Side 1 av 1
Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:01 nov 2010 13:23
av Bauf2k
Problemet startet i sommer, den begynte å fuske etter den hadde stått på tomgang i et par minutter. den datt ned på rundt 300 o/m og ble der, prøvde å kjøre,men motoren fikk liksom ikke noe kraft, den bare hoppet og lugget. så jeg stoppet bilen og startet den igjen,men var det samme. men plutselig gikk det over og jeg kunne kjøre uten problem. dette skjedde med store mellomrom i sommer, kunne ta ukesvis mellom hver gang det skjedde, men nå i det siste skjer det ofte, nesten hver gang motoren er kald faktisk. den er helt fin med det samme jeg starter. men det skjer når turtallet synker litt, for den ligger jo høyt når motoren er kald, da ligger den på 1500ca, men skal ligge på ca 1000 når den har blitt litt varm, det er da problemet starter, når den skal ned på 1000, istedet faller det ned til 250-350 og bare lugger. og sånn fortsetter det i 2-5min før den er helt fin igjen.
jeg sjekka diagnose,men viser null feil. sist jeg bytta plugger.ledninger og rotor, var for ca 1år siden, om det har noe å si.
gjelder altså en CS 93.mod
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:01 nov 2010 17:53
av Rangle
Bilen går helt fint når den er varm? Tyder da på noe med kaldstart eller tomgang.
Jeg har vært litt småplaged med kondens som har skapet litt fjusk, dette kom etter motorvask, men ble fin etter å ha stått lagret tørt og varmt uten å blitt brukt.
Men stort sett alle vet at disse spiser fordelere.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:01 nov 2010 19:27
av Bauf2k
jepp,når den er varm,da er den helt fin. tomgangen er også helt fin når den er varm. hva er det jeg kan sjekke da?
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:02 nov 2010 00:41
av loft
Hadde nøyaktig det samme på min cs 92mod. Dog så viste diagnostikken at det var oxygensensor/lambdaen.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:02 nov 2010 19:50
av Rangle
Hvis lambda går, skal den fjuske uansett, selv om den går i nødmodus.
Den vil ikke gå på langt nært som den gjør til vanlig. Det du kan gjøre, er å få sjekket lambda, at den gir riktige verdier.
Tenkte først at det kunne vær rim i tank, men pga at dette skjer kun når den er kald, er det lite sannsynlig.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:02 nov 2010 22:11
av Bauf2k
ok, men jeg har utrolig lite peiling når det gjelder sånt. regner med man må til et verksted for å få sjekket lambdaen?
men rart det ikke viser noen feil på diagnose systemet da? eller vises det bare om den er defekt/kabelbrudd kanskje?
syns bare det er veldig rart at det varierer, noen ganger virker alt fint på kaldstart,mens andre ganger ikke.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:02 nov 2010 22:41
av loft
Jævlige irriterende vet jeg i allefall..
Snodige greier, skader jo ikke å bare kjøre innom ett verksted og bare spørre.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:03 nov 2010 20:31
av Rangle
Det kan være så mye, noen hadde akkurat "den" feilen når akkurat "det" samme skjedde, men trenger ikke å være det samme som er defekt ved samme symptomer.
På en Volvo jeg hadde, trodde alle det var en ventiltettning som var gåen siden den fjusket ofte ved kaldstart, typisk tilfelle på Ford ohc (8v pinto), men trenger ikke å være det samme mellom hver gang dette skjer eller fra motor til motor, som her.
Får håpe du finner ut, del gjerne med oss hva som er årsaken, lettere for oss andre hvis vi kan lete spesielt på hva andre har hatt som feil på samme symptomer

Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:04 nov 2010 14:34
av Kanakkas
sjekk for falskluft, lambda sonde eller tempgiver for kaldstart. Men merk at kaldstart funksjonen (ekstra bensin) er ikke med så lenge som 5 min.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:04 nov 2010 18:19
av Bauf2k
Kanakkas skrev:sjekk for falskluft, lambda sonde eller tempgiver for kaldstart. Men merk at kaldstart funksjonen (ekstra bensin) er ikke med så lenge som 5 min.
men hvordan går jeg fram når jeg skal sjekke dette? er så grønn på dette her. falskuft har jeg sjekket for og fant ikke noe.
Re: Fusking på kald motor..
Legg innLagt inn:05 nov 2010 22:31
av Rangle
Hvis lambda er gåen, så skal det ikke skje noe om du kobler den fra, for da går bilen i nødmodus eller om den ikke skulle dette, så vil ikke lambdaen gi noe signal uansett.
Samme er med temp-giver, men dette kan du få målt hos et verksted.
Samme er med LMM, kobler du den fra, og bilen ikke begynner å fjuske noe mer, er det denne som er gåen. Misstenker du en sensor, koble den fra, blir det mye fjusk = ikke gåen, ingen forskjell = er den mest sannsynlig gåen.
Må bare prøve deg fram, og spørr mer om det er noe
