TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • prosjekt gt-4 med lett modifisering

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #367945  av kvass_st215
 
Tenkte så smått det er vel på tide å starte med historien her:

Bilen er en 1990 toyota celica gt-4 st185, importert fra tyskland, og har vært i mitt eie siden påske-08.
Vi har hatt en litt turbulent start, med lite tid sammen, surrete verksteder som går konk, motorras + en hel bøling med trøbbel. Det som har blitt gjordt så langt er:

*skifta motor etter 2.ras på gamlemotoren (2.gen 3S-GTE) over til 4.gen 3S-GTE (fra en caldina st215)
*tein superstreet coilovers med adjustable top mounts
*vipec datasprut
*inovate bredbånds lambda
*mongoose 2,5" rustfri eksos fra dp og helt bak
*nye felger mille mx9 7,5x17 et 38
*registerbytte, oljeskift og andre service-ting
*ny dobbel din cd/mp3-spiller
*nytt 3-veis frontsett framme(fant et som passet nøyaktig der som system-10 høyttalerene sitter)
*nytt 2-veis frontsett i bak der orginalhøyttalerene sitter
*ny forsterker 4x75+2x150w fra dynabel
*2 custom(ikke pene men funksjonelle) subkasser med hver sin kicker 10" formstøpt i bagasjerom
*sparco ratt (med gul stripe 8) )
*carlos sainz fanger
*hvite blinkere

Så har jeg i tillegg lakket bilen matt svart(ble ikke så veldig bra, men jeg skal gjøre det om igjen, må bare få fikset litt rust først)
Alt i alt, meget fornøyd sånn som bilen er nå, vel egentlig ferdig med de store tingene, men det kommer vel noen flere oppdateringer på sikt :wink:

så vil jeg også få rette en stor takk til Amund og Eivind som kom meg til unnsetning da alt var som mørkest, uten disse hadde bilen aldri kommet seg på veien igjen..
Vedlegg
gullet mitt
gullet mitt
34483_457655157456_744257456_6416219_3443543_n.jpg (116.27 kiB) Vist 2532 ganger
Sist redigert av kvass_st215 den 30 aug 2010 23:19, redigert 1 gang totalt.
 #367947  av kvass_st215
 
hadde en liten økt i dag for å gjøre plass til "ting", se bilder..
blir vel ikke å montere den svære dingsen riktig enda, men fikk skrudd ut det gamle ramla-i-fra-hverandre ac-anlegget.
radiatoren smuldret regelrett fra hverandre mellom fingrene mine da jeg tok den ut.
Tenkt på å fjerne ac lenge, da det ikke var plass til kompressoren på den nye motoren, og fikk endelig somlet meg til å gjøre noe med det i dag.
Vedlegg
fronten av
fronten av
celica 1.jpg (411.95 kiB) Vist 2529 ganger
"tingen" som etterhvert skal i :)
"tingen" som etterhvert skal i :)
celica 3.jpg (268.54 kiB) Vist 2529 ganger
"tingen" foran bilen, bare for å få et intrykk av hvordan det blir
"tingen" foran bilen, bare for å få et intrykk av hvordan det blir
celica 2.jpg (404.86 kiB) Vist 2529 ganger
motoren
motoren
celica 5.jpg (346.86 kiB) Vist 2529 ganger
fronten på igjen, begynner å ligne på noe nå
fronten på igjen, begynner å ligne på noe nå
celica 6.jpg (351.29 kiB) Vist 2529 ganger
 #367949  av kvass_st215
 
så har det jo kommet litt nye deler som skal på etterhvert.
skjer nok ikke noe enda, da jeg for tiden er arbeidsledig, men så fort jeg kommer meg i arbeid igjen, så skjer det ting 8)
Vedlegg
ct-26 stage 3
ct-26 stage 3
IMAG0159.jpg (336.67 kiB) Vist 2526 ganger
aussie "fancy" grenrør
aussie "fancy" grenrør
IMAG0160.jpg (302.92 kiB) Vist 2526 ganger
3" downpipe
3" downpipe
IMAG0161.jpg (315.36 kiB) Vist 2526 ganger
 #367950  av stianøverland
 
veldig allright :) hvordan var det med ombygging til 4 gen ?

ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
 #367951  av EXS
 
stianøverland skrev:veldig allright :) hvordan var det med ombygging til 4 gen ?

ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring

den kan jeg støtte opp på, jeg fikk demonterings jobben 2 ganger på den manifoilen :P
 #367952  av kvass_st215
 
stianøverland skrev:veldig allright :) hvordan var det med ombygging til 4 gen ?

ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
Kan egentlig ikke svare for hvor mye arbeid det var, da det var Amund som gjorde mesteparten av jobben, da jeg var på de 7 hav og tjente konge og fedreland.

Men så langt har ikke motoren gitt meg noe som helst trøbbel, virker veldig stabil og fin, og eivind finne(ef motor) som monterte sprut og mappa den, sa det virket som en meget trimvillig og sint motor.
Dette resulterte i 201 wbhp @ 0,7 bar, og har kjørt med det siden i høst, og ikke hatt noen problemer bortsett fra
litt problemer med aktuatoren til wg, er noe treg, så sliter litt med boost-creep av og til ved hardt pådrag, derfor jeg skal ha ny turbo.
Ellers er jeg kjempefornøyd med den nye motoren. :D

Etter hva jeg har hørt rundt i ymse kretser, skal denne være dn mest driftsikre av 3S-GTE motorene, iåm de endringer som er gjordt tidligere, og det er for så vidt det jeg er ute etter.
Kommer ikke til å gå "all in" for max antall hestekrefter, skal bare ha en ok, sprek bruksbil. satser på å legge meg rett rundt 300 en plass..
 #367953  av kvass_st215
 
EXS skrev:
stianøverland skrev:veldig allright :) hvordan var det med ombygging til 4 gen ?

ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring

den kan jeg støtte opp på, jeg fikk demonterings jobben 2 ganger på den manifoilen :P
Uffda, får håpe det bare var uflaks..
Så er det vel et definisjonsspørsmål om hva "hard kjøring" er.
Legger stor vekt på at bilen alltid skal være varm før jeg går på gassen, og at ting er skikkelig mappa og overvåka. Er ikke mye krøll som skal til med tenning, luftmengde og så videre før tins skjærer seg..

i tillegg kjører jo aldri jeg "hardt" :mrgreen:
 #367961  av kvass_st215
 
stianøverland skrev:ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
spesifiser nærmere er du snill.. mener du motoren, turboen eller grenrøret?
 #367979  av kvass_st215
 
Andrepedersen skrev:Aaah :roll: Frekt me svart matt!
i know 8)
Andrepedersen skrev:Stå på videre ;)
will do..
Andrepedersen skrev: ps, hvor mye er steg 3 turboen god for ?
skal være god for 1,5 bar/380 hk, full boost vd 3200 rpm.
 #367981  av Andrepedersen
 
kvass_st215 skrev:
Andrepedersen skrev:Aaah :roll: Frekt me svart matt!
i know 8)
Andrepedersen skrev:Stå på videre ;)
will do..
Andrepedersen skrev: ps, hvor mye er steg 3 turboen god for ?
skal være god for 1,5 bar/380 hk, full boost vd 3200 rpm.
:twisted:
 #368000  av EXS
 
kvass_st215 skrev:
stianøverland skrev:ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
spesifiser nærmere er du snill.. mener du motoren, turboen eller grenrøret?

han mener aussie grenerøret ;) de tåler mindre en sølvfolie og sprekker vanligvis i sveisene
 #368003  av stianøverland
 
kvass_st215 skrev:
stianøverland skrev:ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
spesifiser nærmere er du snill.. mener du motoren, turboen eller grenrøret?

grenrøret :P

men hvorfor bytte hvis du har planer om å ligge rundt oppunder 300 hk. det orginale er det enkleste å mest holdbare å bruke, opp til 300hk ;) hvis ikke du er ute etter bling da :)
 #368007  av donk2k
 
EXS skrev:
kvass_st215 skrev:
stianøverland skrev:ikke for å være gledesdreper, men forrige eier av min bil har hatt 3 stk av de og de har sprekt hver gang, etter litt hard kjøring
spesifiser nærmere er du snill.. mener du motoren, turboen eller grenrøret?

han mener aussie grenerøret ;) de tåler mindre en sølvfolie og sprekker vanligvis i sveisene

Aussie-grenrør er etter hva jeg kan huske noe annet enn sånn "kina" grenrør. Grei prisforskjell også. (trodde aussie skulle være bra greier jeg)
stianøverland skrev:men hvorfor bytte hvis du har planer om å ligge rundt oppunder 300 hk. det orginale er det enkleste å mest holdbare å bruke, opp til 300hk hvis ikke du er ute etter bling da
Mener turbo og grenrør er i en og samme bit på 4gen motorene. Derfor må ny manifold på plass for å bytte turbo.
 #368038  av kvass_st215
 
donk2k skrev:
Aussie-grenrør er etter hva jeg kan huske noe annet enn sånn "kina" grenrør. Grei prisforskjell også. (trodde aussie skulle være bra greier jeg)
stianøverland skrev:men hvorfor bytte hvis du har planer om å ligge rundt oppunder 300 hk. det orginale er det enkleste å mest holdbare å bruke, opp til 300hk hvis ikke du er ute etter bling da
Mener turbo og grenrør er i en og samme bit på 4gen motorene. Derfor må ny manifold på plass for å bytte turbo.
Bingo.. Aussie blir etterlignet av mange "kina fabrikanter" og kan ikke sammenlignes med disse kvalitetsmessig.
kostet for så vidt flesk, så blir meget skuffet hvis det sprekker i skjøtene med en gang.
Stemmer og at det er helstøpt eksoshus/manifoil på 4 gen(er noe sånn som ct15b den turboen heter) så skal jeg skifte turbo, må jeg og skifte manifoil.
absolutt ikke ute etter bling, mesteparten under panseret skal plastres i eksosbandasje eller lakkes matt svart, prøve å holde det litt anonymt hvis onkel blå skulle finne på å kikke under det. hadde jeg hatt panseret av hele tiden, hadde jeg kansje brydd meg, men det er stort sett på; ting skal virke, ikke være til pynt :wink: