TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjening av bremser Supra MKIV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #367321  av et_casey

Hei

Er det noen her som har fått godkjent oppgraderte (bigbrake) bremser på en Supra MKIV?
Jeg har vært i kontakt med det lokale biltilsynet og de fortalte at jeg måtte skaffe papirer fra Toyota som sier at bremsekraft forsterker, sylinder, bremserør og slanger, og selve opphenget tåler dette.
De sa også at hvis jeg har disse papirene og ett verksted har sjekket at alt sitter fast (de sa at de ikke sjekker slikt selv lenger), så skulle de gjerne skrive godkjenningsdokumentene på bilen min.

Hvis det er noen som har fått dette godkjent så hadde det vært greitt med litt info.

-Lars
 #367333  av Radial

i mine ører er det der noe du kommer til å slite med om det er no uorginale bremser du har kjøpt... Supra 4 med USA-spec har vel 330 eller 350mm skiver rund baut (må bruke 17" felger min.) med 4 stempla forran og 2 stempla bak....levert fra fabrikk. DA er det ganske mye enklere å godkjenne, for da har toyota allerede levert det :)
 #367335  av Amund

MKIV TT bremsene var vel i sin tid kjent for å vere verdens beste bremser, tilogmed bedre enn Porsche sine :wink: De er i tillegg temmelig rimelige å kjøpe hos toyota, så kva er vitsen med uorginale big-brake ting? (siden du tydeligvis skal bruke bilen på gata)

Toyota får du neppe noko dokumentasjon ut av, men for all del, er lov til å prøve :roll:
Skal rote fram tlf-nr til rette mannen hos Toyota Norge seinere i kveld, så kan du snakke med han og sjekke :)
 #367344  av bjornalf

stoptech sine bremser er TUV godkjente... du kan jo sjekke om dette er nok? er vell godkjent til hver enkelt bil model di er laget for vil jeg tro :)
 #367406  av et_casey

Er det noen her på forumet som er plaget med at de originale skivene slår seg og blir skjeve ganske kjapt?

Da jeg var hos biltilsynet så spurte jeg litt om TÜV godkjenninger, og fikk til svar at biltilsynet i Norge "liker" ikke TÜV.
Det har vært for mange ulykker med senkesett, bremser og annet som har vært TÜV godkjent der biltilsynet har spurt etter test papirene på godkjenningen og ikke fått dette fordi TÜV ikke hadde testet dette men bare laget ett godkjennings dokument. Jeg fikk se flere av disse sakene.

Jeg spurte også om det var mulig å sette på uorginale bremseskiver(slisset og drillet) og klosser som var i samme dimensjon som de originale, og dette var lov så lenge de va i samme dimension. Men han fortalte og viste meg en sak der forsikringen nektet å betale ut pga at de hadde funnet uorginale skiver og dette har forsikrings selskapene rett til å gjøre. Han sa også at dette gjelder hvis man kjører med dekk og felger som ikke står skrevet i vognkort.
Jeg fikk se flere dokumenter med retningslinjer for de som skal godkjenne og kontrollere, og det er mye som ikke er lov lenger.
 #367448  av Radial

jeg skjønner egentlig ikke helt greia til BT om de ikke stoler på TÜV-godkjenninger etz.... for er det noen som Ikke har kompetanse til det de driver med, så er det gjerne BT.
Og når i det hele tatt får Bilen skylda for en ulykke? Som regel kjørte man ikke etter forholdene uansett! Men jeg ser jo greia...BT er redd for ett potensielt ansvar de ikke har.

MEn, tilbake til tråden:
Varme bremser? Hmm...har du JDM utgaven? :)
 #367514  av Ã¸.f

Det må gjøres enkel-godkjenning fra TUV, så kitène er ikke godkjent for hver enkelt modell.
Jeg driver å prøver å få godkjent big-brake 355mm foran og 330mm bak(riktignok ikke på en supra).
Stoptech big-brake er helt råe, bare synd at den norske importøren har priset seg ut av "markedet" i forhold til hvis man handler fra statene :shock:

bjornalf skrev:stoptech sine bremser er TUV godkjente... du kan jo sjekke om dette er nok? er vell godkjent til hver enkelt bil model di er laget for vil jeg tro :)
 #367562  av FS-Styling.no

Koster vel ca 18K for 355 kittet forran til supran fra USA... levert!