TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #460877  av magnesmurf
 
mannen skrev:Har også byttet hjullager på min 300h, var vel kjørt ca 70000 når det måtte byttes. Fikk det på garanti. Men dette lover jo ikke bra da. Bremser godt, så håper jeg slipper tull med bremsene...
Faktisk litt skremmende at hjulager på en kvalitetsbil ryker så fort..
Jeg skal hvertfall begynne å betjene parkbrems ukentlig, og bråbremse hardt månedlig..
 #460881  av ArildM
 
Står fremdeles på at tyske premiumbiler er en mye større økonomisk felle :wink: Hjullageret på Priusen min varte ikke stort lengre det heller forresten... Så ikke noe ekstremt unormalt der da. Nå er min IS300h gått ~132k ish km og kjører fremdeles som nybil, tør påstå at hjullager og bremser kanskje er bare småtterier i forhold til mye mye annet som kan gå i stykker på en premiumbil. Prisene Lexus tar per time og på deler er ganske heftige dog. Særlig når du vet at Toyota og Lexus sine mekanikere og deler er samme ulla, bare at alt ganges med to når du er innom Lexus :lol: :roll:
 #460882  av ArildM
 
Til sammenlikning ble hele ledningsnettet på min søsters Skoda byttet, møller mente at dette ikke var noe unormalt, og at en slik kostnad måtte påberegnes på en "så gammel bil" :lol:
 #461064  av magnesmurf
 
Da var hjullager byttet. Og når det ble byttet fant de fort ut at det på andre siden også må byttes :x
Bilen viser seg å være veldig langt unna kvalitetsproduktet som man blir lovet...
 #461065  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Da var hjullager byttet. Og når det ble byttet fant de fort ut at det på andre siden også må byttes :x
Bilen viser seg å være veldig langt unna kvalitetsproduktet som man blir lovet...
Uff, slikt er kjedelig :( Lexus skal jo være luksus merket til Toyota og da forventer man ikke noe annet enn tipp, topp kvalitet. Slik din og andre sine opplevelser med Lexus er tilsier det noe annet.
 #461069  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Au au. Gruer meg litt til å vise min nå....
Hører jo hjullageret ganske greit.
Hvis bilen din er tyst og ikke uler fra fremhjul er hjullager fortsatt i orden.
Hvis bilen din begynner å høres ut som et jetfly kan det bli dyrt...
 #461070  av ArildM
 
Så lenge det "bare" er hjullager og anna småplukk så er det klart dyrt, men fremdeles har man vel mye å gå på kontra tysk premium? Har sagt det før, men sier det igjen :) Relativt stille i min enda, hørte godt hjullageret på Priusen var i ferd med å bli dårlig, og den var ikke akkurat gått så langt den heller.

Er jo strengt tatt innafor med gåent hjullager når bilen begynner å bli noen år gammel, selv om kanskje ikke KM tilsier at det skulle være gåent? Er jo bare at Toyotas dyre deler ganges med to når det er Lexus :lol:
 #461071  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Så lenge det "bare" er hjullager og anna småplukk så er det klart dyrt, men fremdeles har man vel mye å gå på kontra tysk premium? Har sagt det før, men sier det igjen :) Relativt stille i min enda, hørte godt hjullageret på Priusen var i ferd med å bli dårlig, og den var ikke akkurat gått så langt den heller.

Er jo strengt tatt innafor med gåent hjullager når bilen begynner å bli noen år gammel, selv om kanskje ikke KM tilsier at det skulle være gåent? Er jo bare at Toyotas dyre deler ganges med to når det er Lexus :lol:
Mr2: 170k km 25Ã¥r. Ikke skiftet hjullager :wink:
Gamle camryen: 15år, 200k km. Dønn tyst og intet hjullager (eller noe annet)
Lexusen: 6år, 60k KM. 2 gåene hjullager, gåen håndbrekksmekansime, gåene håndbrekksvaiere. Påkost for å få en 6 år gammel bil gjennom EU kontroll: 30-50000 kr..
Kanksje jeg burde finne en fin gammel camry igjen som bruksbil :lol: ¨
Billigere enn å drive å fikse på å lexusen :lol:
 #462095  av magnesmurf
 
Tok en liten rens av filter og vifte til batteri/hybrid kjøling.
https://www.youtube.com/watch?v=7JFKL6H0itk

Det ble merkbart mindre forbruk etter det :) Ca 0,5-1 dl mindre på mila.

Ellers har AC sluttet å virke, skal bytte en sensor til uka og se om det hjelper.
Ikke like god kvalitet på lexus som gammel toyota :roll:
 #462097  av ArildM
 
Beklager for en lang post, men måtte bare "rante" litt jeg også :lol:

Skulle ha tatt den rensen der jeg også. Rart de ikke kunne ha lagt en litt lettere måte å rense det på.

Må forresten bytte hjullager på min også, har gått over bremsene i sin helhet foran men fortsatt høres det ut som noe skraper foran. Ene glidepinnen har en gummipakning som har utvidet seg og ville ikke gå nedi, så jeg monterte sammen kalipteren uten den. Funker greit :lol: Skjønner ikke helt vitsen med den pakningen, men sikkert noen ingeniører som har hatt for mye tid.

Har bestemt meg for å behandle den som en gammel Toyota, altså fortsatt gjøre alt selv. Nå gidder jeg ikke en gang kjøpe originaldeler til dobbel pris hos Lexus, ser ikke at kvaliteten forsvarer prisen...

Hjullagerene er forresten samme som på Camry og en rekke andre biler. Så delefilmen til Lexus viser kun komplett nav med hjullager til en oppgitt pris på sånn 3500 per stk (???), mens hjulagerene i seg selv får man kjøpt for 300nok per stk. Gikk nesten 150k min da før de tok kvelden, mulig pga at jeg mest bruker den til langkjøring?

Kanskje ikke 100% imponert over kvaliteten her heller. Skulle tro at et hjullager til 3500,- per stk skulle være så overdesignet at det lett skulle kunne vare 300k :roll:

Liker heller ikke at de har den sære løsningen med trommel og skivebrems i ett og samme system på skivene bak. Skikkelig sær løsning når feks SW20, Rav4, Avensis +++ har den mye enklere løsningen med kun skiver bak... De nye originalskivene jeg fikk når jeg kjøpte bilen er blitt skikkelig kant på allerede bak, så med all saltingen så ser det ut til at det blir ca 2 års varighet på skivene bak. Kanskje 3år på de foran? :roll: Men greit nok, Toyota kan vel ikke så mye for at skivene ruster opp. Trøbblet er jo bare at man må regne med ekstra prakk og ekstra deler annen hvert år når man skal både ruste opp trommelbrems og skivebremsene bak. Trommelbrems bak er forresten heller ikke selvjusterende såvidt jeg kan se, har kjørt uten parkbrems i snart 2 år. Men kan jo være wirene som har rusta opp. Var vel samme på din også Magne?

Endte opp med å kjøpe alle bremsedeler i god kvalitet fra Autodoc i Tyskland. Ble rett under 3000,- for komplett sett med alle bremsedeler (skiver/klosser foran og bak + hjullager og rep sett) i god kvalitet (Bosch etc).
SÃ¥ da har jeg i alle fall det greit til neste eu kontroll.

Og forresten, hard oppbremsning for å holde skivene bak i orden funker sånn meeeh.

Og TMPS lampa lyser hele tiden nå. Mulig sensorene er tomme for batteri.
Forbanna dritt system som er påkrevd.... :roll:
Har nesten lyst å ta ut hele instrumentpanelet og fjerne TMPS lampen, så den ikke lyser lengre :lol: Men er litt usikker på hvor enkel den jobben blir. Men hadde vært en fin "hevn" over systemet. TMPS systemet er uansett bare en ettertanke på de aller første IS300h.

Ikke noe hyggelig lesning om AC.
Sluttet å blåse kaldt eller fått opp feilkode?

Så du forresten den "NYE IS", Lexus i USA er jaggu høye på seg selv når de snakker den nye IS opp i skyene. Mens under er det akkurat samme plattform som har gått siden 2013?

Toyota / Lexus er i ferd med å grave sin grav om de ikke kommer etter Polestar, Tesla +++
Er redd for at de blir hengende bakpå slik som alle produsentene i USA ble på 60-70 tallet. Bare fortsette over samme lesten uten å satse på nyvinning. Skummelt å være størst for lenge :shock:
 #462100  av magnesmurf
 
Mtp at rav4 får plugin med lang rekkevidde har ikke akkurat IS mye å stille opp med lenger.
Og det er tydeligvis ikke veldig god kvalitet på nye lexus sammenliknet med eldre toyota, og mtp at lexus skal være det beste toyota har å by på...
AC hos meg døde plutselig rett før tropevarmen på østlandet satte inn. Morro med 30+ ute og steikende sol uten AC :roll:
De hadde den inne på service uka etterpå og fant en feilkode på en sensor (trykksensor til anlegget). Var fortsatt mye gass i anlegget uten at det er anntydning til kald luft.
Tror også jeg begynner å skru selv på bilen snart, evt selge den og kjøpe gammel camry :?
Trommelbrems bak er forresten heller ikke selvjusterende såvidt jeg kan se, har kjørt uten parkbrems i snart 2 år. Men kan jo være wirene som har rusta opp. Var vel samme på din også Magne?
Er et lite tannhjul inni trommel bak (tilgang gjennom hull i skiva med gummipropp) stikk inn en skrutrekker og vipp rundt tannhjulet til det strammer og du ikke får snurret skiva, løsne deretter et par hakk så det ligger inntil. Fungerer hvis vaiere ikke har satt seg.
 #462101  av ArildM
 
Det hadde vært noe, svart bil, svart skinn og ikke ac :shock: Tror ikke kjølingen i setene har så mye å stille opp med heller da hvis det skulle bli slik :lol:

Huff nei, trodde seriøst dette skulle være en moderne evighetsmaskin ala de gode gamle Camryene etc fra 90tallet, enn så lenge mtp alt det du har byttet på din så ser det ikke heeelt bra ut...

Leste det samme som du sier ang parkbrems, ble bare aldri til at jeg har justert det inn. Nå vet jeg i alle fall eksakt fremgangsmåte. Skal ta det samtidig som jeg tar en liten service før vinteren.

Var nesten inne på å kjøpe meg en 90talls Toyota jeg også, men hvor finner du en som ikke er opprustet og ikke har gått 300000km? :wink: Blir for ille å gjøre om SW20n til daily driver :shock:

Har ikke vært noe problem med dekk-slitasje på din?
Min har en tendens til å spise innsiden av dekkene, særlig bak, og der er det ikke noen mulighet for justering av camber originalt. Og Toyota/Lexus sier at hjulstillingen er innafor (har vært på 4hjulskontroll 3 ganger nå). Fikk tilogmed høre at disse bilene aldri er noe feil på (så jeg måtte ikke klage :lol: ).
 #462102  av magnesmurf
 
Vet om en camry fra ca 2000, med rundt 100k på telleren som er i strøken stand.
Lurer nesten på å handle den. Bare synd den er så fin at den nesten ikke kan brukes i saltlaken om vinteren :lol:
Ikke hatt problem med at min spiser bakdekk, men nå ha min bare gått drøyt 70k, så det kommer sikkert når den bikker 100k og ting begynner å bli slitent i bakstilling :roll:
 #462114  av ArildM
 
Skuddsikre biler! :lol:
Tenkte på det jeg også, blir sikkert bra etterhvert som 100vis av foringer i både for og bakstilling begynner å bli slitne :)
MacPherson var kanskje simpelt, men kanskje simpelt alltid er svaret?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 34