Side 1 av 1
Alternativ motor til MR2 Mk1
Legg innLagt inn:23 mai 2004 23:56
av Andy
Er mulig dette har vært tatt opp tidligere, men jeg har søkt i forumet og ikke funnet noe.
Pga. at det er så godt som umulig å finne en bra 4AGE motor til salgs, vurderer jeg å slippe noe annet oppi Mr2`n.
Er det noen som har et forslag til hva som kan passe greit?
Legg innLagt inn:24 mai 2004 00:25
av bose
Amund har vel noen gode forslag?

tror 3SGTE er litt "farlig" da

Legg innLagt inn:24 mai 2004 18:00
av angrykid
du har jo muligheter for å høre med
http://www.motorimport.dk om dem har en 4a-gze motor (kompressormata) hvis ikke, så funker det, med litt ombygging, å slippe nedi en s3ge (gte) motor.

men da burde du ha peil på hva du gjør.

Legg innLagt inn:24 mai 2004 18:39
av Amund
angrykid skrev:du har jo muligheter for å høre med http://www.motorimport.dk om dem har en 4a-gze motor (kompressormata) hvis ikke, så funker det, med litt ombygging, å slippe nedi en s3ge (gte) motor.
men da burde du ha peil på hva du gjør. 
dersom du vurderer 3sgte, bør du gjøre gode undersøkelser først. få priser, og sjekke budsjettet, (det blir garantert budsjett sprekk!!!!!) 3sgte er nok det verste du får nedi, men krever mye tid, og en god del kunnskaper.. (bare å spørre... begynner å få taket på det...

) Ser egentlig ikke på en 3sge som et alternativ, de det er like mye arbeid som en 3sgte...
4agze er det "enkle" alternativet, stort sett plug and play. Eller så har du 4age 20v, den funker jo greit også, men da må du ha girkasse fre en -87+, ellers så passer ikke starteren. helt grei motor om du ikke skal ha det verste, og om du liker N/A på turtall!
MVH
Amund
MK1.5
Legg innLagt inn:25 mai 2004 07:00
av Andy
Ok, takker for forslag.
Trenger ikke bli noe olja lyn av bilen, planen er å skaffe en motor som detter greit i festene uten for mye jobb.
Legg innLagt inn:25 mai 2004 11:16
av CelicaTurbo
Da er det nok bare en ny 4AGE som er det enkle, mulig motorimport.dk har disse ganske billig.. om du vil ha et lite men trolig enkelt prosjekt så er 4AGZE et godt alternativ som gir mer spark i ryggen

Legg innLagt inn:25 mai 2004 11:21
av spkstrp
kjøpte ok motor i sverige. kosta meg 5000 inkl frakt til nord sverige. Så henta jeg den med varebil selv og molla over grensa i full fart med rullegardinene trukket godt ned
EDit: fant masse corolla gti 4ager på svenske søkemotorer .-. husker ikke adressen men sikkert lett å finne...
Legg innLagt inn:25 mai 2004 12:26
av Andy

Hehe. "Molla" over grensa med en 4AGE for ikke så lenge siden selv, men da jeg blid og fornøyd hadde satt maskineriet på plass viste det seg å være litt av et treskeverk.. B.l.a. sank turtallet betydelig når man dro ut peilepinnen til olja.

Har tittet endel etter en ny på svenske søkemotorer, men ikke funnet noen. Men er vel bare å lete mer, da..
Legg innLagt inn:25 mai 2004 13:45
av spkstrp
ja er selvfølgelig en viss risk forbundet med dette. Selger hadde prøvekjørt motoren og tatt kompresjon på den før de demonterte den. Men det kan jo selvfølgelig bare være noe de sier

kakkler litt i et par minutter når den er kald, men det mener jeg den gamle motoren gjorde også og er vell normalt...
Peiler du olje mens motoren går

Legg innLagt inn:25 mai 2004 13:56
av Andy
Ja, kan komme borti mye rart.

Heldigvis var de jeg handlet motoren av greie å ha med å gjøre, så jeg kunne sende tilbake motoren og få refundert pengene.
Peiler ikke olje når motoren går, nei. Denne motoren var generellt utrivelig å ha med å gjøre, så det å nappe ut peilepinnen var bare noe jeg gjorde i forbindelse med litt feilsøking.
Må ha surret grymt mye forige gang, lette litt mer på svenske sider nå og fant etpar 4AGE.

Legg innLagt inn:25 mai 2004 18:10
av spkstrp
hehe.. hva er det et symptom på da? kanskje jeg skulle prøve å ta ut peilepinnen mens den går selv?

Legg innLagt inn:26 mai 2004 06:46
av Andy
Er det trykk i bunnpanna kan det tyde på at stempelfjører, stempel eller sylinder er slitt. Trykket som dannes ved toppen blir da klemt ned langs sylinderveggene og slipper forbi stempelfjørnene og ned i bunnpanna. En motor kan gå veldig lenge alikevel, men siden det er ikke beregnet å være noe trykk der vil etterhvert bla. pakningen mellom bunnpanna og blokka bli klemt ut og medføre olje-lekasje. + at man selvfølgelig også mister kompresjon. Ikke spesiellt ønsket, mao.

Legg innLagt inn:26 mai 2004 07:39
av spkstrp
oooch.. nesten som jeg foretrekker å leve i uvitende

Legg innLagt inn:26 mai 2004 10:12
av Andy
Jepp! Hvis motoren starter å går, så ligg unna peilepinnen...!
