TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 na Tougestuk

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #372423  av john_e
 
inzane2012 skrev:
john_e skrev:JUN letta svinghjul på vei i posten.
du som stakk av med det ja :)
Det var nok meg det ja :)



Har begynt på toppen nå, og har tatt av 8 av 16 ventiler til nå. Eksosportene er helt nedlesset med koks, sikkert 0,5mm belegg over hele linja :P
Skal rense portene, kvesse opp fronten av dividerne litt, og selvsagt slipe seter og polère selve ventilene. Polèring av eksosporter er også planlagt for å unngå koksing i fremtiden ;)

Har fri i morgen, så skal prøve å få gjort noe skikkelig da :)
 #372506  av john_e
 
Oppdatering:
Cylmo har funnet et sett med standard oversizestempler i Europa, så leveringstiden blir bare noen dager :)
Det betyr at blokka blir borret med en gang stemplene kommer hit! :)

Det hele betyr en besparelse på ca. 2-3000kr i forhold til smidde, noe som da kan gå til andre mods :twisted: (smidde stempler er jo ikke et kritisk viktig punkt)

JUN svinghjulet er på plass i kjelleren nå, så prosjektet går stødig fremover for tiden ;)
 #372676  av john_e
 
Har begynt å polère eksosportene nå, og resultatet ser ut til å bli bra. Har begynt å slipe vekk støpemerkene og gjøre dividerene skarpe så det blir mindre turbulens bak.

Når det gjelder innsugsportene skal det bare gjøres noe småtteri for å fremme gjevn air/fuel turbulens ned i sylinderene, så regner med mye mindre tidsbruk der.

Bilder kommer etterhvert som jeg får slipt videre ;)
 #372687  av john_e
 
Porting på gang...
Porting på gang...
IMG_1811.JPG (331.3 kiB) Vist 2486 ganger
Her gjenstår det enda mye arbeid, men det vises at divideren er påbegynt, og at støpemerker er slipt bort som første trinn i polèring.
 #372947  av KinG^KaoZ
 
Stå på! Hadde svinghjul fra JUN selv på en 3s-ge, artige saker. Prøv å ta deg en tur uten lyd-demper når du er ferdig :lol: Anbefales!

 #372949  av john_e
 
KinG^KaoZ skrev:Stå på! Hadde svinghjul fra JUN selv på en 3s-ge, artige saker. Prøv å ta deg en tur uten lyd-demper når du er ferdig :lol: Anbefales!

Da får jeg prøve å få til en liten tur uten lyddemper da :)
Har sett den filmsnutten før, og blitt inspirert av den tøffe lyden, så det er litt artig at det var din bil! :)

Hvor fikk du tak i apex'i eksosen? Har ikke funnet noe annet en dobbel eksos til 3sge enda :)
 #372953  av KinG^KaoZ
 
john_e skrev:
KinG^KaoZ skrev:Stå på! Hadde svinghjul fra JUN selv på en 3s-ge, artige saker. Prøv å ta deg en tur uten lyd-demper når du er ferdig :lol: Anbefales!

Da får jeg prøve å få til en liten tur uten lyddemper da :)
Har sett den filmsnutten før, og blitt inspirert av den tøffe lyden, så det er litt artig at det var din bil! :)

Hvor fikk du tak i apex'i eksosen? Har ikke funnet noe annet en dobbel eksos til 3sge enda :)
Fulgte med bilen, men det ligger en del på ebay ser jeg, til mr2, ca 600 dollar. Var på jakt etter dobbel eksos jeg da, før jeg solgte bilen :)
 #372954  av john_e
 
KinG^KaoZ skrev: Fulgte med bilen, men det ligger en del på ebay ser jeg, til mr2, ca 600 dollar. Var på jakt etter dobbel eksos jeg da, før jeg solgte bilen :)
Allright, får bedre effekt med enkel eksos + mindre vekt, så det er det som frister med 1 utgang :)
Hadde det bare gått på utseende ville jeg fått tak i dobbelt anlegg :)

Har du noe bilder av bolen eller? Kunne tenkt meg å sett hvordan eksosen ser ut :)
 #372975  av john_e
 
KinG^KaoZ skrev:[img]http://i13.photobucket.com/albums/a286/ ... 38.jpg[img]

Ser de som selges på ebay heter Apexi Bomber 3, er ikke sikker på hvilken nr dette er. :)
Ser tøft ut da, likte det nesten enda bedre med svarte mellomrør :) men prisen med frakt blir sikkert ganske høy på så store deler fra usa :)


Sjekket forresten prisen på en del simmeringer og ventiltettinger, og det ble nesten 3000kr fra toyota :shock:
Tenker jeg får tak i FERREA ventiltettinger fra usa i alle fall, siden det kommer på 600kr ferdig momset og levert i Norge, noe som nesten er halv pris mot de originale ;)
 #373142  av john_e
 
Nå er det en stund siden jeg har lagt ut noe bilder her, så jeg tar med et fra i dag, pluss et bilde av blokka som den var til å begynne med :)
Polèring av forbrenningskammer påbegynt
Polèring av forbrenningskammer påbegynt
IMG_1819_2.JPG (731.43 kiB) Vist 2405 ganger
For å vise litt hvordan tilstanden på motoren var da jeg begynte fant jeg fram dette;
Huff, slitekant og gravrust... Gleder meg til å få tilbake blokka fra borring!
Huff, slitekant og gravrust... Gleder meg til å få tilbake blokka fra borring!
IMG_1761_2.JPG (1007.86 kiB) Vist 2405 ganger
Bestillte forresten Ferrea valve seals i går, så kommer pakken med ekspresspost fra usa :D
 #373202  av john_e
 
Nam nam, nå er blokka, veiva og stemplene hentet fra verkstedet :)
Er kjempefornøyd nå, siden det ble ca 1000kr mindre enn det som var beregnet :D Blokka ble planet i samme slengen også, så det var supert :)
IMG_1821.JPG
IMG_1821.JPG (849.92 kiB) Vist 2385 ganger
Bare å komme med ideér! :)
 #373717  av john_e
 
Tenker på å bygge om hele bagasjerommet til luftfilterboks, siden lufttemperaturen er mye lavere der, og så det blir bedre plass i motorrommet ;)

Må i så fall sage et 80mm hull gjennom bakveggen i motorrommet, og kjøre ut et 3" aluminiumsrør fra innsuget og 90 grader i sving og gjennom bakveggen med tetting rundt.
Da må det lages to rektangulære hull i bagasjelokket for 2 stk. apexi innsatsfilter som har overbygg/scoop for å ta unna regnvann/snø :)
Bagasjerommet er ribba fra før, så har hatt god mulighet for å planlegge :) Laster vel opp et bilde av tegningen når den blir ferdig :)

Har også fått tak i Ferrea valve seals, så nå mangler bare lagrene og vacuum slangene :)
Skrivebordspynten min...
Skrivebordspynten min...
IMG_1850.jpg (684.17 kiB) Vist 2336 ganger
 #373917  av john_e
 
Bestillte ACL Race lager fra usa på lørdag, så det skal komme i midten av neste uke! :)

Har ryddet i motorrommet på bilen min, og la merke til hvor utrolig mye slakke det er i de originale motorfestene :shock: Må nok fikse noen inserts i hardt materiale der.
Vurderer også en liten runde med lakk i motorrommet.

Men over til en annen ting:
Er det noen som kan svare på om det er viktig å matche vekten på stemplene :?: (ettermarkeds)
 #374260  av john_e
 
Har grublet litt på eksosanlegget, og funnet ut at det skal bygges litt anderledes.
Tenker å bygge det opp med en liten lyddemper rett etter cat'en og splitte til to mindre rør på slutten.
Så på et eksosspjeld som kobles mellom flensene som Apex'i produserte i sin tid, og vurderer å koble et slikt opp mot gasspedalen. (styres av fjærbelastet vaier)
Da åpner den mye ved pådrag, og lite ved cruising :twisted: Bra for meg, og bra for omgivelsene ;)

Synspunkter fra dere toyotafolk hadde vært artig ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54