TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Supra MKIV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #365627  av white

Hei alle sammen!
Er ny her på forumet så kunne trengt litt hjelp.
Jeg er 19 år og vurderer å kjøpe meg drømme bilen nemmelig en Toyota Supra MKIV.
Hvordan er dette bilen kontra en s13 som er en forholdsvis lett bil? tenker på vekt og respons ( original )
Har enda ikke fått prøvd/sittet på med som er original eller bare med BPU.

Hvor bra går en supra med BPU tenker på toppfart, 0-100 ?
Er det noe vekt forskjell på targa og normal? evnt hvor stor?

Har som sagt bare sittet på med biler som er forholdsvis lette og (200+ hk turbo)
går helt greit. men da hvor mye bedre vil en supra med BPU gå?
 #365638  av Stiansen

white skrev:Hei alle sammen!
Er ny her på forumet så kunne trengt litt hjelp.
Jeg er 19 år og vurderer å kjøpe meg drømme bilen nemmelig en Toyota Supra MKIV.
Hvordan er dette bilen kontra en s13 som er en forholdsvis lett bil? tenker på vekt og respons ( original )
Har enda ikke fått prøvd/sittet på med som er original eller bare med BPU.

Hvor bra går en supra med BPU tenker på toppfart, 0-100 ?
Er det noe vekt forskjell på targa og normal? evnt hvor stor?

Har som sagt bare sittet på med biler som er forholdsvis lette og (200+ hk turbo)
går helt greit. men da hvor mye bedre vil en supra med BPU gå?
Hei.
Solgte gamlesupran min for noen måneder siden, det var en BPU+.. Vet ikke hvor mye effekt jeg hadde, men tipper rundt 420 på hjula. Den gikk godt den, og en s13 er ikke i nærheten heller.. Vektforskjell på targa og uten er vel 100-150kg.

Absolutt ikke noe treg bil med BPU. LÃ¥ jevnt med Kawa ZX6R fra 100-200.. SÃ¥ ingen sinke
 #365639  av white

Det er godt å høre..
Har egentlig mest lyst på targa , bilen kommer til å bli flittig brukt og på skilt så hadde ikke gjort no med targa om sommeren.
 #365654  av Stiansen

white skrev:Det er godt å høre..
Har egentlig mest lyst på targa , bilen kommer til å bli flittig brukt og på skilt så hadde ikke gjort no med targa om sommeren.
Er det JDM, US eller Euro-spec du er ute etter da? Jdm finnes det omtrent ikke targa av.
 #365655  av Radial

Supra er ingen lett bil, det er den ikke. 1500kg omtrent.

Men, i standard utgave (med vvti-motor) har du 290+hk/440nm. Men uoffesielt er det litt over 530nm... og DA flytter det seg gitt! :D det er nesten dobbelt av hva en S13 noen gang orker. + en vanvittig holdbarhet om du bare husker å være nøye med Service'n.

Referanse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_JZ_engine
 #365658  av white

Stiansen skrev:
Er det JDM, US eller Euro-spec du er ute etter da? Jdm finnes det omtrent ikke targa av.
Egentlig ikke tenkt så mye på, eneste er at den MÅ være på skilt.
Ser det ligger ett par til salgs for 300 tusen +/- noen med og uten bpu .
burde jeg kjøpe en som er "org" for å så kjøpe det selv? tenker ikke pris messig
bare hva som er smartest.
 #365665  av JePe

white skrev:
Stiansen skrev:
Egentlig ikke tenkt så mye på, eneste er at den MÅ være på skilt.
Ser det ligger ett par til salgs for 300 tusen +/- noen med og uten bpu .
burde jeg kjøpe en som er "org" for å så kjøpe det selv? tenker ikke pris messig
bare hva som er smartest.

Personlig ville jeg kjøpt noe som er tilnærmet originalt, for så å eventuelt fikse BPU selv. Grunnen til at JEG ville gjort dette er at mest sansynligvis så ville en "ferdig trimma" supra blitt pisket hardt rund på bane (eller utefor bane).
Å ja, en Supra med BPU flytter godt på seg det, jeg hadde en 200sx s14a tidligere, og det er som natt og dag mellom de bilene effektmessig, men skal inrømme at jeg savner 200èn litt noen ganger også, meget gode kjøreegenskaper på den.
Men anbefaler deg Supra uansett, har du råd har du lov! :wink:
Du må bare starte å se igjennom annonser å dra å se og prøve forskjellige biler, er ofte ikke den første som er best om du forstår hva jeg mener!
Lykke til! :D
 #365683  av white

Nja det jeg også tenkte litt på siden da vet man hva man har og at det ikke er herja med ( kanskje) .
men blir fort en del dyrere da ...
bilen står vel ferdig for 400.000-450.000 når jeg er ferdig med den sånn jeg vil ha den
 #365749  av MrControl

Kjøp en ferdig er mitt tips. Altså med tanke på BPU eller hva slags oppgraderinger du ønsker deg.

Om den er i bra stand eller herpet ser du like godt om det er BPU eller ikke.

Folk glemmer ofte hvor kostbart det er å handle gromme deler til biler som Supra.

Blir ofte dyrt.

Blir en vits å sammenligne s13 og Supra.