TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #466184  av magnesmurf
 
Camryen fikk ny reg.reim og vannpumpe idag.
Gikk stort sett greit å bytte, men med tanke på det relativt store motorrommet hadde jeg forventet bedre plass. Det var faktisk relativt trangt nedi der med tanke på reimbytte. Ikke mange millimeters klaring på ting.
Heldigvis laget for at det skal gå med de få millmeteren og forutsatt at du har like små hender som japser flest :lol:
 #466207  av Makk
 
Om det sitter på samme måten i Caldina som i GT4 så er det overraskende enkelt med løftebukk, jobber fra siden nede og oppe, ser godt ivertfall.

Og prøv bytte den jævla reima på V6 Camry, jeg så på det der og tenkte over hvor glad jeg var at jeg skulle gjøre alt det der på utsiden av bilen :lol:
 #466208  av ArildM
 
Jada, det skal være overkommelig i følge de som har gjort det.
Stort win om man kan gjøre det uten å ta ut motoren!
Skal være noe deksel i innerskjermen som man kan ta bort, så skal du kunne komme greit til :)

Ser for meg det er enda mer tjon med en v6 siden den er såpass bred og lang reg-reim til?
 #466210  av magnesmurf
 
Liten nedtur, da camryen plutselig bestemte seg for å gå i lås, med nøkkel inni :roll:
Heldigvis har en gratis veihjelp, så viking fikk æren av å bryte seg inn i bilen, etter at jeg ikke fikk det til.

Defa alarm på den. Og ikke akkurat av ny dato. Så får kikke litt på om det er mulig å sette inn en nyere enhet, uten å måtte bytte alle sensorer osv. Hadde vært greit å få en ekstra fjernkontroll i resverve, samt en litt mer pålitlig defa, som ikke lever sitt eget liv.
Har også bestilt reservenøkkel til bilen. Hele 800kr kostet den. Kunne vært mye verre.

Har også så vidt begynt å sette inn nytt annlegg. Skal bli mest mulig skjult og se orginalt ut. Men har skjedd litt på lydfronten siden 1999 :lol:
Foreløpig er nye 6x9 på plass i hattehylla, og holder på med dørhøytalere nå. Litt knot å finne ut av delefilterplassering. Må trekke nye ledinger i dørgjennomføring hvis jeg skal ha filter inni bilen. Slipper unna den jobben med filter i døra.
Valget falt på Morel høytalere denne gangen. Ultra Integra serien.
 #466213  av ArildM
 
Er det ikke like greit å bare fjerne hele alarmen?

Noen grunn til at du gikk for Morel høyttalere?
Kikker litt på komponentsett til Mr2n. Husker jeg hadde et Fokal sett i SW20n og at det funka bra :)
 #466215  av ArildM
 
Ja, så det jeg kjøpte til SW20en lå til en 2-3k nå.
Så også en som satte inn noen billige pioneer høyttalere i sin mk3, han sa ærlig at det var akkurat lik lyd som før.

Samtidig så tror jeg at det er viktig å ha en forsterker på ett frontsett, særlig om høyttalerne har lav følsomhet, slik at man faktisk har krefter nokk til å drive de. Originalhøyttalere er ofte lette i konstruksjon, og krever lite effekt for å bevege seg, så hvis man oppgraderer til noe annet så kan en innebygget forsterker i stereoen i bilen bli for svak for å gi noe annet en diskant :?: :)

https://bilradiospes.no/focal/impulse43 ... m-klasse-d
Noe slikt + et bra frontsett tipper jeg blir en merkbar oppgradering i Mk3 i alle fall. Der er plass definitivt lite av, så hva enn man kan sette inn som ikke spiser av annen plass i bilen helt perfekt. På mk3 er forresten diskanten i dørene heelt utrolig spiss i lyden, noe jeg alltid har likt dårlig uansett høyttalere. Så der også er det et bra potensiale for forbedring.
 #466219  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑22 jan 2024 12:52 Er det ikke like greit å bare fjerne hele alarmen?

Noen grunn til at du gikk for Morel høyttalere?
Kikker litt på komponentsett til Mr2n. Husker jeg hadde et Fokal sett i SW20n og at det funka bra :)
Morell høytalerene hadde fått gode kritikker, og er et hakk opp fra "vanlige" høytalere ifht lydkvalitet. De lager jo frontsett til bil som koster mer enn bilen, så da kan en håpe at de har latt litt av teknologien dryppe ned på "budsjett" serien. Har for øvrig focal i den gule mr2en. Og det spiller helt greit.
Men regner med at morell, når de får en skikkelig forsterker på seg, vil gjøre en langt bedre jobb. Og camryen er uansett støyisolert vesentlig bedre enn mr2en, så da kan nok forskjellen bli hørbar :lol:

Når det gjelder alarmen vil jeg gjerne ha den, for å kunne ha fjernstyrt sentrallås. Samt at alarmen er kjekk å ha, der jeg parkerer på jobb. Har vært noen hendelser der, og jeg velger ikke tidene jeg parkerer på :roll:
 #466220  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑22 jan 2024 20:51 Ja, så det jeg kjøpte til SW20en lå til en 2-3k nå.
Så også en som satte inn noen billige pioneer høyttalere i sin mk3, han sa ærlig at det var akkurat lik lyd som før.

Samtidig så tror jeg at det er viktig å ha en forsterker på ett frontsett, særlig om høyttalerne har lav følsomhet, slik at man faktisk har krefter nokk til å drive de. Originalhøyttalere er ofte lette i konstruksjon, og krever lite effekt for å bevege seg, så hvis man oppgraderer til noe annet så kan en innebygget forsterker i stereoen i bilen bli for svak for å gi noe annet en diskant :?: :)

https://bilradiospes.no/focal/impulse43 ... m-klasse-d
Noe slikt + et bra frontsett tipper jeg blir en merkbar oppgradering i Mk3 i alle fall. Der er plass definitivt lite av, så hva enn man kan sette inn som ikke spiser av annen plass i bilen helt perfekt. På mk3 er forresten diskanten i dørene heelt utrolig spiss i lyden, noe jeg alltid har likt dårlig uansett høyttalere. Så der også er det et bra potensiale for forbedring.

Hovedenheten har mest å si for lyden. Nytter ikke bare å bytte høytalerer. Shit in = Shit out.
Begynner å komme en del små plasseringsvennlige forsterkere på markedet.
Tenker på Eton mini i camryen. Ellers er mosconi pico også relativt minimalistiske ;)
 #466221  av Makk
 
I gamle dager når det meste var analogt så var det veldig viktig med bra spiller, nå kan du kjøpe hva som helst for det er mp3 eller digital lyd likevell.

Noe som gjenspeiles i at du får knapt en eneste spiller med noe særlig futt i mtp innebygde utganger.

Det som trengs er god kvalitet phonokabel som er skjermet og ligger adskilt fra strøm så mye som mulig, ekstern forsterker av god kvalitet og gode tjukke kabler til høytalerne, trenger ikke klasse D, klasse D forsterkere er for subwoofere.

Og aldri bruk equalizere i spilleren, lydbildet blir bås, juster forsterkere med alt i ufiltrert, ikke bass boost, ikke loudness, ingenting, først da blir det skikkelig bra, equalizing er fake lydforbedring og høres veldig godt om man spiller forskjellig type musikk, noe blir kjempebra og andre ting blir helt skrap og best å styre unna.

Det eneste man skal bruke spilleren til er å justere lowpass cutoff slik man kan gønne på mer uten å blåse ut høytalerne framme når bak tåler mer f,eks.
 #466222  av magnesmurf
 
Makk skrev: ↑23 jan 2024 12:29 I gamle dager når det meste var analogt så var det veldig viktig med bra spiller, nå kan du kjøpe hva som helst for det er mp3 eller digital lyd likevell.

Noe som gjenspeiles i at du får knapt en eneste spiller med noe særlig futt i mtp innebygde utganger.

Det som trengs er god kvalitet phonokabel som er skjermet og ligger adskilt fra strøm så mye som mulig, ekstern forsterker av god kvalitet og gode tjukke kabler til høytalerne, trenger ikke klasse D, klasse D forsterkere er for subwoofere.

Og aldri bruk equalizere i spilleren, lydbildet blir bås, juster forsterkere med alt i ufiltrert, ikke bass boost, ikke loudness, ingenting, først da blir det skikkelig bra, equalizing er fake lydforbedring og høres veldig godt om man spiller forskjellig type musikk, noe blir kjempebra og andre ting blir helt skrap og best å styre unna.

Det eneste man skal bruke spilleren til er å justere lowpass cutoff slik man kan gønne på mer uten å blåse ut høytalerne framme når bak tåler mer f,eks.
Er fortsatt viktig med en god dac i spilleren.
Poenget var at folk som bare bytter høytalere i bilen, og ikke bytter spiller, vil sjelden oppleve noe særlig forskjell. Da de fleste fabrikksmonterte spillere i bilverden er søppel.
Det har faktisk mer for seg å bytte til en bra spiller før man bytter høytalere. Forskjellen vil oppleves større.
Når det gjelder klasse D har det skjedd mye de siste årene. Men eneste meningsfulle med å velge klasse D fremfor AB vil være størrelsen. Hvis det betyr noe.
Før var det gjerne slik at klasse D ga relativt dårlig lyd. De dagene er heldigvis forbi.
 #466227  av ArildM
 
Enig med Magne her. Så lenge det er en DAC, altså at du skal konvertere fra digitalt til analogt så har du ganske store forskjeller på kvalitet. Da kan det absolutt lønne seg med en liten klasse D forsterker som du kan gjemme under dashbordet. Hvis man evt ikke skal kjøre alt via en 4/5 kanals forsterker eller tilsvarende.

Ett ettermarked frontsett med følsomhet på 90db og som kan håndtere 90w RMS kan kanskje levere fin diskant og noe mellomtone, men de aller fleste hovedenheter har ikke nok til å drive mellomtone/bass skikkelig. Dermed skurrer det fine komponentsettet ditt, og du kjøper deg en sub, og kutter frekvensen på komponentsettet ditt på 125hz, selv om det kanskje fint kan spille en del lavere.

Så, det er alltid en prosess om man vil ha bra lyd i bil, også er jo spørsmålet hva folk definerer som bra lyd også.
I Caldinaen ble det king kong med en skikkelig klasse D Pioneer (GM-D9701 ) forsterker, og en "billig" rørsub. Stor fordel med at en rørsub kan kobles med hurtigkoblinger og bare rulles ut av bagasjerommet på under ett minutt på en stasjonsvogn. Der kjører jeg også helt fint på de originale høyttalerne, som ble 100x bedre med en moderne hovedenhet.

Skjønner forresten at det kan være kjekt med alarm :)
 #466306  av magnesmurf
 
Får gjort litt med camryen mens jeg venter på deler til mr2en.
Fikk kjøpt ny nøkkel til camryen. 800kr. Ferdig slipt nøkkkel med programert startsperre. Synes ikke det var ille.

Bestilte forsterker. Eton mini. 4x150w som passer rett inn i dashbordet. Desverre var hovedenheten såpass stor at ledingene ikke rommes bak den, og da må de under den. Så da rommes ikke forsterkeren i dashbordet allikevel :roll:
Får montere den under setet eller noe annet lurt. Litt dårlig planlagt. Hadde nok gått med mosconi, men lett å være etterpåklok.

Fikk montert inn et ryggekamera idag. Passe diskret, og enkelt å montere, da alle ledningene gikk gjennom innfestingsskruen. Bare å borre et hull og feste det med muuter på baksiden. Får nok anlegget oppe og gå iløpet av våren. Så har jeg litt lyd når den skal begynne å brukes :D

Kjøpte med en rattfjernkontroll til hovedenhet. Husker jeg så samme fjernkontrollen når jeg jobbet på bilverksted på begynnelsen av 2000 tallet. At et produkt fortsatt finnes og ikke er forandret på 20år er smått utrolig :lol:
Vedlegg
20240220_182327.jpg
20240220_182327.jpg (1.17 MiB) Vist 279 ganger
20240220_182350.jpg
20240220_182350.jpg (788.29 kiB) Vist 279 ganger
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34