================
Denne tråden er splittet ut fra en tidligere tråd
================
SKal gjøre et lite forsøk på å gjengi det mest nytige om kondensatorer i dette svaret.
Blir nok en del stavefeil og dårlig formulerte setninger her, da jeg ikke orker å drive med korrigering av hel innlegget i ettertid.
Hvis det blir noe som blir så dårlig formulert at utsagnet blir dirkete feil får dere heller rette på meg, så skal jeg korrigere det i ettertid.
Kondensator: Elektrisk komponent. Den kan gjøre en del forskjellige ting avhengig av hvordan den kobles, og hva den kobles til.
Skal først ta for meg det som ikke er så nyttig i bilsammenheng:
I vekselstrømkrets kan en kondensator skape faseforskyving mellom strøm og spenning og den kan "bremse" lavfrekvent strøm. Den yter altså mindre motstand jo høyrere frekvensen på strømmen blir. For å få til dette må den kobles i serie med kretsen.
Det viktige for oss bilfolk:
EN kondensator fungerer nesten som et batteri i bil. Biler har likestrømskrester, så det er kun i likestrømskretser man kobler inn kondensatorer i bil.
For å få nytte av kondensatoren må man for det første parallelkoble den i kretsen. Dette er vist på skisser tidligere i tråden. Seriekobler du den vil ikke kresten virke. Kondensatoren fungerer bare som sperre i seriekobling.
Kondensatoren fungerer på en måte som et ekstra batteri i kretsen den er koblet inn i, så lenge den er parallelkoblet med forbruker (stereoanllegget) et godt eksempel på dette er lyset i taket på bilen, som lyser ca 10 sekunder etter du har lukket døra. Dette oppnås ved å ha en kondensator i paralellkobling med kretsen til lyspæra. (hvertfall var dte slik på eldre biler uten masse datamaskiner som styrer lyset.
Kondensatoren i anlegget brukes derfor til å levere ekstra strøm og spenning til dette. På en måte blir det som et batteri, men kondensatoren kan lades og utlades MYE hurtigere enn et batteri. Vi snakker her om tidperpektiv i sekunder og tidels sekunder, mens et batteri bruker timer på å lades.
Hvorfor kondensator og ikke et ekstra batteri? Det er det mange grunner til. Et ekstra batteri belaster dynamoen mye mer, da det skal lades med mye strøm. (ekstra batteri er ca 60ah, kondensator er ca 1ah) I tilegg kan det på moderne biler kødde med elektronikken. Det kan heller ikke utlade seg like raskt som en kondensator.
Fordelen med å bruke kondensator blir da rask utlading og opplading, noe som passer musikk gankse bra. Saken blir da at kondensatoren rekker å lade seg mellom hvert basssalg, og den utlader seg når bassen slår. Fordelen med dette er kondensatoren tar over en del av jobben til resten av det elektriske annlegget i bilen. Batteriet og dynamoen blir derfor ikke like hardt belastet hver gang bassen slår og forsterkeren bruker mye strøm på å drive elementet, siden dynamoen lader med en mer konstant spenning med kondensator innkoplet, da kondensatoren tar over litt av det plutselige behovet for strøm i et basssalg. Dette fører igjen til mindre slitasje på dynamo som jobber jevnere.
Altså: Kondensatoren avlaster batteri og dynamo når annlegget jobber hardt.
Det som tar mest effekt og er vanskeligst å drive er bass. Dette vil du se hvis du har stort annlegg i bilen og du spiller høyt. Lysene i bilen blinker da i takt med bassen.
Grunnen til at vi setter inn en kondensator i bilstereo er nettopp for å hindre lysblink og slitasje på strømforsyning.
Lysblink kommer av at batteri og generator ikke klarer å levere nok strøm til alle forbrukerene i bilen. Når dette skjer vil spenningen synke og lysene blir svakere. Når det skjer støtvis som følge av basssalg vil man oppleve lysblink. Det er det plutslige behovet for strøm, som gjør at spenningen synker, som kalles rippel effekt.
Trenger man kondensator i bilannlegget?
Det kommer ann på hvor ekstremt annlegget er (hvor mye strøm det bruker), det kommer også ann på dynamos strømgrense og batteriets leveringskapasitet. Dynamo pleier ikke å kunne levere mer enn 70-90 ampere, og batteriet kan levere ca 3xamperetimetallet. De fleste batterier er på mellom 40 og 60 Ah. Derfor hvis vi bruker litt friske tall: batteri kan levere ca 180 ampere, og dynamo 90. Det blir ca 300 ampere. Så kan du gange det med 12 volt, og få effekten som kan forbukes av bilen. (ca 3000 watt) Men det er bare teoretisk sett...
I praksis synker spenningen når man bruker mer enn dynamoen lader ( 90 ampere, altså ca 1000W)
Det betyr at bilen kan bruke ca 1000w uten å måtte ha en kondensator innkoblet, men det er med friske tall. Og du kan regne med at bilen forbruker mer enn dette ved alle forburkere påslått.
(ved bruk av varmetråder i bakrute, varmeapparat, alle lys osv osv forbruker du mer enn dynamo leverer og batteriet vil tappes.)
Konklusjon: Hvis du har et anlegg som forbruker noe særlig mer enn 500 watt har en kondensator noe for seg. Dette for å sikre at batteriet for optimal levetid, at generator og batteri ikke belastes mer enn nødvendig, og for å sikre at bilens andre elektronikk får optimale arbeidsforhold. (i ekstreme tilfeller har jeg sett biler med mye annlegg uten kondensator begynne å fuske når man spilte høyt) I tilegg får pærer og annen småelektronikk lenger levetid.
En annen sak som er verdt å merke seg er at anlegget vil spille bedre ved bruk av kondensator. Hvis man ikke har nok strøm til å dra bassen skikkelig vil jo dette merkes på at bassen blir slapp og mangler trykk.
Det er en grunn til at skikkelige Hifiprodusenter bruker strømforsyninger som takler stort sett alt ting og veier et tonn i sine forsterkere når det gjelder hifi hjemme i huset.
SÃ… har det noe for seg? Ja, hvis du har et litt heftig annlegg.
Opplever du ikke lysblink eller andre problemer kan du droppe kodensator, men du kan få kortere leveretid på batteriet og dynamoen alikevel. Et blybatteri som oftes tappes vil få kortere levetid. Hvordan det er med gelebatterier vet jeg ikke.
Jeg anbefaler hvertfall å sette i en kondensator i anlegget hvis det er på mer enn 500 watt...
Så får vi håpe denne guiden var til hjelp for noen nybegynnere hvertfall:)
Hvis dette skal bli en egen post får en moderator gjerne lage en hel post av dette innlegget.
Denne tråden er splittet ut fra en tidligere tråd
================
SKal gjøre et lite forsøk på å gjengi det mest nytige om kondensatorer i dette svaret.
Blir nok en del stavefeil og dårlig formulerte setninger her, da jeg ikke orker å drive med korrigering av hel innlegget i ettertid.
Hvis det blir noe som blir så dårlig formulert at utsagnet blir dirkete feil får dere heller rette på meg, så skal jeg korrigere det i ettertid.
Kondensator: Elektrisk komponent. Den kan gjøre en del forskjellige ting avhengig av hvordan den kobles, og hva den kobles til.
Skal først ta for meg det som ikke er så nyttig i bilsammenheng:
I vekselstrømkrets kan en kondensator skape faseforskyving mellom strøm og spenning og den kan "bremse" lavfrekvent strøm. Den yter altså mindre motstand jo høyrere frekvensen på strømmen blir. For å få til dette må den kobles i serie med kretsen.
Det viktige for oss bilfolk:
EN kondensator fungerer nesten som et batteri i bil. Biler har likestrømskrester, så det er kun i likestrømskretser man kobler inn kondensatorer i bil.
For å få nytte av kondensatoren må man for det første parallelkoble den i kretsen. Dette er vist på skisser tidligere i tråden. Seriekobler du den vil ikke kresten virke. Kondensatoren fungerer bare som sperre i seriekobling.
Kondensatoren fungerer på en måte som et ekstra batteri i kretsen den er koblet inn i, så lenge den er parallelkoblet med forbruker (stereoanllegget) et godt eksempel på dette er lyset i taket på bilen, som lyser ca 10 sekunder etter du har lukket døra. Dette oppnås ved å ha en kondensator i paralellkobling med kretsen til lyspæra. (hvertfall var dte slik på eldre biler uten masse datamaskiner som styrer lyset.
Kondensatoren i anlegget brukes derfor til å levere ekstra strøm og spenning til dette. På en måte blir det som et batteri, men kondensatoren kan lades og utlades MYE hurtigere enn et batteri. Vi snakker her om tidperpektiv i sekunder og tidels sekunder, mens et batteri bruker timer på å lades.
Hvorfor kondensator og ikke et ekstra batteri? Det er det mange grunner til. Et ekstra batteri belaster dynamoen mye mer, da det skal lades med mye strøm. (ekstra batteri er ca 60ah, kondensator er ca 1ah) I tilegg kan det på moderne biler kødde med elektronikken. Det kan heller ikke utlade seg like raskt som en kondensator.
Fordelen med å bruke kondensator blir da rask utlading og opplading, noe som passer musikk gankse bra. Saken blir da at kondensatoren rekker å lade seg mellom hvert basssalg, og den utlader seg når bassen slår. Fordelen med dette er kondensatoren tar over en del av jobben til resten av det elektriske annlegget i bilen. Batteriet og dynamoen blir derfor ikke like hardt belastet hver gang bassen slår og forsterkeren bruker mye strøm på å drive elementet, siden dynamoen lader med en mer konstant spenning med kondensator innkoplet, da kondensatoren tar over litt av det plutselige behovet for strøm i et basssalg. Dette fører igjen til mindre slitasje på dynamo som jobber jevnere.
Altså: Kondensatoren avlaster batteri og dynamo når annlegget jobber hardt.
Det som tar mest effekt og er vanskeligst å drive er bass. Dette vil du se hvis du har stort annlegg i bilen og du spiller høyt. Lysene i bilen blinker da i takt med bassen.
Grunnen til at vi setter inn en kondensator i bilstereo er nettopp for å hindre lysblink og slitasje på strømforsyning.
Lysblink kommer av at batteri og generator ikke klarer å levere nok strøm til alle forbrukerene i bilen. Når dette skjer vil spenningen synke og lysene blir svakere. Når det skjer støtvis som følge av basssalg vil man oppleve lysblink. Det er det plutslige behovet for strøm, som gjør at spenningen synker, som kalles rippel effekt.
Trenger man kondensator i bilannlegget?
Det kommer ann på hvor ekstremt annlegget er (hvor mye strøm det bruker), det kommer også ann på dynamos strømgrense og batteriets leveringskapasitet. Dynamo pleier ikke å kunne levere mer enn 70-90 ampere, og batteriet kan levere ca 3xamperetimetallet. De fleste batterier er på mellom 40 og 60 Ah. Derfor hvis vi bruker litt friske tall: batteri kan levere ca 180 ampere, og dynamo 90. Det blir ca 300 ampere. Så kan du gange det med 12 volt, og få effekten som kan forbukes av bilen. (ca 3000 watt) Men det er bare teoretisk sett...
I praksis synker spenningen når man bruker mer enn dynamoen lader ( 90 ampere, altså ca 1000W)
Det betyr at bilen kan bruke ca 1000w uten å måtte ha en kondensator innkoblet, men det er med friske tall. Og du kan regne med at bilen forbruker mer enn dette ved alle forburkere påslått.
(ved bruk av varmetråder i bakrute, varmeapparat, alle lys osv osv forbruker du mer enn dynamo leverer og batteriet vil tappes.)
Konklusjon: Hvis du har et anlegg som forbruker noe særlig mer enn 500 watt har en kondensator noe for seg. Dette for å sikre at batteriet for optimal levetid, at generator og batteri ikke belastes mer enn nødvendig, og for å sikre at bilens andre elektronikk får optimale arbeidsforhold. (i ekstreme tilfeller har jeg sett biler med mye annlegg uten kondensator begynne å fuske når man spilte høyt) I tilegg får pærer og annen småelektronikk lenger levetid.
En annen sak som er verdt å merke seg er at anlegget vil spille bedre ved bruk av kondensator. Hvis man ikke har nok strøm til å dra bassen skikkelig vil jo dette merkes på at bassen blir slapp og mangler trykk.
Det er en grunn til at skikkelige Hifiprodusenter bruker strømforsyninger som takler stort sett alt ting og veier et tonn i sine forsterkere når det gjelder hifi hjemme i huset.
SÃ… har det noe for seg? Ja, hvis du har et litt heftig annlegg.
Opplever du ikke lysblink eller andre problemer kan du droppe kodensator, men du kan få kortere leveretid på batteriet og dynamoen alikevel. Et blybatteri som oftes tappes vil få kortere levetid. Hvordan det er med gelebatterier vet jeg ikke.
Jeg anbefaler hvertfall å sette i en kondensator i anlegget hvis det er på mer enn 500 watt...
Så får vi håpe denne guiden var til hjelp for noen nybegynnere hvertfall:)
Hvis dette skal bli en egen post får en moderator gjerne lage en hel post av dette innlegget.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.