Vel, da har jeg hatt mitt første møte med Statens Vegvesen's utekontroll, med blandete følelser.
Skulle flytte bilen fra hjemmet til vinterlagring. Midtveis i kjøreturen står SV og har skiltkontroll. Siden jeg hadde prøveskilt på, ble vognkort og kjøreseddel levert. Etter en stund kommer en betjent tilbake fra bilen deres og ber meg åpne panseret. Tar opp en lapp og skriver nummeret stanset inn på torpedoveggen og forsvinner tilbake igjen. Etter et par minutter kommer han tilbake og sier: "Du har bygd om bilen fra høyreratt". Ettersom jeg visste, at så ikke var tilfelle sa jeg nei... Dermed var pus ute av posen...
Deretter får jeg beskjed om at de ikke finner noen av nummerne i registeret og ettersom jeg brukte bilen, kom tollvesenet til å bli innkoblet, avgift ville bli beregnet fra i dag og krevd inn med snarest mulig virkning.. Javel, sa jeg og ba han ta en titt på datamerket i døra. Det ble fotografert og så forsvant han inn i bilen deres igjen.. Må legge til at chassinummeret nede i frontvinduet er vanskelig å lese pga en ledning som ligger halvveis over det, men det står i mangellappen som de får opp på dataen.
Så kom han tilbake igjen og sa at nå hadde de funnet bilen, men at de kom til å opprettholde påstanden om ombygging da nummeret som er stanset inn i torpedoveggen ikke er det samme som det på døra. Han påstod til og med at "da er vel denne døra den eneste som er igjen av bilen som ble vist i Drammen".
Litt overrasket tok jeg en titt på nummeret på torpedoveggen og sannelig... Det begynte med 5 siffre som jeg ikke husker helt, men mener at det begynte med JZ80, eller JA80 og tre nummer til, deretter bindestrek, eller noe som ligner en liggende S, så de 7 siste siffrene i chassinummer.
Dermed var bilen regnet som ombygd og skulle ikke vært på veien.
Enden på visa ble at verkstedprøveskilt ble inndratt... men jeg fikk likevel lov til å ringe en kamerat som fikk chassinummer og dro til nærmeste biltilsyn og leide prøveskilt der, slik at jeg kom meg videre. Til dèt var bilen trygg nok.
Til info så har jeg nå fått tatt vekk ledningen og chassinummer der, matcher det på døra. Jeg fant også et klistremerke til på dørstolpen med samme nummer.
Bilen er en US-import og jeg kjenner importøren veldig godt (jobber for han) og han har lovet å la meg få bilder av bilen, tatt både i USA, her i norge før visning og etter.
Så kiommer spørsmålet... Er det noen som kjenner til om Toyota har "forkortet" chassinummer i motorrom?
Er det noen jeg evt kan ringe til i Toyota Norge som kan hjelpe?
Har prøvd å komme i kontakt med teknisk i biltilsyn Drammen, men der er ingen tilgjengelig.
Skulle flytte bilen fra hjemmet til vinterlagring. Midtveis i kjøreturen står SV og har skiltkontroll. Siden jeg hadde prøveskilt på, ble vognkort og kjøreseddel levert. Etter en stund kommer en betjent tilbake fra bilen deres og ber meg åpne panseret. Tar opp en lapp og skriver nummeret stanset inn på torpedoveggen og forsvinner tilbake igjen. Etter et par minutter kommer han tilbake og sier: "Du har bygd om bilen fra høyreratt". Ettersom jeg visste, at så ikke var tilfelle sa jeg nei... Dermed var pus ute av posen...
Deretter får jeg beskjed om at de ikke finner noen av nummerne i registeret og ettersom jeg brukte bilen, kom tollvesenet til å bli innkoblet, avgift ville bli beregnet fra i dag og krevd inn med snarest mulig virkning.. Javel, sa jeg og ba han ta en titt på datamerket i døra. Det ble fotografert og så forsvant han inn i bilen deres igjen.. Må legge til at chassinummeret nede i frontvinduet er vanskelig å lese pga en ledning som ligger halvveis over det, men det står i mangellappen som de får opp på dataen.
Så kom han tilbake igjen og sa at nå hadde de funnet bilen, men at de kom til å opprettholde påstanden om ombygging da nummeret som er stanset inn i torpedoveggen ikke er det samme som det på døra. Han påstod til og med at "da er vel denne døra den eneste som er igjen av bilen som ble vist i Drammen".
Litt overrasket tok jeg en titt på nummeret på torpedoveggen og sannelig... Det begynte med 5 siffre som jeg ikke husker helt, men mener at det begynte med JZ80, eller JA80 og tre nummer til, deretter bindestrek, eller noe som ligner en liggende S, så de 7 siste siffrene i chassinummer.
Dermed var bilen regnet som ombygd og skulle ikke vært på veien.
Enden på visa ble at verkstedprøveskilt ble inndratt... men jeg fikk likevel lov til å ringe en kamerat som fikk chassinummer og dro til nærmeste biltilsyn og leide prøveskilt der, slik at jeg kom meg videre. Til dèt var bilen trygg nok.
Til info så har jeg nå fått tatt vekk ledningen og chassinummer der, matcher det på døra. Jeg fant også et klistremerke til på dørstolpen med samme nummer.
Bilen er en US-import og jeg kjenner importøren veldig godt (jobber for han) og han har lovet å la meg få bilder av bilen, tatt både i USA, her i norge før visning og etter.
Så kiommer spørsmålet... Er det noen som kjenner til om Toyota har "forkortet" chassinummer i motorrom?
Er det noen jeg evt kan ringe til i Toyota Norge som kan hjelpe?
Har prøvd å komme i kontakt med teknisk i biltilsyn Drammen, men der er ingen tilgjengelig.