Norge fra Tyskland i 2008. Kan det likevel være at denne bilen har dette problemet?
 #365077  av 2fast4u
 
Lignende problem kan vel skje uansett modell, men hvis din bil er reg Sept/06 så er det vel stor sannsynlighet at denne er produsert før endringene er gjort på fabrikk.
Kan sjekke prod.dato hvis du vil opplyse om ch.nr eller reg.nr.

:wink:
 #365079  av borkri
 
2fast4u skrev:Lignende problem kan vel skje uansett modell, men hvis din bil er reg Sept/06 så er det vel stor sannsynlighet at denne er produsert før endringene er gjort på fabrikk.
Kan sjekke prod.dato hvis du vil opplyse om ch.nr eller reg.nr.

:wink:
Ja, det kan vel det..
Vet du hvor mye det evt. vil kunne koste å skifte clutchen? :)
 #365086  av 2fast4u
 
Bilen er produsert 28.04.2006, så her burde du skifte komplett clutch og sannsynligvis er du kvitt lydene da.

Clutchskit koster ca 4.500.- og utløserlager ca 1.200.-
Delenr clutch: 31001-0W020 og lager: 31230-53030
Mulig du må ha ett par pakninger til eksosrør hvis du tar av dette også, men koster ikke mange kroner.
Skiftetid hos Toyota/Lexus ca 3 timer, vet ikke hva andre verksteder vil ta i tid og kr, men er ikke så mye pes hvis vil ønsker å skifte selv.

:wink: