Side 1 av 1

Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:06 sep 2010 23:24
av klukke
Hepp...
Har nettopp byttet dynamo på bilen min, som i og for seg var en ganske enkel affære.

men...

no lyser vel alle lysene i dashbordet utenom diagnoselyset (eller ka dt no heter^^)
vanlig problem? enkel fix? klukke for hobbymekaniker? haehae

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:07 sep 2010 14:59
av Helgeland
hvis alle lysene lyser så tyder det på at det er noe feil som oftest med dynamo.. har du koblet riktig?

evtuelt kan du starte bilen og måle dirkete på bateriet om den lader! da skal du jo ha en plass mellom 13- 14 volt?

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:07 sep 2010 15:56
av klukke
ja, eg har målt på batteriet og den lader rundt 3,5-4V.
Er vel ikke mulig og koble feil når eg koblet helt likt som dt som var var der? :/

Skjønner ikke noe av dette her :S hehe

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:08 sep 2010 17:38
av Helgeland
klukke skrev:ja, eg har målt på batteriet og den lader rundt 3,5-4V.
Er vel ikke mulig og koble feil når eg koblet helt likt som dt som var var der? :/

Skjønner ikke noe av dette her :S hehe
lader den bare 3,5 - 4 volt???

er det en overhalt dynamo du har kjøpt?

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:08 sep 2010 19:12
av -magnus-
Har du montert reima på dynamoen? :P
3V er jo flatt batteri... Sjekk tilkoblinger og ledninger en gang til :)

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:08 sep 2010 21:13
av klukke
OY OY OY ! haehaehae

Nei den lader 13,5-14V, så tror virkelig ikke det er noe gale med dynamoen...

og ja reimen e seff monter på^^

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:09 sep 2010 14:13
av Helgeland
hvis den lader mellom 13,5 og 14 volt. så lader den jo bra.. da må det være noe gale med kablinga mellom dynamo og dashbord. evntuelt knekk på kablene?

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:09 sep 2010 18:44
av klukke
her nettopp vært og feilsøkt litt, på pluggen er det 3 tilkoblinger og mellom pluggen i sikrings boksen i motorrommet.

Bilde

Veldig røflig sånn som dette.
eg tok multimeteret på moden som måler pip/kontakt(piper ved ~0 ohm.)
på den nederste tilkoblingen, var dt et utslag på meteret, men ingen piping, så eg sette opp for og måle hvor mye ohm det var mellom, eg måtte om i 20K ohm får den målte 3.6 ohm. ska det være sånn ?? noen som hadde giddet og sjekke dt på sin bil ? :S

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:10 sep 2010 15:52
av klukke
nei, eg tar og hiver den inn på toyota på mandag ^^, gidd iche dette her mer :)

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:10 sep 2010 16:47
av FireWalk
Har du forsøkt å ta ut den kontakten og se hva som skjer da?

regner med det er mk2 du har.. Den nederste på bildet er i realiteten den øverste. 1 er øverst, 2 til venstre og 3 til høyre.

1: hvit ledning med rød stripe, dette er 12v strøm konstant og går gjennom ECU-B sikringen.
2: Gul ledning, dette er tenningstrøm inn. Går igjennom ALT-SENSE sikringen under panseret forran.
3: svart/gul ledning. Dette er til batterilampa i dashen. Når tenninga er på bør du måle 12v på denne med dynamo koblet fra og noe mindre (f.eks 7 volt) om dynamo er koblet på og det går strøm igjennom pæra i dashen.

Ta ut kontakten og sjekk at ledningsnettet fungerer som det skal. Kort sagt, om pæra til batterilampa fungerer og du har 12v på de 3 ledningene så skal dynamo funke.

Koble fra kontakten med de 3 ledningene og se om indikatorene i dashen slutter å lyse. Gjør de det så må det jo være noe med dynamoen. F.eks spenningsregulator..

Lyser alle lysa med tenningen på eller kun når du starter og kjører?

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:10 sep 2010 18:42
av klukke
takker for konge svar ! :D

Hvis jeg kobler av den pluggen og starter da lyser ingen lys, ser ut som alt er normalt. utenom at den ikke lader noe.

Hvis pluggen er tilkoblet på lyser batteri- , oljemengde- , (!)- , og eksosfeillyset (tror eg). både når tenningen er på og når eg starter bilen.

no var nettopp den dynamoen på "service" hos Åsane start og dynamo. der byttet de den delen som du kobler plussen inn på. deretter kjørte de den i en dreiebenk og konstanterte at den var friskmeldt.

Re: Mer dynamo problemer...

Legg innLagt inn:10 sep 2010 19:24
av FireWalk
Husket du å koble av minus polen på batteriet når du satt inn den nye dynamoen? og koblet den på igjen etter at dynamoen var riktig installert?
Hvis ikke er det meget mulig du har tatt livet av en diode eller deler av spenningsregulatoren..

Alternativt så er det ikke uhørt at selv nye/overhalte dynamoer kan vise seg å være defekte. Utifra hva du beskriver så vil jeg tippe det kom noe gnister under monteringen av den nye dynamoen, og det er det som har forårsaket problemet du har nå :)

I så fall kan du spare deg en dyr verksted regning og få overhalt dynamoen igjen. Koster ikke så mye å få byttet didebru eller regulator. Husk å koble fra batteriet under monteringen, sett alt på plass og start bilen. Forhåpentligvis funker alt da som det skal. :mrgreen: