TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• downpipe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #46197  av s.lie

er det noen som har byttet sownpipe på celica cs/gt4 her. har kjøpt downpipe i rustfritt på ebay. den er opprinnelig til mr2 turbo men skulle passe. er forøvrig ikke sikker på om det er helt det samme. hadde vært greit å få bort kat. noen som har erfaring på evnet.
mvh
s.lie

#46202  av CelicaTurbo

Den passer nok fint.. å bytte er en omfattende jobb men med nok tid skal nå de fleste få det greit til. Min ble byttet (til 3. gen downpipe) samtidig med ct20b turbo for noen uker siden, Markus her på forumet gjorde jobben mens jeg surret rundt som en flue :lol: Men, så langt jeg kan huske var det største problemet at oljekjøleren måtte løsnes og dyttes litt forsiktig til siden, men det var fort gjort og enkelt når vi først bestemte oss for å gjøre det.. ellers er det trangt nedi der, det hjelper stort om du først tar ut radiatoren. Gode fastnøkler er et must på eksosboltene :)

#46207  av sleeper

gikk den nå bedre med cb20 turbo da???

#46221  av CelicaTurbo

Jepp, den gjør det.. merker hovedsaklig at den spinner opp fortere, og det er mye mer lyd fra den.. hvesing/fresing på lavt trykk og den hyler på høyt trykk.. det er godt hørbart om vinduet er nede og det med orginal eksos og orginal luftfilterboks.. lurer på hvor høy den turbohylingen hadde vært med litt høyere trykk og et konfilter? :)

Men angående effekten vet jeg ikke, jeg kjørte så lenge forsiktig på gassen pga at jeg ville at gamleturboen skulle vare lengst mulig før byttet, at jeg egentlig ikke har noen feeling med hvordan bilen var tidligere.. men jeg synes den virker vesentlig sterkere, og den faller ikke like mye på trynet på høyt turtall.. faktisk virker det ikke som om den taper på turtall før de siste 500 o/min.. Men, nå har motoren begynte å hakke og kødde igjen etter at den var fin en uke med nye tennplugger.. tror jeg bør bytte tennpluggledningene også :?

#46238  av s.lie

CelicaTurbo skrev:Jepp, den gjør det.. merker hovedsaklig at den spinner opp fortere, og det er mye mer lyd fra den.. hvesing/fresing på lavt trykk og den hyler på høyt trykk.. det er godt hørbart om vinduet er nede og det med orginal eksos og orginal luftfilterboks.. lurer på hvor høy den turbohylingen hadde vært med litt høyere trykk og et konfilter? :)

Men angående effekten vet jeg ikke, jeg kjørte så lenge forsiktig på gassen pga at jeg ville at gamleturboen skulle vare lengst mulig før byttet, at jeg egentlig ikke har noen feeling med hvordan bilen var tidligere.. men jeg synes den virker vesentlig sterkere, og den faller ikke like mye på trynet på høyt turtall.. faktisk virker det ikke som om den taper på turtall før de siste 500 o/min.. Men, nå har motoren begynte å hakke og kødde igjen etter at den var fin en uke med nye tennplugger.. tror jeg bør bytte tennpluggledningene også :?
standarp problem det der, du er ikke den eneste som har måttet bytte plugger og ledninger:)
får nok ta meg en tur på ebay og se om jeg finner en rimlig turbo :) har både kon og kjører på 1,1 i trykk så det er bra lyd nå og men. dumpventilen kommer vel på i løpet av noen uker og så blir det nok bra:)
har forøvrig merket at det ikke er lurt å kjøre på 95 blyfri. prøvde dette en tank og det hakka og kødda litt pga det og...

#46328  av CelicaTurbo

kjører du høyt trykk er 98-oktan ganske nødvendig ja.. og selv ved vanlig kjøring kan det vel være at ECU trenger litt tid på å justere seg til lavere oktan..

men, noen tanke på hvilken turbo du er ute etter da?

#46354  av s.lie

CelicaTurbo skrev:kjører du høyt trykk er 98-oktan ganske nødvendig ja.. og selv ved vanlig kjøring kan det vel være at ECU trenger litt tid på å justere seg til lavere oktan..

men, noen tanke på hvilken turbo du er ute etter da?
vet at det stadig vekk er ct-20b turboer til salgs på ebay. får bare se om økonomien tillater det :)
har du forøvrig prøvd å eu godkjenne bilen med den nye downpipen. har det innvirkning på co nivået om du fjerner kat? vet at på mange eldre biler så er katen så utbrent at det ikke har noe å si om du fjerner den..
mvh
s.lie

#46383  av CelicaTurbo

nei, jeg har ikke prøvd eu uten kat.. men du må huske på at det er ikke bare avgassene dem måler, om dem oppdager at du ikke har katalysator så vil dem trolig skrive feil på det pga at det er påbudt med katalysator.. men det kommer vel også ann på hvor du prøver å få den godkjent da. Jeg har min gamle downpipe med katalysator liggende i tilfelle problemer med godkjenning :)

#46398  av kennethx

CelicaTurbo skrev:Men angående effekten vet jeg ikke, jeg kjørte så lenge forsiktig på gassen pga at jeg ville at gamleturboen skulle vare lengst mulig før byttet, at jeg egentlig ikke har noen feeling med hvordan bilen var tidligere.. men jeg synes den virker vesentlig sterkere, og den faller ikke like mye på trynet på høyt turtall..
Du får ta deg en ny street dyno da :D Kunne egentlig tenkt meg en selv med 1.1 trykk og sett :)

#46434  av CelicaTurbo

je, jeg tar det med nye tenningskomponenter tenker jeg, og når bilen er tømt for skrot.. skal se om jeg ikke får funnet meg en annen leilighet med bodplass :?