Side 1 av 1

7afe, særdeles dau

Legg innLagt inn:05 nov 2010 19:23
av jcberg
Har en 1998 Corolla 4wd AE115 med 7afe.

Med bensinpumpa på og motoren av (kortslutte pinne Fp og B+ i diagnosestikket) får jeg et drivstofftrykk på 37.5-38 psi, normalen er 38-44 psi men pga billig trykkmåler (biltema) regner jeg med at verdien her er ok.

Med motoren i gang og vakuumslangen til bensintrykkregulatoren tilkoblet øker trykket til ca 80 psi, skalaen går ikke lenger enn 70.
Om jeg fjerner vakuumslangen til trykkregulatoren detter trykket ned til 68psi. Trykket skal egentlig øke når vakuumslangen kobles fra.
Om jeg gir litt gass faller trykket.

Normalen med vakuumslangen tilkoblet er 31-37 psi. Med vakuumslangen frakoblet skal trykket være 38-44 psi.

Hva er det som kan være feil her?

For å måle trykket satte jeg inn et T-stykke imellom utløpet fra trykkregulatoren og returslangen til bensintanken, og koblet trykkmåleren på her.
Manualen sier man skal koble trykkmåleren imellom fuelrailen og slangen fra bensinfilteret, men dette krever et veldig spesiellt T-stykke og det får jeg ikke tak i.
Men skal ikke trykket være likt der jeg har koblet på?

Skjønner ikke hvorfor trykket er normalt med motoren av og altfor høyt med motoren i gang.

Re: 7afe, For høyt bensintrykk med motor i gang

Legg innLagt inn:06 nov 2010 11:23
av Morten
jcberg skrev: For å måle trykket satte jeg inn et T-stykke imellom utløpet fra trykkregulatoren og returslangen til bensintanken, og koblet trykkmåleren på her.
Manualen sier man skal koble trykkmåleren imellom fuelrailen og slangen fra bensinfilteret, men dette krever et veldig spesiellt T-stykke og det får jeg ikke tak i.
Men skal ikke trykket være likt der jeg har koblet på?.
Nei, trykket er ikke likt etter regulatoren. :wink: Måten regulatoren jobber på er å strupe igjen bensinflyten gjennom seg for å holde trykket over dysene konstant (bruker vakuum'et i manifold til å kompensere utifra grunntrykket). Hvis du da måler etter regulatoren, så måler du egentlig bare på restene av bensin, altså det pumpa leverer minus det dysene spytter inn i motoren. Normalt vil trykket på ditt målepunkt være lavere enn i fuelrailen. Utifra det høres det veldig merkelig ut at du måler 70-80psi med motoren i gang?

EDIT: regner med det er en grunn til at du har gått i gang med bensintrykks målinger? Hva med å fortelle litt mer om bakgrunnen og feilene/symptomene du opplever?

Re: 7afe, For høyt bensintrykk med motor i gang

Legg innLagt inn:06 nov 2010 14:55
av jcberg
Motoren går dårlig spesielt på høyere turtall. I oppoverbakker er den sjanseløs. Maksfart i 2. gir på sletta er 70, i nedover bakke 85. Motorlyden kan minne litt om fuel cut når jeg kommer opp i 70 i 2. giret på sletta, men turtallet svinger mye saktere enn det gjør når jeg kommer opp i 85 i nedoverbakke.

Av og til blir det plutselig et voldsomt drag i bilen men det er bare i noen få sekunder før den er tilbake i latsabb-modus. Alle sylindre går, det er ikke noe sælig risting i bilen heller. Kan riste litt i oppoverbakke når den virkelig sliter, virker som om det er rett før den dauer. Men det er sjeldent.

Den bruker endel olje, regner med dette er ventiltetningene (ryker bare på motorbrems), de skal byttes neste uke om søskenbarnet mitt har tid (han er mekaniker). Pga oljeforbruket var katalysator også ganske tett, denne er kappet av og byttet ut med rakt rør. Det hjalp litt på effekten på høyere turtall og jeg klarer nå å såvidt akselerere til 80 km/t i oppoverbakke (påkjøringsramper osv) men den er fortsatt altfor lat.

Eksosmanifolden og lambdasonden er fullt av et slags hvitt belegg som kan minne om kalk eller kritt. Har samme belegget på tennpluggene, disse er ganske nye dog. Disse skal også byttes når jeg har fikset oljeforbruket, har nye liggende.
Toppdekselpakningen var "forsterket" med biltema høytemp silikon når jeg kjøpte bilen så jeg regner med det er noe fra silikonen som har kommet seg inn i forbrenningskammeret (den bruker jo olje) og avgitt de hvite avleiringene i eksosmanifolden. Det kan også hende den går magert men da er vel avleiringene mer grå. Har prøvd å bytte gassspjeldposisjonssensor men det ble null forskjell. Verdien på full gass når man måler på sensoren skal vel være over 14.4k ohm eller noe slikt men får ikke dette over 13.3k på den gamle og 13.8k på den "nye" (huggeren). Det kan jo være et problem, men er ikke sikker..

Bensinfilteret ser forhistorisk ut og jeg venter på nytt i posten.

EDIT; Gjorde litt mer sjekk nå to uker etter at jeg har tatt vekk biltema-silikonen fra toppdekselpakningen. Den hvite avleiringen er vekk og byttet ut med typisk lys brun, så da var det vel silikonen som gjorde at det ble hvitt.

Tok også en ny komp test. Bortsett fra syl 3 ligger de imellom 12,1-12.4 bar, syl 3 ligger på 10,5 med tørr sylinder. Med to spiseskjeer olje i sylinderen er kompen oppe på 12,0. Er ikke dette et tegn på sliten stempelring? Det er jo en skikkelig drittjobb å få fikset.. hadde håpet å slippe å av med toppen osv. Spørs hvor mye godvilje det er igjen i søskenbarnet mitt også, jeg har ikke kompetanse til å utføre slikt arbeid selv.

Alle pluggene hadde forsåvidt litt oljesot på seg på bunn av gjengene. Ventiltetningene er sikkert også dårlige men jeg har sikkert dårlig stempelring på sylinder 3 da.

Nye plugger og ny lambdasonde gjorde ingen forskjell, virker som om bilen rister mer nå faktisk :?

Re: 7afe, For høyt bensintrykk med motor i gang

Legg innLagt inn:16 nov 2010 22:17
av jcberg
Hjalp ikke å bytte bensinfilter. Mens jeg holdt på med dette tok jeg en lommelykt og kikket inn i gassspjeldhuset, og det ser ut som om alt etter spjeldhuset er igjenpakket i sort dritt, ikke så rart når den brenner 1L olje på 250km.
Da er det sikkert nesten tett med oljeslam hele veien ned i innsugsmanifolden, på dysene og på innsugsventilene?

Er det en god teori at det er dette som gjør at den går så dårlig?

Jeg kan jo rense dysene og innsugsmanifolden, men ventilene osv får jeg selv ikke gjort så mye med. Jeg må vel rett og slett overhale toppen og bytte stempelringer og hone sylinderne, så er iallefall oljeforbruket og evt problem med at innsugsventilene ikke tetter seg ordentlig borte, og mens dette pågår får jeg vel rense alt annet som har oljeslam på seg slik at luftstrømmen i innsuget blir som da bilen var ny og forstøvingen til dysene blir ok. Prøver å mase på søskenbarnet mitt for å få hjelp med motorjobben men hvis han rett og slett ikke har tid tar jeg gjerne imot tips om hvor jeg kan få gjort dette billigst mulig.

PS! har endret tittelen på tråden, så kanskje noen fler kikker innom her.