TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kan forskjellig hjuldim foran/bak gi unormal dekkslitasje?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #371883  av AndersLb
 
Bilen til muttern, en IS 220d, har de 18" originale felgene med 225/40 18 foran og 255/40 18 bak. Når jeg var å skulle handle nye dekk nå så sa dekkselgeren at det var for stor forskjell på rulleomkretsen foran/bak.

De orginalfelgene er ment for sport-versjonen som da har disse(eller liknende) dimensjoner i vognkortet, mens Muttern sin som er en "standard" har da samme størrelse(205/55 16 tror jeg) både foran og bak i vognkortet. Lurer på om sportversjonen er satt opp for å ha større hjul bak enn foran mens standard ikke er det?

Og
Om dette kan ha sammenheng med at begge dekkene foran er slitt ned på innside og utside? Teoretisk sett vil det det hvis det blir ALT for høyt bak, men om 225 til 255 vil gjøre et såpass utslag aner jeg ikke.. noen som gjør? :P
(Og ja, pleier å passe på å ha riktig trykk i dekka)
 #371909  av 2fast4u
 
AndersLb skrev: (Og ja, pleier å passe på å ha riktig trykk i dekka)
Lite luft eller mye kjøring i 8-tall, er vel ikke mye annet som gir slitasje både innvendig og utvendig samtidig på forhjul.

Størrelsen på bakhjul skal ikke påvirke noe slikt, og det er ingen forskjell i hjuloppheng på tidlige utgaver av std,lux og sport 220d.
Bare 250 og 350 Sport har en del forskjeller i understell sammenlignet med std og lux.

Luxury med 17" var levert med 225/45 og 245/45 dekk, Sport kom med 18" 225/40 og 255/40,
så dim burde på passe på din mors bil også, men det er stor forskjell på rulleomkrets foran og bak, og er godkjent på Lux og Sport.
Usikker hvordan det vil bli i en kontroll, men burde gå bra, disse dekkdimensjonene står også på dekktrykk-klistrelappen i førerdøra.

:wink:
 #371915  av AndersLb
 
OKok, Verken for lite luft eller overdrevet kjøring i 8-tall gitt :P Så syntes det er litt rart at begge dekka er slitt nesten ned til korden både innside og utside.
Kjenner en som jobber med dekk, han sa at det er vanlig sak at de dekkene(bridgestone) slites rart.. Selv syntes jeg det hørtes veel rart ut. :D