Side 1 av 2

Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 00:48
av Toms_3S-GTE
Dette har helt sikkert blitt diskutert før, men hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" hester ut på bakhjulene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har veldig lite mekaniske ferdigheter og opplæring. Derfor ønsker jeg å bygge motoren i bilen min så skuddsikker som overhodet mulig med 300 hk ut på bakhjulene. Slik at jeg igrunn kun trenger å bekymre meg om å holde motoren med olje, kjøleveske, registerreimer, tennplugger osv. Selvfølgelig har jeg ikke uendelig med penger å bruke på bilen, men er villig til å bruke en god del på den.

Til nå har jeg kikket på følgende deler:

-: Smidde stempler
-: Smidde råder
-: Metal topp-pakning
-: Luftfilter
-: Eksosanlegg
-: De-cat (Og en DP med katalysator for visninger)
-: Fuel-cut Defencer
-: Speed de-limiter
-: Boost controller
-: Passende Turbo
-: Aftermarket ECU
-: Arp Head bolts
-: Arp Main bolts
-: Aftermarket clutch (Må være kjørbar, ikke en av-på clutch)
-: Fidanza Flywheel
-: Fuel Rail
-: Større dyser
-: "In-Tank" pumpe
-: NGK Grade 7 tennplugger
-: Bedre tennplugg kabler
-: ST205 Chargecooler fra celica gt4 (Hvor vanskelig er denne å innstallere?)
-: Aftermarket Luftfilter monter i luftinntaket på førersiden med en metallplate for "ram-air" effekt. Noe lignende intercooler shrouden de selger på utenlandske sider, bare på motsatt side.
-: HKS SSQV
-: Oljekjøler på motor
-: Oljekjøler på girkassen - Celica GT4 har en så det kan vel ikke skade.

Hvis det er noe jeg ikke har tenkt på venligst tips meg om det. Kom også gjerne med anbefalinger på delene over.

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 04:40
av lasse
For min del har det holdt med en 3gen motor, vanlig ettermarkeds sidemontert intercooler, 3" eksos helt fra turboen, muligens trimkammer (har ikke åpnet og sjekka, men det tyder på at det er noe grommere enn originalt) og boostcontroller.
Bremset riktignok "bare" 294 på hjula, men neeeeeeeesten 300 da, kjørt med det i 2 sesonger nå, uten så mye som ett feilslag, og endel hard banekjøring.
Har bare sørget for at tenningssystemet er i god stand og kjørt på 98 oktan :wink:

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 04:44
av Toms_3S-GTE
For min del har det holdt med en 3gen motor, vanlig ettermarkeds sidemontert intercooler, 3" eksos helt fra turboen, muligens trimkammer (har ikke åpnet og sjekka, men det tyder på at det er noe grommere enn originalt) og boostcontroller.
Bremset riktignok "bare" 294 på hjula, men neeeeeeeesten 300 da, kjørt med det i 2 sesonger nå, uten så mye som ett feilslag, og endel hard banekjøring.
Har bare sørget for at tenningssystemet er i god stand og kjørt på 98 oktan
Jeg har gen1 motor, og for å unngå ett hælvete med biltrangsynet ser det ut som jeg må fortsette med det. Men det skulle ikke mer til altså? Det hørtes nesten for lett ut. Nå har du riktig nok litt grommere motor enn meg i utgangspunktet da men det hørtes jo ut som om motoren tålte 300 rwhp ganske greit.

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 09:00
av lasse
Er nok en 2gen motor du har :wink: 1gen kom vel bare i celica st165 om jeg ikke tar helt feil.
Med 2gen må man vel ha noe av det samme, kanskje en ny turbo (ct20b) muligens nye dyser og litt programmering også.
Har forøvrig en kompis med 2gen i sin, med kun 3" eksos fra downpipen (kjører med kat) og oppjustert trykk, og min går ikke så innmari mye bedre enn han sin.
Tror nok ikke du trenger å uroe deg for BT om du hadde bytta til 3gen, dem har generelt lite peil på disse bilene, og motorene ser jo dønn like ut ved første øyekast.

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 11:18
av ad92
En lignende tråd var oppe enganga før og da var det noen som linket til en side hvor en kar hadde skrevet helt nøyaktig hvordan man fikk ut 300hk mener jeg på :D

fant linken om den kan være til noe hjelp, veldig mye bra info her mener jeg da. http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 18:30
av Toms_3S-GTE
Er nok en 2gen motor du har 1gen kom vel bare i celica st165 om jeg ikke tar helt feil.
Med 2gen må man vel ha noe av det samme, kanskje en ny turbo (ct20b) muligens nye dyser og litt programmering også.
Har forøvrig en kompis med 2gen i sin, med kun 3" eksos fra downpipen (kjører med kat) og oppjustert trykk, og min går ikke så innmari mye bedre enn han sin.
Tror nok ikke du trenger å uroe deg for BT om du hadde bytta til 3gen, dem har generelt lite peil på disse bilene, og motorene ser jo dønn like ut ved første øyekast.
Jeg har en orginal 1991 turbo bil, altså bilen er importert til norge med turbo motor, så vidt jeg vet så er dette da en rev.1 mr2 turbo med rev.1 motor?
En lignende tråd var oppe enganga før og da var det noen som linket til en side hvor en kar hadde skrevet helt nøyaktig hvordan man fikk ut 300hk mener jeg på

fant linken om den kan være til noe hjelp, veldig mye bra info her mener jeg da. http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm
Har lest igjennom denne ett par ganger. Men dette er jo mer en "Generell guide" enn en del-spesifikk guide. Jeg lurter på hvilke deler dere ville anbefale, selv om f.eks HKS og JUN osv produserer cammer, kan HKS sine være av bedre kvalitet enn JUN sine osv. Så det jeg igrunn spør etter er deler dere har gode erfaringer med osv.

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 18:37
av Mr_Storbrua
Toms_3S-GTE skrev:Jeg har en orginal 1991 turbo bil, altså bilen er importert til norge med turbo motor, så vidt jeg vet så er dette da en rev.1 mr2 turbo med rev.1 motor?
Du har en rev.1 mr2 med en gen.2 3SGTE.

Skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i å bruke din turbomotor til godkjenning.. De ser ikke forskjell allikevel..

Men siden du skal trimme, så kan du like gjerne bare trimme din 2.gen motor, som å bytte den til 3.gen om du skal over 300 på hjula.

Les hva Firewalk har gjort med sin, er ikke det en 2. gen motor han har bygd.. han har vel over 400 på hjula?

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 19:09
av Toms_3S-GTE
Du har en rev.1 mr2 med en gen.2 3SGTE.

Skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i å bruke din turbomotor til godkjenning.. De ser ikke forskjell allikevel..

Men siden du skal trimme, så kan du like gjerne bare trimme din 2.gen motor, som å bytte den til 3.gen om du skal over 300 på hjula.

Les hva Firewalk har gjort med sin, er ikke det en 2. gen motor han har bygd.. han har vel over 400 på hjula?
I denne posten har jeg jo i bunn og grunn spurt om hvilke deler dere anbefaler til min gen.2 3SGTE motor. Ikke noe om noen gen.3 3SGTE i denne posten.

Når det gjelder godkjenning så er det jo over middels kjipt å bli sittende med skjegget i postkassa om man skulle inn på visning, derfor jeg er litt bekymret for det.

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 19:28
av Mr_Storbrua
Toms_3S-GTE skrev:
Du har en rev.1 mr2 med en gen.2 3SGTE.

Skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i å bruke din turbomotor til godkjenning.. De ser ikke forskjell allikevel..

Men siden du skal trimme, så kan du like gjerne bare trimme din 2.gen motor, som å bytte den til 3.gen om du skal over 300 på hjula.

Les hva Firewalk har gjort med sin, er ikke det en 2. gen motor han har bygd.. han har vel over 400 på hjula?
I denne posten har jeg jo i bunn og grunn spurt om hvilke deler dere anbefaler til min gen.2 3SGTE motor. Ikke noe om noen gen.3 3SGTE i denne posten.

Når det gjelder godkjenning så er det jo over middels kjipt å bli sittende med skjegget i postkassa om man skulle inn på visning, derfor jeg er litt bekymret for det.
Skal ikke svare egentlig noe mer i denne posten, da jeg ikke kan noe særlig om det du egentlig spør om, men vil bare svare på det angående visning.

Om du må inn til tilsynet å vise din godkjente mr2 turbo. Som er levert med en 3SGTE, så kikker de oppi motorrommet på bilen din, å finner en 3SGTE.. Om det er en 2.gen eller 3.gen har ikke de peiling på.. Å det står det vel heller ingenting om noen plass heller. Om de skal ta deg for noe da, må de skru ut motoren, å bremse den i en godkjent bremsebenk, som ikke finns i norge.. Så tviler på at de gidder å ta sjansen på det, når de ser at det er en 3SGTE som står i bilen.

Sånn.. da skal jeg ikke ødelegge tråden din lenger, å håper at du får bra tips til oppbygging av skuddsikker motor :)

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 20:21
av inzane2012
bare å lese gjennom mange tråder på lignende prosjekt i både inn og utland. skjekk ut www.mr2.com , www.mr2oc.com , www.mr2club.com.au , www.imoc.co.uk osv er mange å velge i, og kanskje lettere å finne informasjon fra flere plasser enn bare TS, selv om vi er ett supert forum :)

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:03 okt 2010 20:53
av Toms_3S-GTE
Skal ikke svare egentlig noe mer i denne posten, da jeg ikke kan noe særlig om det du egentlig spør om, men vil bare svare på det angående visning.

Om du må inn til tilsynet å vise din godkjente mr2 turbo. Som er levert med en 3SGTE, så kikker de oppi motorrommet på bilen din, å finner en 3SGTE.. Om det er en 2.gen eller 3.gen har ikke de peiling på.. Å det står det vel heller ingenting om noen plass heller. Om de skal ta deg for noe da, må de skru ut motoren, å bremse den i en godkjent bremsebenk, som ikke finns i norge.. Så tviler på at de gidder å ta sjansen på det, når de ser at det er en 3SGTE som står i bilen.

Sånn.. da skal jeg ikke ødelegge tråden din lenger, å håper at du får bra tips til oppbygging av skuddsikker motor
Ødelegger absolutt ikke tråden min. Bare og komme med slike innlegg. Tviler litt på at de hadde giddet og tatt seg bryet ja, men hadde vært så typisk om de skulle gjøre det. :lol:
bare å lese gjennom mange tråder på lignende prosjekt i både inn og utland. skjekk ut www.mr2.com , www.mr2oc.com , www.mr2club.com.au , www.imoc.co.uk osv er mange å velge i, og kanskje lettere å finne informasjon fra flere plasser enn bare TS, selv om vi er ett supert forum
Joda, har lest på de fleste av de og stilt de samme spørsmåla der, men er lite svar og få dessverre :/ Tenkte derfor jeg skulle spørre her også :wink:

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:05 okt 2010 05:16
av FireWalk
du må iallefall ha nytt bensin system. dyser, rail, og regulator i tillegg til pumpe. Samt et tenningsbank kit til sprutet. Gjerne vann/meth sprut også om drift sikkerhet er viktig. Men erfaringene tilsier som regel alltid det samme, og det kan jeg vel selv skrive under på også da jeg har hatt flere motorer nå. Og det er at så snart ting ikke er orginalt lenger så er det ikke skuddsikkert lenger. Det trenger det ikke være når det er orginalt heller. Men så snart man tar ut mer hester av en motor så blir den mindre driftsikker. Med 300 hk på hjula har du jo nesten doblet effekten og da kan man ikke forvente samme driftsikkerheten uansett hvor gode deler som står i desverre. Så man må belage seg på en del skruing. Ikke bare blir påkjenningene større, men ting slites jo mye fortere også. :) en annen ting du burde skrive på listen er bredbånd lambda og eksos temp måler. Dette er noe du vil ønske å holde mye med på en trimmet motor da det ofte vil gi en tidlig advarsel når noe ikke er helt som det skal. Ellers kan jeg anbefale mye kammer og kamdrev da 300 hk på hjulene er mulig med de orginale men da helt i grenseland! Da presser man luft inn med slegge og da ber man litt om trøbbel etter min mening. Har man først begynt på toppen kan man like gjerne bytte ventilfjærer og tetninger også. :) vil også på det sterkeste anbefale en mer effektiv og større turbo også. Den orginale er helt maxet ut ved 300 hk og man klarer ikke opprettholde et høyt turbo trykk opp på turtall registeret.. Den vil slite spesielt mye om du beholder orginalkammene. Og kjøp for all del et komplett pakning sett til motoren. Så snart den er demontert vil det leke olje både her og der om du bare bytter topp pakning og slenger den sammen. Husk også på flowproblemene på innsugmanefolden. Den fordeler ikke likt til alle sylindere og dvs at du risikerer å kjøre magert og blåse motoren. Ved 300 hk på motoren anbefales det sterkt å bytte innsugmanefold! Eventuelt kan du kompensere med mer bensin til de sylinderene som går magert om du har et bra data sprut, men dette blir jo uansett å gå litt rundt grøten. Ved bytte til data sprut er det vanlig å bytte til DIS Tenningsystem og et sekvensielt triggerkit. Det er mange feller å gå i så pass på! Det er ikke bare bare å bygge en 300 hk motor som varer :)

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:05 okt 2010 10:45
av Xlr8
http://atsracing.com/Parts.mvc/Index/GT28RSKIT
med noen 550dyser og 3sge kammer så tror jeg du får et ganske greit oppsett
event en stål toppakning,
og en vannkjøt ic fra st205 funker nok veldigt greit.
+clutch.

vil du ha de "skuddsikkert" kjøp noen oppgraderte rådelager og veivlager, og behold resten orginalt,


min 2gen benka jeg til 290hk på hjula, med turbo xspower sitt kitt, vannkjølt ic fra st185, 255pumpe, hks luftfilter, øktbensintrykk, 3" eksos,
men tror ikkje jeg hadde kjøpt xspower sitt kitt igjen.:P

nye plugger, rotor fordelerlokk, bensinfilter, 98oktan bensin,
funka veldigt greit di måndene jeg hadde bilen

350hk oppsett basert på http://atsracing.com/Parts.mvc/Details/BU-TD06

andre må bare komme med innspill for dette er bare min mening etter og lest rundt på nettet:p

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:05 okt 2010 12:36
av MRPETTER
Men hvis du skal koste på alt det der, så skjønner jeg ikke hvorfor du satser på bare 300hk? :?

Re: Hvilke deler anbefaler dere for 300 "skuddsikre" rwhp?

Legg innLagt inn:05 okt 2010 15:15
av Toms_3S-GTE
MRPETTER skrev:Men hvis du skal koste på alt det der, så skjønner jeg ikke hvorfor du satser på bare 300hk? :?
Er vel bedre å bygge det for mer effekt enn man skal ha i bilen enn å presse hver del til sitt ytterste eller ihvertfall i nærheten av sitt ytterste. Og hvem vet, kanskje jeg vil ha mer en gang i fremtiden :twisted: