TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ulyd ved bremsing

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #374083  av Alf Rune
 
har ein is200 99 mod. når eg bremser kommer det ein dunke lyd og vibrasjoner bremsepedalen. dette øker og avtar etter hastighet. har sjekket bremse klosser og skiver og finner ikkje noe unormalt der. noen som har noen tips?
 #374134  av Noxan8
 
Alf Rune skrev:har ein is200 99 mod. når eg bremser kommer det ein dunke lyd og vibrasjoner bremsepedalen. dette øker og avtar etter hastighet. har sjekket bremse klosser og skiver og finner ikkje noe unormalt der. noen som har noen tips?


løs kalipper? koko abs/tsc?
 #374144  av Mr_Storbrua
 
kast i skivene..
 #374191  av Alf Rune
 
har sjekket kalipperene å dei er faste. når det gjeller abs en så er dette mye verre en når den slår inn. har og tenkt på kast i skivene, men klarte ikkje sjå noe når eg sjekka dei sist. kor mye må der ver før det blir eit problem?
 #374199  av Mr_Storbrua
 
Du kan ikke se om det er kast.. om alt virker greit, å alt henger (av det som skal henge) å alt glir lett (av det som skal gli) så er det mest sannsynlig bremsene..

Er bare EN hard oppbremsing som skal til for å få kast i skivene.. om ikke bremsene blir kjølt ned gradvis etterpå..
 #374216  av Haugrud
 
Kjør til nærmeste verksted og be de ta den i bremsetesteren, da ser de fort om det er kast i det..men slik du froklarer det ¨å høres det ut som det er kast eller sprekk i skiva ja!
 #374220  av QuiNlan
 
Stemmer det at risikoen for å få kast i skivene er større ved bruk av f.eks. green stuff? Hvordan oppstår kast i skivene ved vanlig kjøring?
 #374229  av mr2storbrua
 
QuiNlan skrev:Stemmer det at risikoen for å få kast i skivene er større ved bruk av f.eks. green stuff? Hvordan oppstår kast i skivene ved vanlig kjøring?
Kast i skivene oppstår ved at stålet blir varmt, og litt for hurtig nedkjøling av bremsene. Dersom du har skiver med lite stål (altså tynne og liten diameter), så er det ikke mer enn litt aktiv kjøring og slutte kjøring uten nedkjølingskjøring som skal til.

Angående om det er større sjanse for å få kast i skivene ved bedre klosser så antar jeg det, siden de "griper" bedre, og dermed sørger for at skivene blir fortere varme...
 #374233  av QuiNlan
 
Fikk kast i skivene forran. Hadde da så godt som null bremsekloss igjen. Kan dette ha noen innvirkning?
 #374257  av QuiNlan
 
Ehm. Formulerte meg i litt feil rekkefølge der.

Bremseklossene forran var slitt ned til stålet. Byttet bremseklosser til green stuff, har nå kast i skivene forran. Skiftet tidligere til green stuff bak, men har ikke merket noe kast i de.
 #374259  av Mr_Storbrua
 
Er somregel foran man får kast, da det er de som har størst påkjenning.. Er fort gjort å få kast i skivene bare med originale klosser, så at du får fortere kast med greenstuff er nok ikke usannsynlig. Om man bremser mye, må man få kjølt ned bremsene før man stanser.. eller så slår stålet seg, å man får kast..
 #374261  av QuiNlan
 
Ganske merkelig igrunnen. Hadde ikke kast i skivene før jeg byttet til green stuff. Første turen og første nedbremsing (som jeg gjorde på normal måte) merket jeg at det var noe galt med bremsene. Var ikke jeg som byttet tho, Mekonomen.
 #374263  av QuiNlan
 
Det er det jeg og lurer på. Hadde vært greit hvis det var det, for ellers vil jeg jo få kast i de nye skivene igjen.