Side 1 av 1

DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:12 aug 2010 22:30
av Lyngra
Hei.
Jeg har en MR2 1995 mod 175HK versjonen.

Tenkte å få hjem en 3sgte 3rd Gen Turbo Motor til den fra staten.
Så i den anledning trenger jeg en ny styring og etter litt søking på nettet frem til at DTA S60 så ut til å kunne passe.
Men jeg finner ikke noen som har testa den type sprut på en MR2. Noen som har erfaring med denne styringen og kanskje i en MR2?
Hva type dyser bør jeg kjøpe til den? Fant noen 1000cc men dem blir vel kanskje litt overkill? Eller har det ikke noe å si kanskje?
Og hva ellers bør jeg gjøre med motoren?
Bare å komme med forslag alt blir satt pris på.

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 07:26
av FireWalk
jeg har dta på min og det fungerer veldig bra. Men det må kobles paralelt med orginal ecu for å ivareta noe funksjonalitet. Den har heller ikke knockresponse så da må du koble opp et separat kit og bruke en av aux portene om du vil ha det. Du trenger også coil pakker og et triggerkit som er kompatibelt. Har du tenkt å blod trimme motoren eller ha den bort i mot orginal? Skal du blod trimme er data sprut helt klart eneste veien å gå. Da blir det jo i så fall ny turbo, eksos, bensin system, innsug, ny innmat i motor, intercooler, osv osv. 720cc dyser rekker lenge uten å få røff tomgang. Men husk at om du skal få ut potensialet fra motoren så MÅ du få den dynojustert! Og det koster som regel litt penger.. Om du ikke har planer om å bygge om hele motoren ville jeg ikke gått for data sprut, men heller fått tak i en brukt orginal motor styring og bytte eksos anlegg, intercooler, og innsug samt en boostcontroller, enten digital eller mannell og en turbo trykk måler. Kjør opp til rundt max 1 bar. Da burde du ha rundt 300 hk på motoren. Vesentlig billigere enn datasprut. Så det kommer an på hva planene for motoren er. :)

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 16:07
av Lyngra
Planen er vel egentlig bare å leke seg litt og se hva som går ann å få til med denne motoren.
Men kommer sikker ikke til å blodtrimme den. Men jeg kunne tenke meg å hatt et Datasprut program der jeg uansett kan ha pc inni bilen om ønskelig. Har lyst at den skal se mest mulig orginal ut så jeg vil ikke ha masse nye målere og sånt inni bilen.

Er vel egentlig et slags prøveprosjekt. For så heller ved en seinare anldeing å få tak i en orginal turbo bil for så å blod trimme.

Men kunne tenke meg rundt 300 til 340HK ut av motoren da. Har og effektanlegg fra før. Forslag til hva type sprut jeg kan handle da?

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 16:18
av FireWalk
Lyngra skrev:Planen er vel egentlig bare å leke seg litt og se hva som går ann å få til med denne motoren.
Men kommer sikker ikke til å blodtrimme den. Men jeg kunne tenke meg å hatt et Datasprut program der jeg uansett kan ha pc inni bilen om ønskelig. Har lyst at den skal se mest mulig orginal ut så jeg vil ikke ha masse nye målere og sånt inni bilen.

Er vel egentlig et slags prøveprosjekt. For så heller ved en seinare anldeing å få tak i en orginal turbo bil for så å blod trimme.

Men kunne tenke meg rundt 300 til 340HK ut av motoren da. Har og effektanlegg fra før. Forslag til hva type sprut jeg kan handle da?
Sprut er sprut.. finnes mange å velge mellom og hva som er best avhenger av hvem du spør... alle har sin favoritt. Selv er jeg godt fornøyd med DTA. Funker til mitt formål. Spør du bror min vil han sverge til Autronic. Men dette er jo doble prisen og har en del flere funksjoner. Så det kommer vel an på hva du egentlig trenger av funksjoner og hva du skal bruke det til.

Det skal være mulig å få ut rundt 300 hk om du oppgraderer dyser, fuelrail, bensinpumpe, innsug, eksosanlegg og intercooler. Det er vel det viktigste. Men da har du tynet turboen til grensen. Skal du ha noe mer må du ha bedre turbo. Og da er du kommet opp på et nivå der du må forbedre innmaten i motoren også, samt du må ha en bedre innsugsmanefold pga den orginale har et for lite plenum samt ujevn fordeling av luft til cylinderene slik at spesielt #3 vil gå magrere enn de andre.

Eksos anlegg er viktig for å eliminere mottrykk i et hvilket som helst oppsett, men spesielt med orginal turbo da turboens eksos-side har mye motrrykk som det er da den er optimert for spoolup og ikke effekt. Tar du en titt på den orginale intercooleren så skjønner du fort hvorfor du må ha en større når du skal ha mer effekt. En oppgradert er 5 ganger så tykk.
Bensinsystemet skal være pålitelig til rundt 1 Bar ladetrykk. Etter det er det umulig å vite hva som foregår... alt ettersom tilstanden på bensinsystemet. Derfor må dette oppgraderes om man skal ha ut noe mer effekt.

en turbotrykkmåler må du uansett ha. Jeg ville aldri økt ladetrykket på noen som helst måte uten å ha oversikt over hva turbotrykket faktisk er... Det finnes mange diskre målere. Blant andre digitale målere. Du kan jo f.eks kjøpe en digital turbotrykk måler som du kan bytte ut klokka med. Om du går på prosjekt forumet så kan du se på tråden til predator, han satte nylig inn en slik der. Ser igrunn orginalmontert ut og ingen politimann vet hva dette er uansett. Eventuelt kan du sette inn en turbotimer der slik jeg har gjort, den viser også ladetrykket digitalt og en turbotimer er heller ikke ulovlig å montere, det er heller ingen målere for den sak skyld. :)

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 18:57
av Lyngra
Mye bra her jeg ikke viste.
Men skal jeg oppgradere intercooleren hvor plasserer folk den. Har sett den orginale som ligger nedi den ene luft kanalen. Og sett bilder av dem som har en i hele bagasjerommet,
Hva alternativ er det egentlig uten å ofre bagasjerommet?

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 19:01
av James
Lyngra skrev:Mye bra her jeg ikke viste.
Men skal jeg oppgradere intercooleren hvor plasserer folk den. Har sett den orginale som ligger nedi den ene luft kanalen. Og sett bilder av dem som har en i hele bagasjerommet,
Hva alternativ er det egentlig uten å ofre bagasjerommet?
Til den effekten du sikter til holder den nok med en oppgradert IC, type XSpower, Greddy eller noe..Plasseres hvor den org. ICen er. Men det mest optimale i en mr2 må være en vannavkjølt IC. Det hadde hvertfall ikke jeg tvilt på om jeg skulle hatt mye krefter..

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 20:49
av CelicaST205
Har hatt DTA s60. Ser bra ut på papiret sånn som mangen andre "kjempe sprut" men egentlig så er det ikkje noke.
Skal du ha deg datasprut så kjøper den enten Motec alle autronic, då får du the real deal.
Personlig kjører eg Motec og 1000cc dyser, går heilt reint på tomgang. Husk triggerhjul og kamføler sånn at du får sekvensiell styring

PS, dta tar ikkje lav ohmsdyser så viss du skal hente ut masse hester eller kjøre e85 kan du egentlig berre drite i det.

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 21:17
av sleeper
Bruker selv autronic og har montert\mappet det på 10+ 3sgte motorer og funker 100 altid..
Planlegger du og montere selv eller skal du ha andre til og gjøre jobben for deg?

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 21:31
av turbomoen
eg ville iallefall ikkje bruk DTA sprut, betaler masse penger for eit C produkt
eg er einig med celicaST205 å ville gått for motec eller autronic, å fått mapet den hos ein som har mappet mangen biler.
for eksempel Auto Consult med Per Gulbransen
han veit ka han driver med iallefall.
motec sprut begynner på rundt 12 000,- + -

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 22:23
av Mr_Storbrua
Lyngra skrev:Har og effektanlegg fra før. jeg kan handle da?
det anlegget passer vel ikke på en 3sgte?

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 22:34
av predator
På mx5 er det en sprut som heter Ms.pnp som er mere som plug and play. Finnes ikke slikt til 3s-gte da?

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 23:16
av inzane2012
sjekk ut her: viewtopic.php?f=33&t=35940

på linken der får du ganske greit forklart steg for steg hva som kan gjøres for å oppnå ønsket effekt med mindre prøving og feiling ;)

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:13 aug 2010 23:28
av sleeper
Hvis Autronic er et alternativ her så send meg en PM så kan jeg hjelpe deg litt ang det.

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:15 aug 2010 00:33
av Lyngra
sleeper skrev:Bruker selv autronic og har montert\mappet det på 10+ 3sgte motorer og funker 100 altid..
Planlegger du og montere selv eller skal du ha andre til og gjøre jobben for deg?
Planen er å prøve å gjøre det selv. Må jo lære det en gang.. :P Har ikke noe å tape på det. Men får se, får få i motoren i første omgang nå. Så får vi ta sånt etter vert og finne ut hva sprut og sånt jeg eventuelt vil ha.

Men takk for masse goe svar folkens. Hjelper meg mye :)

Re: DTA S60 Datasprut til MR2?

Legg innLagt inn:15 aug 2010 19:49
av Lyngra
Skal vi se..
Da har jeg bestilt en luft kjølt inntercooler, manifold og downpipe (46mm) fra fra XS Power.
Bensinpumpe fra Fuelpumps.com 600HK
Boost controller fra Mirage Power :)

Men finner egentlig ikke noe fuelrail, innsug og dyser jeg syns er noe .. Tror jeg går for noen 720cc dyser. Noen forslag??
Skulle og har forslag til grei innmat til motor.. :-P