TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 na Tougestuk

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #371410  av john_e
 
Snakket med motorverkstedet om stempler i dag, og de sa at det begynte å bli vanskelig å skaffe originalstempler til 3sge :P

Etter det har jeg funnet smidde stempler fra England, som koster ca. 6000kr med moms, uten frakt.

Det eneste som hindrer meg er at de gir komp på 12.4:1 (207hk beams har 11.5:1), noe som jeg lurer på om blir for mye til å kjøre på 98oktan :?:
Er det noen som kan bekrefte at det går an å kjøre 98oktan på 12.4:1 ratio? :)
 #371612  av lasse
 
Går vel kanskje an å få tak i en tykkere toppakning? Blir jo litt mindre komp da :wink:
 #371614  av inzane2012
 
trd2000gt skrev:oktan er jo ikke noe problem, fyll Shell 99 V-power Racing og kjøp oktanboost :D
du får ikke noe mer effekt av å kjøre med 98-99 oktan på en gti... jeg har prøvd flere ganger med 98 på min NA, og merker ikke en dritt, og sånn oktanboost er HØGT oppskrytt, da har jeg mere trua på å fylle på med ei flaske med dyserens :P
 #371617  av lasse
 
inzane2012 skrev:
trd2000gt skrev:oktan er jo ikke noe problem, fyll Shell 99 V-power Racing og kjøp oktanboost :D
du får ikke noe mer effekt av å kjøre med 98-99 oktan på en gti... jeg har prøvd flere ganger med 98 på min NA, og merker ikke en dritt, og sånn oktanboost er HØGT oppskrytt, da har jeg mere trua på å fylle på med ei flaske med dyserens :P

Justerer du tenninga ett par grader frem vil du merke noe, ihvertfall på responsen :wink: Bakdelen er at da må man fortsette å fylle 98 da, ellers er mulighetene store for tenningsbank...
 #371622  av mr2storbrua
 
inzane2012 skrev:
trd2000gt skrev:oktan er jo ikke noe problem, fyll Shell 99 V-power Racing og kjøp oktanboost :D
du får ikke noe mer effekt av å kjøre med 98-99 oktan på en gti... jeg har prøvd flere ganger med 98 på min NA, og merker ikke en dritt, og sånn oktanboost er HØGT oppskrytt, da har jeg mere trua på å fylle på med ei flaske med dyserens :P
Er ikke meningen å få mer effekt av høyere oktan, men jo høyere oktan betyr at den selvantenner senere, og er dermed mer stabil. Dette gjør at man kan ha høyere kompresjon og mer aggresiv tenning uten å oppnå tenningsbank...
 #371625  av bose
 
Vet av erfaring at 4AGE er MYE mer effektiv når tenninga er justert for 98.. :wink:
 #371646  av john_e
 
Det blir i alle fall 98 oktan på min fremover hvis jeg skal kjøre aggressiv komp og tenning, kjører jo ikke opp oktantallet for høyere effekt i seg selv, men for at det ikke skal bli ukontrollert detonasjon :)

Snakket med Cylmo igjen i dag, og de skulle se om de fant smidde stempler med litt lavere komp.
De sa også at det gikk an å dreie vekk litt på toppen av 12.4:1 stemplene for å få ned kompen, siden tykkere toppakning ikke var en spesiellt god løsning å bruke.

Hvis jeg skal bruke 12:1 i komp må jeg oppe i rundt 300grader på kammene, noe som blir veldig high end, og VELDIG dyrt med alt som må balanseres, portes, forsterkes, itb'er + datasprut for å få den opp i 8-9000+rpm. Da snakker vi skikkelig NA screamer med 200+ svinghjulshester :twisted:

Budsjettet må jo selvsagt ofres litt omtanke da :mrgreen:
 #371670  av trd2000gt
 
tror ikke oktantallet skal ha så alt for mye å si, en kompis av meg har en toyota soarer (driftebil) 2jz motor med 1jz topp, han har 78mm singelturbo og 420 hk på hjula, han har 11:1 i kompressjon og det er TURBO. Han hadde 95 blyfri på tanken og den maler som en katt :D
 #371948  av john_e
 
trd2000gt skrev:tror ikke oktantallet skal ha så alt for mye å si, en kompis av meg har en toyota soarer (driftebil) 2jz motor med 1jz topp, han har 78mm singelturbo og 420 hk på hjula, han har 11:1 i kompressjon og det er TURBO. Han hadde 95 blyfri på tanken og den maler som en katt :D
95oktan på 11:1 + turbo høres bra ut :) men tror jeg safer og kjører 98 siden jeg ikke har bankesensor :)
1kr ekstra på literen kan jeg leve med når det ikke blir en daily driver :) Satser på å bygge bilen som en "weekend warrior" :wink:


Har tenkt på å øke volumet av forbrenningskammeret i toppen, så jeg samtidig kan slipe frem en liten "divider" for å lage turbulens i a-f mixen.
Gleder meg til å høre hva verkstedet tar for å dreie av litt på stemplene, siden det er den beste løsningen :)
 #371949  av lasse
 
john_e skrev:
trd2000gt skrev:tror ikke oktantallet skal ha så alt for mye å si, en kompis av meg har en toyota soarer (driftebil) 2jz motor med 1jz topp, han har 78mm singelturbo og 420 hk på hjula, han har 11:1 i kompressjon og det er TURBO. Han hadde 95 blyfri på tanken og den maler som en katt :D
95oktan på 11:1 + turbo høres bra ut :) men tror jeg safer og kjører 98 siden jeg ikke har bankesensor :)
1kr ekstra på literen kan jeg leve med når det ikke blir en daily driver :) Satser på å bygge bilen som en "weekend warrior" :wink:


Har tenkt på å øke volumet av forbrenningskammeret i toppen, så jeg samtidig kan slipe frem en liten "divider" for å lage turbulens i a-f mixen.
Gleder meg til å høre hva verkstedet tar for å dreie av litt på stemplene, siden det er den beste løsningen :)
Du har bankesensor :wink:
Sitter skrudd inn i blokka på innsugsiden.
 #371950  av john_e
 
Synes jeg så noe som lignet en bankesensor, men jeg trodde det var noe annet :) Har hele tiden trodd at det ikke kom før på 93+ :)
Takk for oppklaringen! :D
 #372114  av john_e
 
john_e skrev:Synes jeg så noe som lignet en bankesensor, men jeg trodde det var noe annet :) Har hele tiden trodd at det ikke kom før på 93+ :)
Takk for oppklaringen! :D
Edit; skal stå rev.3 :)


Prosjektets status for øyeblikket;
Begynner med lakkering av bunnpanne og ventildeksel, så utvikler det seg til montering av hele bunndelen etter hvert som delene kommer inn ;)

Noen som har noen kule fargeforslag til motoren? :) (mye rødt er utelukket)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54