TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye lykter Avensis 2005mod stv.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #374857  av jij1984
 
Hei
Hvor kjøper folk nye hovedlykter fra? Har ikke sjekket hva de koster ny fra Toyota ettersom jeg regner med at det koster ganske mange lapper.
Trenger nye på begge sider fremme. Har Xenon orginalt i nærlys samt ettermontert i langlys.

regnr på bil er xk16342
 #374884  av 2fast4u
 
jij1984 skrev:Hei
Hvor kjøper folk nye hovedlykter fra? Har ikke sjekket hva de koster ny fra Toyota ettersom jeg regner med at det koster ganske mange lapper.
Trenger nye på begge sider fremme. Har Xenon orginalt i nærlys samt ettermontert i langlys.

regnr på bil er xk16342
Trur ikke det er så mange andre enn Toyota som har lykter til denne modellen, har vært flere som har leita etter slikt uten å finne noe rimelig.
Var en som solgte noen brukte på http://www.Finn.no for en tid siden, så er vel bare å følge med.

Hadde det ikke vært en importbil dette så kunne du ha fått lyktene bytta hos Toyota uten noen store utgifter.

:wink:
 #374891  av jij1984
 
Spiller det noen rolle om det er import eller ikke?
Er ikke lyktene lik på en tysk Toyota og en "norsk"?

Trodde det var samme delenr, men det er kanskje ikke slik?
 #374925  av Mr_Storbrua
 
har vel heller med garanti å gjøre..
 #374927  av jij1984
 
Slitasje går neppe som en garantisak unasett.
 #374930  av Mr_Storbrua
 
Hva er det som er slitt? Bare glasset? det kan lett poleres opp.. Tror lyktene koster noen tusen nye.. kan det stemme om de koster rundt 7000,- per lykt elns..?
 #374948  av jij1984
 
Har fått lyktene polert opp.
Det ble ikke bra nok.
Fortsatt elendig lys i forhold til nye lykter. Har helt nye Osram pærer i.

Trenger nye lyter, men 7000 er noe dyrt synes jeg.
FÃ¥r sjekke om det finnes noe billigere i Tyskland/evnt andre plasser.
 #375095  av 2fast4u
 
jij1984 skrev:Spiller det noen rolle om det er import eller ikke?
Er ikke lyktene lik på en tysk Toyota og en "norsk"?

Trodde det var samme delenr, men det er kanskje ikke slik?
Lyktene er like på Tysk og Norsk utgave, var ikke det jeg mente, men hadde du en Norsksolgt bil så kunne du
henvendt deg til salgssted og forhørt deg om muligheten til å få skiftet lyktene, ....kjøpslov.... burde vare lengre enn... osv osv.

Ikke ukjent at lysene på Avensis blir dårligere med årene, så hvis du kjøper nye lykter vil du nå få en forbedret utgave med endrede reflektorer og ballast mm. Forskjellen på lyseffekt er stor.

:wink:
 #375269  av SupraJensen
 
har du facelift lygter på din? facelift med xenon koster 9900,- prstk:P husker ikkje helt, men er ikkje langt ifra sannheta d dær:P

men DEPO selger billigere orginallygter, men jeg har ikkje funne ut om vi har forhandler i norge på disse, sverige skal d finnes en forhandler eller to:P dem har også masse styling lygter til biler rundt om kring, og dem har både japansk, euro og usa lygter, å ja dem er godkjente for bruk i norge (euro lygtene)
 #376274  av jij1984
 
Delenummer på lykter er:
8113005212 og 8117005212.
Pris er 9506,89 kr pr stk.


Cover, headlamp back er:
8117505161 og 8113505161.
Pris er 152,40 kr pr stk.

Dette er lykter med Xenon orginalt i nærlys.
Syk syk syk pris.
Var ikke så lett å finne disse fra andre plasser...
 #381286  av Corolla T Sport
 
Håper noen her inne kan svare meg på samme spørsmål som trådstarter. Jeg kjøpte min Avensis 03 executive på den lokale Toyota forhandleren. Noe som jeg bemerka meg var at lyset var ekstremt dårlig sammenliknet med f.eks vanlige halogenlamper. Bilen var inne på NAF utløpstest, og de konstanterte at lyset var veldig dårlig på bilen. Men at det kan skyldes at pærene er i ferd med å være "brukt opp". Ettersom jeg har lest litt rundt på nettet, så nevnes det at lyktene på disse bilene har svakheter ang dårlige reflektorer osv, og at flere har blitt byttet ut på garanti.

Hvordan kan man finne ut om reflektorene er dårlige?

Kan det være at pærene er "brukt opp", dette er jo orginale xenon lys.? Hvilken farge har pærene rett før de tar kvelden?

Bilen skal inn på verksted og rette opp noen feil på garanti om en ukes tid, og det hadde vært flott hvis noen kunne hjelpe meg med dette snarlig!
 #381292  av ErikG
 
Om den skal inn å bytte noe på reklamasjon hadde jeg bedt dem sjekke lysa. Er en del Avensiser det har blitt skiftet lamper på og du vil nok få feil på eu på det. De skal ha apparat for å måle mengde lys.

Og om du skal skifte pære vil jeg annbefale og ta ut lampa når du skal gjøre det, er lett å knekke ene festet til pæra når man løsner metalldingsen som holder pæra når man knoter i bilen der det egentlig ikke er plass til en hånd...
 #381295  av Corolla T Sport
 
ErikG skrev:Om den skal inn å bytte noe på reklamasjon hadde jeg bedt dem sjekke lysa. Er en del Avensiser det har blitt skiftet lamper på og du vil nok få feil på eu på det. De skal ha apparat for å måle mengde lys.

Og om du skal skifte pære vil jeg annbefale og ta ut lampa når du skal gjøre det, er lett å knekke ene festet til pæra når man løsner metalldingsen som holder pæra når man knoter i bilen der det egentlig ikke er plass til en hånd...
De skal sjekke lysene på den, det ble påpekt på NAF testen og skrevet opp av han karen i kundemotaket. Ville du rett og slett tatt ut hele sulamitten når du skal bytte pæra? Må jeg da få lysene stilt inn på nytt, slik at de ikke gir feil lysbilde?
 #381363  av celicagt4205nord
 
før dere bruker mange tusen på nye lykter,prøv å våtslipe dem,finnes et headlightrestorer kit fra 3M.
 #381366  av ErikG
 
Du kan rubbe og polere utsiden av lampene så mye du vil, men hjelper svært lite når problemet ligger inni;)

Men har prøvd meguiars headligt restorations kit og det fungerer veldig bra på matte lamper!