TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica St185 Rallyprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #404225  av sleeper
 
MOTORSPORTHUSET skrev:4500

men skal du gøre det må du ha underliggende shims eller shimløse.
jeg tror 2 gen shimsa hopper ut på så brutal durasjon.

men det var kansje en 3 gen topp?

Hawr faktisk sett 2 gen shims hoppe ut på så lavt som 9mm løft ( mins faktisk at fredrik knakk en 256 kam pga dette for noen år siden?
 #404226  av celica_st185
 
Stemmer, knakk en shims på innsugskammen på sylinder nr 1. 256graders Hks kam med 8.6 i løft. Men har vart i 2-3 år nå etterpå, så var merkelig det der... Er vel ca 7-8 år siden motoren ble bygd nå, og det er vel det eneste som har skjedd av mekanisk svikt etter hva jeg kan huske
 #404284  av MOTORSPORTHUSET
 
ja ok.
men det er og for kamprofilen måtte bruke hele overflaten når den har så mye løft. skjønner? ellers rasper den i stykker kanten med en gang på kammen og shimsen. mener og huske det lå et cat cam skriv på dette med kammene mine.
 #404296  av celica_st185
 
Ok, men må investere i shimsfrie bøtter også isåfall, så blir fort noen tusinger av det. Blir ikke før til våren\sommeren at jeg kan få til det. Går med mye penger på innkjøp av blokk, stempler osv. \ at jeg har tenkt å kjøre ett par vinterløp også :D
 #404968  av celica_st185
 
Bilder sånn som den ser ut sålangt. Mangler nye frontfangeren, speil, lakkere kanaler svarte og skvettlapper. Kommer på ett sponsorklister til også.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Skal ordne til en lyktepod med tåkelys i også etterhvert, nå er det bare 2 ekstra fjernlys skrudd i gamle fangeren
 #405319  av celica_st185
 
Vi var å kjørte Mountainrally ja, endte som nr. 4 i klassen (Sist av di som fullførte) og på nr. 46 totalt. Var veldi uvant å kjøre på islagt vei, med innslag av løssnø enkelte plasser. Har egentli veldig bra grep der det er is, men når det er litt dyp snø er det ingenting nesten. Begynnte veldi forsiktig, og siden jeg hadde med en kartleser som aldri har lest før, gikk det litt tid på å komme inn i det. Så lenge en ikke kan stole 100% på kartleser, blir det veldi mye slipp på gassen over krøn, der vi egentlig skulle holdt fullt.
Stolte litt mer på både bil og kartleser utover dagen. så kjørte inn 50 sec på gjennomkjøring nr. 2 av ss 2\5.

Opppsettet på bilen er det selfølgelig endel og hente på, siden dempere bare står på ca midtstilling, og siden jeg ikke har noen god plass å trene på fåreløbi, får jeg bare prøve meg litt frem etterhvert. Hadde det bare kommt litt stabil kulde her borte har vi treningsvei å islegge.

Ett par ting som kommer til å forbedre ting betraktelig, er å få aktivert antilag. Mister alt for mye på å vente på turbotrykk, så tviler på jeg kjører flere løp uten det. Er 1. prioritet fremover nå. Neste blir antagelig en girkasse med lavere utveksling, da den som står i nå er alt for høyt girt.
Ellers må jeg ha noen smale vinterfelger for å få utnytta isdekka skikkelig, så er endel igjen før vi er konkurransedyktige på dette føret.

Hvis noen går med tanker om å begynne å kjøre, så er dette absolutt verdt å kjøre dette løpet her. Helt supre veier, med både høy fart og teknisk krevende partier. Issølen holdt meget bra til ogmed på 2. gjennomkjøring på di 2 vi kjørte 2 ganger. Hadde ~200 på det meste over golsfjellet, og var borti brøyta i 160km, når jeg i ett svakt øyeblikk kikka på speedometer :oops:

Neste løp nå blir mest sannsynligvis Rally Stavanger, hvis ikke vi får gjort ferdig nytt turbooppsett og tar ett vinterrally til....

Film Fra helga

SS 5
 #409572  av celica_st185
 
Da begynner det og bli klart for vårsesong, med både asfalt og grusløp. Klarte og ødelegge girkassa på fredag, så nå er motor ute og klar til girkassebytte. Blir nok i første omgang og sette tilbake en st185 japankasse på den nå som jeg har liggendes, for å bli klar til Rally Stavanger den 14. april. Deretter blir det Rally sørland den 4-5 mai :D
 #409805  av celica_st185
 
mangler noen tenner på 2. gir etter hva jeg har sett gjennom hullet i toppen, har ikke delt den enda. Var noen greie rykk når vi holdt på å teste ALS at det skjedde... Mulig jeg har skutta i girspaken når bilen riksa, men vet ikke helt hva som skjedde
 #411206  av celica_st185
 
Litt sen oppdatering, menmen...

Årets andre løp er nå fullført for ett par uker siden, med ett stopp på ca 7min pga. dårlig kobling av bensinpumpe, samt en punktering.

Siden dette var ett publikumsløp, valgte vi derfor å kjøre for show, og fikk brukt håndbrekket litt aktivt på den våte asfalten på SS1 :D
Girkassen som jeg hadde bytta etter forrige haveri, holdt akkurat til mål, før skiftegaffelen til 3. og 4. gir røk... Så nå er den bytta med en annen jeg hadde liggendes....

Nå er alt klart for nytt løp, som går nå til helga i området rundt Mandal, nemlig vårens store høydepunkt RALLY SØRLAND :D

Ligger ute sendingen som gikk på Viasat på http://www.injection.no/Programmene.aspx Program nr. 334. Filmet min bil på ca 13:00


Ellers har jeg lagt ut ett par filmer, mangler inboard fra SS1 og SS2, men di kommer etterhvert...


Inboard SS3


Film av min bil på SS1


Diverse fra hele løpet av forskjellige biler
 #414893  av celica_st185
 
Lenge siden oppdatering nå da, men en liten oppsummering er: Rast en sveisa diff, knekt en cuscoaksling til på den andre diffen, alle bære\rådelager ødelagte, spon i oljepumpe, skraper i sylindervegger på 2 sylindre, havarert turbo osv...

Ny motor er under bygging, diff fikset, ny clutch er på plass, balansert å polert veiv, nye lager og nye stempelringer... Håper å rekke rudskogen om en god uke til, hvis ikke blir det Rally Sokndal i august som må rekkes. Skal se om jeg får knipsa ett par bilder under bygginga, som begynner i natt :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13